JUST NU: Här är partiet som lyfter i första mätningen efter valet

2022 09 27

Socialdemokraterna ökar mest och de rödgröna är störst i första Ipsosmätningen efter valet.

Det framgår av en ny opinionsmätning som presenteras nu när två veckor har passerat sedan valdagen.

Kunde lett till valseger

Socialdemokraterna klättrar med nästan två procentenheter jämfört med valresultatet och når upp till 32 procent.

Om övriga partier hade fått samma resultat som valresultatet så hade 32 procent räckt till valseger för den rödgröna sidan på valkvällen.

För Vänsterpartiet och och Centerpartiet ses en liten uppgång vardera i nya mätningen men samtidigt presenteras mätningen från Ipsos endast i jämna procenttal, vilket innebär att uppgångarna möjligen endast är avrundningseffekter.

SD näst största parti

Jimmie Åkessons parti behåller sin position från valet som Sveriges näst största parti. Men det är bara en procentenhet som skiljer SD och Moderaterna åt. Därmed har Ulf Kristerssons parti knappat in en aning sedan valkvällen.

Med 19,0 landar Moderaterna på nästan exakt samma nivå som valresultatet.

Även Liberalerna och Kristdemokraterna får mycket nära sitt valresultat.

– Valresultatet står sig och det var väntat. Just nu fokuserar partierna inåt: förlorarna förbereder sig för oppositionsrollen och vinnarna förbereder regeringssamarbete, säger Ipsos opinionsanalytiker Nicklas Källebring till DN.

Alla över spärren

Såväl Liberalerna som Miljöpartiet ligger en procentenhet över fyraprocentspärren. Det enda partiet utöver Socialdemokraterna som har ett resultat som är större än avrundningsmarginalen är Sverigedemokraterna.

Om de hade fått 20,5 i Ipsos - det vill säga samma nivå som valresultatet - hade avrundningsmetoden givit partiet 21,0. Men istället får Sverigedemokraterna 20,0 i nya Ipsosmätningen.

Här är Ipsos nya mätning för i dag tisdag jämfört med valresultatet:

🔴Vänsterpartiet                    7,0         +0,3
🔴Socialdemokraterna     32,0         +1,7
🟢Miljöpartiet                          5,0         -0,1
🟢Centern                                  7,0         +0,3
🔵Liberalerna                           5,0          +0,4
🔵Moderaterna                     19,0        -0,1
🔵Kristdemokraterna           5,0        -0,3
🔵Sverigedemokraterna   20,0        -0,5
 
För de båda sidorna i svensk politik visar nu Ipsos summering att de rödgröna skulle vinna valet om det vore val i dag:
 
🔴🟢 S+V+MP+C                  51,0        +2,2 
🔵🔵 M+KD+SD+L              49,0        -0,5 
 
◾Senast ett parti som funnits i riksdagen minst två mandatperioder i rad föll ur riksdagen var för 81 år sedan då Socialistiska Partiet föll ur andrakammaren 1940 då partiet fick 0,7 jämfört med 4,4 i valet 1936. KD låg under spärren nästan hela mandatperioden 2014-2018 men kom ändå över 4% på valdagen. Med denna bakgrund ingår även partier som eventuellt får under 4 procent i procentsummeringen. Men i eventuella mandatsummeringar ingår de inte.
Text: Redaktionen

Allt fler bilister drabbas av samma problem – bilarna förstörs

2023 12 04

Mekaniker uppmärksammar nu ett växande problem för bilister.

Under den senaste tiden har det varit mycket kallt i Sverige och många håller sig inomhus i den mån det är möjligt.

Samtidigt är det många som uppskattar att de har en bil att ta sig till jobbet med, men nu drabbas allt fler bilister av samma problem.

Problemet gör gällande obehagliga upptäckter under motorhuven, där råttor och möss flyttar in i allt högre grad.

Det rapporterar SVT.

