Här är nya prislappen på plastpåsar – när skatten försvinner

2024 10 28

Den 1 november försvinner plastpåseskatten.

Skatten infördes 2020 som en del av ett EU-mål om att förbruka mindre plast, vilket innebar höjda priser på plastpåsar.

Enligt Naturvårdsverket gav åtgärden effekt.

– Enligt flera aktörer i branschen har en ökning av försäljningen fram till att skatten trädde i kraft noterats, och därefter skedde en drastisk minskning som hållit i sig under resten av 2020 och även 2021, framhåller myndigheten och tillägger:

– Skatten är alltså den avgörande faktorn för den stora minskningen mellan 2020 och 2021. Minskningen mellan dessa år var för den kategori kassar som ingår i minskningsmålet 75 procent, att jämföra med minskningen föregående år som var 25 procent, och åren dessförinnan mellan tre och sex procent.

Sänks med tre kronor

Förra hösten gav dock regeringen och Sverigedemokraterna besked om att skatten slopas från och med 1 november.

Bedömningen är att EU:s förbrukningsmål kommer att nås även utan en skatt på plastbärkassar. 

Skatten bedöms ha vissa negativa effekter, såsom administrativa kostnader och kan dessutom leda till ökad konsumtion av andra alternativ, meddelade regeringen i september 2023.

Och nu, med bara några dagar kvar till förändringen går igenom, ger Coop besked om vad den nya prislappen landar på.

Priset på plastbärkassar kommer att sänkas från dagens 6,95 kronor till 3,95 kronor.

Detta beslut är en naturlig följd av förändringen och något våra kunder förväntar sig, säger Marcus Björling som är pressekreterare på Coop Sverige, till SVT.

Ica kan inte säga exakt

Coop är den enda kedjan som ger ett rakt besked på vad påsarna ska kosta framöver.

På exempelvis Hemköp eller Ica råder fri prissättning, vilket innebär att butikerna själva kan bestämma priset.

Den senare räknar nog med generellt lägre priser.

– Vilket pris som en plastbärkasse kommer att ha när punktskatten är borttagen beror också på vilken prisutveckling det har varit på ingående råvaror, komponenter och förpackningsavgifter, framhåller Agneta Odell, inköpschef nearfood på Ica Sverige, i en kommentar till Dagligvarunytt.

Vidare berättar Odell att Ica räknar med att försäljningen kommer skjuta i höjden när skatten avskaffas.  

– Vi förbereder oss på en ökad försäljning av plastbärkassar, konstaterar inköpschefen.

Foto: J. Lawrence

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen