Här är orsaken till att Sverige inte bör utvecklas som Europa

2021 07 16

På flera håll i Europa ökar nu smittan men statsepidemiolog Anders Tegnell tror inte att Sverige kommer att drabbas av samma utveckling.

Det är den fruktade och mer smittsamma deltavarianten som ligger bakom den negativa utvecklingen i en rad länder där det på mycket kort tid vänt från ett positivt läge till mångdubbelt fler smittade och ökat tryck på sjukvården.

Storbritannien och Nederländerna är exempel på länder där läget såg väldigt ljust ut och där man andades ut. Storbritannien hade mindre än 2 000 nya fall per dag vilket var lägsta smittspridningen sedan september förra året redovisar DN och dessutom en av världens bästa vaccinationstäckningar. Men på kort tid vände allt och nu i veckan har landet drabbats av högsta dödstalen per dygn sedan april och över 30 000 nya fall per dag.

Här är anledningen

Men Folkhälsomyndigheten och Anders Tegnell tror inte att Sverige kommer att drabbas av liknande problem uppger Anders Tegnell till DN och här är de argument som Anders Tegnell framhåller.

▪ I nuläget finns inga signaler i Sverige som tyder på det.

▪ Sverige har kvar de viktigaste rekommendationerna:

▪Hålla avstånd

▪Stanna hemma när man är sjuk

▪Jobba hemifrån.

▪Nattklubbarna hålls fortsatt stängda i Sverige

▪I Sverige är vaccinationstäckningen jämn bland olika grupper och på olika platser

Anders Tegnell konstaterar emellertid att om och när den positiva utvecklingen väl vänder så kan det svänga i väldigt rask takt.

– Det är en erfarenhet som man får säga att vi har, det går väldigt fort när smittan väl ökar. Det har vi även sett här i tidigare faser, säger Anders Tegnell till DN.

ANALYS  

Det är med andra ord mycket viktigt att följa statistiken noga. Om den positiva utvecklingen vänder och antalet smittfall ökar snabbt så kan det innebära att den utveckling som setts i Europa även kommit till Sverige. I ett sådant läge så kan regeringen kalibrera och försöka bromsa det hela med hjälp av nya restriktioner.

Det allra, allra viktigaste som hela svenska folket kan göra är i enlighet med Folkhälsomyndighetens riktlinjer följande tre saker.

✅ 1, Se till att vaccinera dig

✅ 2, Fortsätt att hålla distansen till andra

✅ 3, Stanna hemma vid sjukdom

[yop_poll id="362"]

13okt2025

UPPGIFTER: Svenska vapenleveranser till Ukraina kan stoppas

2025 10 13

Vapenleveranser från Sverige till Ukraina hotas.

Sedan Rysslands invasion av Ukraina 2022 har Sverige bidragit med militärt stöd till ukrainarna.

I första skedet levererades skyddsutrustning.

Sedan har också stridsvagnar, avancerade vapensystem och ammunition skickats till de försvarande trupperna.

– Det totala värdet av Sveriges militära stöd till Ukraina är cirka 90 miljarder kronor, uppger den svenska regeringen.

Vapenleveranser kan stoppas

Nu har det uppstått ett hot mot framtida vapenleveranser.

Det handlar om ett miljötillstånd för provskjutningar på Bofors Test Center i Karlskoga.

Processen kring tillståndet drar ut på tiden, vilket kan stoppa bland annat Saabs tester på anläggningen.

– Det riskerar att leda till en flaskhals för europeisk försvarsindustri, säger skjutfältets vd Anders Hultman, till Di.

I värsta fall gör också den utdragna processen att de svenska leveranserna till Ukraina stoppas upp, uppger tidningen.

Miljötillståndet

Skjutfältets ansökan till Länsstyrelsen handlar om behovet att utöka antalet provskjutningar på området, från dagens 25 000 till 75 000 skott per år.

Liknande tillståndsprocesser tar ofta lång tid.

– Vi skulle egentligen behöva ha tillstånd redan nu, säger Anders Hultman, till Nerikes Allehanda.

Läs också: Succé för Ukraina – ökning med 48 procent

Flaskhals redan 2024

Som ett resultat av den snabba militära upprustningen de senaste åren, har hela Europa haft samma flaskhals när det gäller att testa nyproducerad ammunition.

För drygt ett år sedan rapporterades långa kötider på skjutanläggningen i Karlskoga.

– Vi har sex provplatser som skjuter oberoende av varandra och håller på att bygga en till nu. Och det räcker ändå inte, sa skjutfältschef Stefan Krol då, rapporterade SVT.

Fakta Bofors Test Center

- Bofors första skjutfält anlades 1886. 

- Bofors Test Center utför kvalificerad provning, främst av vapen, ammunition och andra produkter inom området explosiva ämnen.

- Anläggningen är en viktig entreprenör för provning av både militära och civila produkter på den internationella marknaden.

Källa: Bofors Test Center

Läs också: Partiledarna till angrepp – ”Ökad invandring och höjt bistånd”

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Nytt förbud kan införas på flygresor – många stör sig på det

2025 10 13

Det har beskrivits som ett av de mest omdiskuterade störningsmomnten ombord på flygplan.

Att fälla tillbaka sin stol på flygresan är en fråga som splittrar.

Efter en undersökning från The Harris Poll tidigare i år som visade att 41 procent vill ta bort funktionen har trycket på ett kommande förbud ökat.

– Att luta sig tillbaka på flygplan är ett polariserande ämne, säger Christy Hoskins från La-Z-Boy, som hade begärt undersökningen, till USA Today vid tillfället.

Tar det steget längre

Klagomålen har sedan dess knappast upphört.

Hittills har flygbolag som Spirit, Allegiant och Frontier redan agerat och erbjuder inte längre möjligheten att luta sätet bakåt.

Nu går ett flygbolag ännu längre.

Det handlar om WestJet, en kanadensisk jätte på lågprismarknaden som nu börjar ta betalt för möjligheten att fälla tillbaka stolen.

Flygbolaget bekräftar vägvalet i ett pressmeddelande där man kallar det en “investering i besöksupplevelsen”.

Erbjuder "premiumstolar"

I korthet handlar det om en ny ekonomiklass där stolarna inte längre kan fällas tillbaka. Vill man göra det får man köpa en biljett till en premiumstol i stället.

Enligt WestJet kommer det att finnas 36 stycken till antalet.

Kabinen har noggrant utformats för att erbjuda WestJets gästvänliga service i alla budgetklasser, säger Samantha Taylor från flygbolaget.

Uppmärksammas även i Sverige

Ämnet har periodvis diskuterats även här hemma i Sverige.

Reseplattformen ETIC Hotels konstaterar att det är en känslig fråga där både komfort och respekt för andra resenärer måste beaktas.

– Att luta tillbaka sitt säte på ett flygplan är en vanlig praxis bland passagerare som vill öka sin komfort under en flygning. Men denna åtgärd kan ibland leda till konflikter och diskuteras ofta angående flygplansetikett. 

LÄS MER: Ny kontroll på flygplaster – införs på söndag

Allt mindre accepterat

Sofia Larsson, på Svenska Dagbladets “Uppförandekoden”, har också framhävt att fenomenet med nedfällda säten blir allt mindre accepterat.

I Europa framgick det för inte så länge sedan att 59 procent tycker att det är helt oacceptabelt att fälla ned sätet, enligt en undersökning från Yougov.

Reseföretaget Momondo gjorde en liknande studie där 72 procent av tillfrågade svenskar dock tyckte det var okej under vissa omständigheter, till exempel om man frågar personen som sitter bakom eller om det är en väldigt lång flygning.

– Jag tycker att det är rimligt att vara sparsam med att fälla sitt säte och fundera på om man verkligen måste. Det skapas ju ofta en dominoeffekt – fäller en ned sätet fäller alla bakom den också ned sitt, framhöll Sofia Larsson i tidningen.

LÄS MER: Ryssland fruktar flygkatastrof – vädjar till omvärlden

Foto: Sas Group

Text: Redaktionen