“Klart de drivs”

Mössen och råttorna bosätter sig i motorutrymmet på bilarna och ställer till med problem.

Det är någonting som har blivit allt vanligare, förklarar bilmekanikern Fredrik, som SVT har pratat med.

– Min uppfattning är att de här problemen eskalerat. Klart de trivs här. Här har de ju en varm lägenhet de kan möblera, säger han.

Orsakar problem

Gnagarna orsakar problem för bilister, då de härjar runt i fordonet.

Det är någonting som Fredrik själv vittnar om när bilar har kommit in till hans verkstad.

– Det hade blivit kortslutning. När vi lyfte på huven förstod vi varför.

Kostsamma skador

Försäkringsbolaget Folksam understryker vikten av att hålla koll så att inga omfattande skador orsakas på bilarna.

– Eftersom råttor behöver gnaga för att tänderna inte ska bli för långa äter de gärna på inredning i bilkupén och kablar i motorutrymmet om de tagit sig. Det kan orsaka stora skador och kostsamma reparationer, framhåller Folksam.

Ger tips

Det finns några saker man kan göra för att hålla gnagare borta från bilen, bland annat skaffa en elektrisk råttskrämma som sänder ut ett högfrekvent ljud för att hålla råttorna borta.

– Du bör också se till att du har rent och städat i och runt bilen för att inte locka till sig gnagare. Ett annat tips är att flytta bilen varje dag för att störa råttorna, förklarar Folksam.

– En bil som står still under längre tid blir ett lätt villebråd i ett område där det finns råttor och möss.

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen


Flera telefonsamtal kan förbjudas – ”Hårresande granskning”

2023 12 04

Telefonförsäljning av krediter är i dag ett vanligt fenomen i Sverige.

Ihärdiga försäljare från diverse kreditbolag fortsätter att kontakta potentiella kunder via telefon.

Men nu kan samtalen få ett abrupt slut.  

Konsumentverket anser att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter bör införas med omedelbar verkan.

I ett remissvar till utredningen "Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning" konstaterar myndigheten att telefonförsäljning av krediter skapar betydande problem på kreditmarknaden och därför bör förbjudas.

– Det har vi fog för, vill jag påstå. Resultatet av vår granskning var minst sagt hårresande, framhåller Konsumentombudsmannen, KO, Cecilia Tisell.

Stress och uteblivna förklaringar

Cecilia Tisell pekar ut flera faktorer som talar för att ett förbud bör införas.

– Till exempel använder sig kreditförmedlare av flera marknadsföringsåtgärder som är svartlistade enligt marknadsföringslagen, de efterlever inte skriftlighetskravet och stressar konsumenter att så snabbt som möjligt signera kreditavtal.

Tisell tillägger att det även är vanligt förekommande att konsumenter inte får tillräckligt med information i säljsamtalen. Viktiga förklaringar, som krävs för att kunna fatta ett genomtänkt beslut, utelämnas i kommunikationen mellan säljare och kund.

– Av material som Konsumentverket har granskat framgår tydligt att konsumenter har svårt att förstå innebörden av krediterna som marknadsförs, konstaterar KO.

Accepterar inte ett nej

Konsumentverkets granskning visar dessutom att flera kreditförmedlare inte accepterar ett nej från konsumenter.

Flera anmälningar visar samma sak:

- Företagen fortsätter att kontakta konsumenter, trots att de sagt nej och bett om att inte bli kontaktade igen.

- Kreditförmedlare tar fram en kreditupplysning på konsumenten, trots att denne klart och tydligt sagt nej.

Hänvisar till tidigare förbud

År 2018 infördes ett förbud mot telefonförsäljning av premiepensionsprodukter.

Konsumentombudsmannen Cecilia Tissel anser att förbudet har resulterat i att marknadsföring av premiepensionsprodukter i stort sett har blivit kvitt sina problem.

– Detta talar starkt för att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter kan vara ett effektivt sätt att minska problemen även på konsumentkreditmarknaden.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen