Här är Sveriges “sämsta” bredbandsbolag – 2,6 miljoner kunder

2024 10 22

I princip alla är numera helt beroende av internet för att hantera vardagen.

Om det så är för att betala månadens räkningar, köpa en biljett till tåget eller bara för att avsluta dagen med en tv-serie på Netflix finns det en gemensam faktor: bredbandet måste fungera.

Såväl privatpersoner som företagskunder förväntar sig numera att internet ska flyta på friktionsfritt.

Och rent generellt är kundnöjdheten relativt hög.

Den har till och med ökat de senaste åren.

Vi ser en fortsatt förbättring av det vi kallar produktegenskaper inom bredband. Pålitlighet och stabilitet betraktas nu av kunderna som hygienfaktorer, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex som nu har undersökt vad kunderna egentligen tycker om sina bredbandsbolag.

Kommer ikapp andra branscher

Det som kunderna i undersökningen har rankat är bredbandets stabilitet, pålitlighet och hantering av servicefrågor.

Trenden är att branschen har ryckt upp sig de senaste åren.

– Tydliga förbättringar märks i svarstider, bemötande och kompetens. Kunderna är snart lika nöjda med kontakt och support som i många andra branscher, säga Johan Parmler i ett pressmeddelande.

Bästa och sämsta bolaget

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan 2024.

Bolaget får värdet 74,8 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Tuffast är det för bredbandsbolaget 3 – ett bolag med totalt 2,6 miljoner kunder.

Företaget når enbart värdet 64,0, vilket är sämst på hela listan.

Svag placering för Netflix

Svenskt Kvalitetsindex har även mätt kundnöjdheten bland svenska streamingbolag.

Här toppas listan av Amazon Prime (73,6) respektive Skyshowtime (72,4) medan mer klassiska jättar som Netflix (66,1) och TV4 Play (65,7) har det tuffare.

– Tillgången till olika streamingtjänster har ökat, men samtidigt har kunderna blivit mer selektiva, vilket har påverkat kundnöjdheten, säger SKI:s analyschef Love Westin.

– Vi ser också att stora sportevenemang eller populära serier har en positiv effekt på kundnöjdheten. Men om det bygger långsiktig lojalitet är en annan fråga. Generellt sett är vi ganska otrogna i den här branschen.

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

1. Ownit (74,8)

2. Banhof (72,9)

3. Bredband2 (68,3)

4. Branschen (68,0)

5. Telia (67,9)

6. Övriga (67,7)

7. Tele2 (66,9)

8. Telenor (66,2)

9. 3 (64,0)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Restaurangkedja går i konkurs

2024 11 23

En restaurangkedja som grundades 2019 ser nu ut att gå i konkurs.

Under de senaste åren har det kulinariska fenomenet Poké Bowls blivit allt större.

Det rör sig om ett sushi-liknande snabbmatsalternativ där exempelvis lax, ris och olika grönsaker blandas.

En av restaurangkedjorna som erbjuder Poké Bowls - Oh Poké - ser nu ut att gå i konkurs.

Det framgår av information från bland annat Alla Bolag och Bolagsfakta.

Grundades 2019

Bolaget grundades 2019 och har flera restauranger runt om i landet.

Totalt har Oh Poké 77 anställda, men ser nu ut att stänga ner och det går inte längre att besöka kedjans webbsida.

En av grundarna, Shadlee Ismail, sade följande till Breakit i samband med kedjans framväxt:

– Vi brukar alltid prata business på familjemiddagarna och jag har alltid tyckt att deras koncept går att skala upp, att det går att göra ett Espresso House av det.

Kommer från Hawaii

Fenomenet Poké Bowl kommer ursprungligen från Hawaii och baseras på fisk och ris.

– Poké har sitt ursprung i hawaiiansk husmanskost, ordet betyder att dela eller skära itu, förklarar Ica.

– Rätten ser olika ut, men basen med ris, marinerad fisk och grönsaker är ofta densamma.

Viss ljusning

Kreditupplysningsbolaget UC framhåller att det tycks finnas viss ljusning i svensk ekonomi, men att återhämtningen går trögt.

Detta efter flera år av återkommande konkurser i flera branscher och svag tillväxt i Sverige.

– I oktober minskade konkurser i byggindustrin med 16 procent och inom restaurang- och hotellverksamhet med 14 procent, förklarar UC.

– Inom detaljhandeln ökade antalet konkurser med 8 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt har etableringen av nya företag minskat med cirka 9 procent, vilket reflekterar den fortsatt osäkra marknadssituationen.  

Fortsatta räntesänkningar

Under tredje kvartalet 2024 minskade Sveriges BNP marginellt med 0,1 procent, vilket indikerar en avmattad ekonomisk utveckling. 

– Minskningen speglar bland annat en minskad inhemsk efterfrågan, något som linjerar med de ökade konkurserna inom detaljhandeln, fortsätter UC.

Företag och konsumenter sätter hopp till att fortsatta räntesänkningar ska få fart på ekonomin igen.

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen


Ryska folket har ändrat sig – chocksiffror för Putin

2024 11 22

En majoritet av ryska folket har nu en åsikt som går emot Putins krigspolitik.

De senaste dagarna har det skett en dramatisk utveckling både när det gäller kriget i Ukraina, och relationen mellan Ryssland och väst.

USA har meddelat att Ukraina får använda långdistansrobotar på ryskt territorium, och Ryssland har svarat genom att uppdatera kärnvapendoktrinen samt attackera Ukraina med en ny ballistisk robot.

Men medan Putin blir allt hårdare i sin fientlighet, går majoriteten av det ryska folket i motsatt riktning, rapporterar Moscow Times.

Oroande siffror för Putin

För första gången säger sig en majoritet av ryssarna vilja inleda omedelbara fredsförhandlingar med Ukraina, enligt tidningen.

En opinionsmätning som Russia Field har gjort i november visar att 53 procent av de tillfrågade vill övergå till en förhandlingsprocess.

Andelen som istället vill fortsätta kriga har sjunkit till 36 procent, enligt mätningen.

Stödet för kriget var som störst i ett väldigt tidigt skede av invasionen: i april och maj 2022 stöddes kriget av 54 procent. Sedan dess har stödet minskat. I februari i år ville 49 procent ha förhandlingar och 40 procent ville fortsätta kriga.

Och nu har det alltså kommit ett skifte där en majoritet vill inleda omedelbara fredsförhandlingar, enligt mätningen.

Många är rädda att själva drabbas

En majoritet av ryssarna, 63 procent, anser dock fortfarande att kriget har varit ”framgångsrikt” för den ryska armén. Det är dock också en minskning jämfört med tidigare.

Men trots det vill majoriteten alltså påbörja förhandlingar.

Samtidigt uppger många ryssar att de är rädda för att personligen drabbas av kriget.

40 procent uppger att de känner fara för egen del, vilket är en viss ökning jämfört med förra sommaren.

Det man framför allt är rädd för är drönarattacker, men många är även rädda för exempelvis beskjutning och mobilisering.

Äldre är mest positiva till kriget

Den grupp som är mest positiv till fortsatta stridigheter är pensionärerna, enligt tidningen.

De får ofta sin ”information”, i form av propaganda, från Rysslands statliga tv-kanaler, som är hårt kontrollerade av Putinregimen.

Många äldre tycker därför att landet är på rätt spår och tycker också att kriget bör fortsätta.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen