Här är Sveriges “sämsta” bredbandsbolag – 2,6 miljoner kunder
2024 10 22
I princip alla är numera helt beroende av internet för att hantera vardagen.
Om det så är för att betala månadens räkningar, köpa en biljett till tåget eller bara för att avsluta dagen med en tv-serie på Netflix finns det en gemensam faktor: bredbandet måste fungera.
Såväl privatpersoner som företagskunder förväntar sig numera att internet ska flyta på friktionsfritt.
Och rent generellt är kundnöjdheten relativt hög.
Den har till och med ökat de senaste åren.
– Vi ser en fortsatt förbättring av det vi kallar produktegenskaper inom bredband. Pålitlighet och stabilitet betraktas nu av kunderna som hygienfaktorer, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex som nu har undersökt vad kunderna egentligen tycker om sina bredbandsbolag.
Kommer ikapp andra branscher
Det som kunderna i undersökningen har rankat är bredbandets stabilitet, pålitlighet och hantering av servicefrågor.
Trenden är att branschen har ryckt upp sig de senaste åren.
– Tydliga förbättringar märks i svarstider, bemötande och kompetens. Kunderna är snart lika nöjda med kontakt och support som i många andra branscher, säga Johan Parmler i ett pressmeddelande.
Bästa och sämsta bolaget
Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan 2024.
Bolaget får värdet 74,8 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.
Tuffast är det för bredbandsbolaget 3 – ett bolag med totalt 2,6 miljoner kunder.
Företaget når enbart värdet 64,0, vilket är sämst på hela listan.
Svag placering för Netflix
Svenskt Kvalitetsindex har även mätt kundnöjdheten bland svenska streamingbolag.
Här toppas listan av Amazon Prime (73,6) respektive Skyshowtime (72,4) medan mer klassiska jättar som Netflix (66,1) och TV4 Play (65,7) har det tuffare.
– Tillgången till olika streamingtjänster har ökat, men samtidigt har kunderna blivit mer selektiva, vilket har påverkat kundnöjdheten, säger SKI:s analyschef Love Westin.
– Vi ser också att stora sportevenemang eller populära serier har en positiv effekt på kundnöjdheten. Men om det bygger långsiktig lojalitet är en annan fråga. Generellt sett är vi ganska otrogna i den här branschen.
Hela listan
Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.
1. Ownit (74,8)
2. Banhof (72,9)
3. Bredband2 (68,3)
4. Branschen (68,0)
5. Telia (67,9)
6. Övriga (67,7)
7. Tele2 (66,9)
8. Telenor (66,2)
9. 3 (64,0)
Källa: Svenskt Kvalitetsindex
Foto: E. Ventur
Text: Redaktionen