Här är årets modejulklapp

2024 11 29

Nu kommer besked om vad som är årets modejulklapp.

Det är branschorganisationen Svensk Handel som går ut med beskedet.

De har beslutat att årets modejulklapp är vad de beskriver som ett “tidlöst och mångsidigt plagg som förenar hållbarhet och stil”: Denim.

“Självklar del av garderoben”

Svensk Handel förklarar sitt val:

– Med sin förmåga att åldras vackert och passa vid alla tillfällen har denim blivit en självklar del av garderoben. Dess slitstyrka gör att det kan användas året om och kräver mindre tvätt, vilket bidrar till en mer hållbar livsstil, framhåller branschorganisationen.

– Denim är också en förebild för cirkulärt mode. Det kan återbrukas genom second hand, återvinnas till ny bomull och omvandlas till nya produkter som väskor, kjolar eller inredning. Dessutom blir flitigt använda denimplagg bara snyggare med tiden.

Vill inspirera

Svensk Handel framhåller vidare att de vill “inspirera till medveten konsumtion och lyfta fram värdet av att använda och vårda sina kläder om och om igen”.

Detta eftersom denim enligt branschorganisationen inte bara är mode, utan även “ett hållbart livsstilsval”.

“Med enhällighet”

 Charlotte Nordén, ordförande för Svensk Handel Stil, förklarar att processen var förhållandevis enkel.

– Med enhällighet och glädje har styrelsen för Svensk Handel Stil valt denimplagget som den självklara modejulklappen 2024, säger hon.

– Denim är både praktiskt och elegant, slitstarkt, bekvämt och garderobens egen kameleont.

Tidigare vinnare

Här är tidigare års vinnare för årets modejulklapp:

2020: Hoodie

2021: Väst

2022: Innetoffla

2023: “Plagget du använder”

Stannar man kvar på ämnet hållbarhet så visar nya siffror från Svensk Handel att den svenska second hand-marknaden omsatte 1,3 miljarder kronor under oktober månad.

Tre av tio konsumenter uppger att de köpt något begagnat under månaden, och av dessa valde hälften att handla mode, vilket gjorde kläder till den mest populära kategorin.

– Vi ser hur intresset av att handla mode begagnat växer kontinuerligt, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Foto:  E. Zhyvchik

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen