JUST NU: Grovt hat mot Ebba Busch (KD) – på regeringens egen sida

2023 02 18

Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch drabbas just nu av hat och grova kommentarer – på regeringens egen sociala mediesida.

Regeringen har i dag gått ut med ett filmklipp på Ebba Busch kopplat till energipolitiken.

Regeringens Instagramsida

Filmklippet som har publicerats på Instagramsidan ”Sveriges regering” utgörs av ett 65 sekunder långt videomeddelande.

Ebba Busch berättar i klippet om  regeringens senaste insatser när det gäller att hjälpa svenska hushåll och elkonsumenter avseende elpriserna.

– Nu kommer det efterlängtade elstödet till hushållen, inleder Ebba Busch sitt videomeddelande.

Osakliga och grova kommentarer

– Försäkringskassan börjar arbetet nu med att betala ut den första omgången av elstödet, säger sedan energiminister Busch.

I inslaget berättar hon bland annat vilket datum stödpengarna kommer att börja betalas ut.

– Från och med den 23 februari så ska de första hushållen ha pengarna på sina konton, förklarar Ebba Busch.

Men kommentarsfältet under meddelandet – på Sveriges regerings Instagramsidan – är fullt av osakliga och grova kommentarer.

Mycket grova

Den som tror att regeringen har ordning på sitt kommentarsfält och håller det rent från hat och osakliga kommentarer får snabbt klart för sig att så är inte fallet.

Flera kommentarer är mycket grova.

- Käft j*vla su**a

- Pajas

- Fan din j*ävla lögnerska

- Håll k*äften Ebba

- Försök till bedrägeri

- Bluffmakare och bedragare

- Busch måste avgå tillsammans med sina nissar

Följare reagerar starkt

En snabb granskning visar att inlägget med Ebba Busch inte är något undantag – inlägg efter inlägg har drabbats av grova kommentarer – trots att det finns flera enkla metoder att stoppa näthat.

I flera fall handlar det om grova hån och personangrepp mot enskilda ministrar.

Flera andra som kommenterar reagerar start.

– Jag blir riktigt mörkrädd när jag läser några av inläggen [kommentarerna] här.

– Jag röstar inte på moderaterna men nån måtta får det vara i hur man uttrycker sig. Nättrollen frodas i kommentarerna här.

– Vilka idiotiska kommentarer ingen respekt för vår demokrati. Skäms på er.

ANALYS

Ingen – inte heller regeringen – har någon som helst skyldighet att tillhandahålla kommentarsfält där folk kan skriva vad de vill.

När denna typ av otrevliga och osakliga kommentarer publiceras på regeringens sidor så skrämmer det bort vanligt folk som aldrig skulle uttrycka sig på detta sätt.

Dessutom riskerar det att främja näthat som inte hör hemma någonstans – och definitivt inte på regeringens eller myndigheters egna sidor.

Detta är under all kritik. Ingen minister eller partiledare ska utsättas för detta någonstans. Regeringskansliet är dessutom ministrarnas arbetsplats och där ska man känna sig extra trygg vilket även inkluderar arbetsplatsens digitala plattformar.

Foto: Armin Dröge, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 01 11

Nu utfärdas en ny bedrägerivarning.

Den här gången låtsas bedragarna komma från Coop.

Sms utfärdas till tilltänkta offer där det står att de har vunnit ett pris.

Enligt sms:et ska personen lämna ifrån sig känsliga uppgifter för att komma åt priset - ett tupperware-set.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder bluffmeddelandet som cirkulerar just nu:

– Grattis! Du är en vinnare. Din belöning är ett Tupperware-set med 36 delar. Observera att en leveransavgift kan tillkomma. 

Personen som får meddelandet uppmanas att göra anspråk på belöningen genom att klicka sig fram till en plats där man ska lämna känsliga uppgifter.

Radera direkt

Det rör sig dock om ett bluffmeddelande och den som får den här typen av sms gör rätt i att radera meddelandet omedelbart och inte följa några uppmaningar.

Den som redan har lämnat ifrån sig uppgifter bör omedelbart kontakta banken och polisen.

Coop meddelar att sms:et inte kommer från dem.

Flera fall

Polisen har gått ut med ett meddelande om att flera fall av bedrägerier som synnerligen riktar in sig mot äldre har inträffat under inledningen av 2025.

– I januari har ett stort antal bedrägerier mot äldre inträffat runt om i landet och polisen vill med anledning av det påminna om hur man kan skydda sig, framhåller polisen.

De förklarar vidare att ärendena framförallt har handlat om fysisk vishing, en form av bedrägeri där kriminella först ringer eller smsar sitt tilltänkta offer i syfte att komma åt personlig information och påstår sig företräda en banktjänst eller företag för att sedan även komma hem till den drabbade.

“Sannolikt bedrägeri”

Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter förklarar.

– Om du mottar ett sms eller telefonsamtal med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri, säger hon.

– Kontakta endast banker, myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du söker upp själv och via inte nummer som anges i sms.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in mot tv-bolag – har en halv miljon svenska kunder

2025 01 10

Ett tv- och streamingföretag med en halv miljon svenska kunder har fått mängder av anmälningar emot sig.

Det handlar om tv-distributören och streamingbolaget Allente.

Konsumentverket har översköljts av anmälningar mot bolaget, rapporterar DN.

Nu får företaget allvarlig kritik av Konsumentverket.

Hamnat på ”skamlista”

Det är långt ifrån första gången Allente hamnar i blåsväder.

Redan 2023 hamnade företaget på konsumentorganisationen Råd & Röns ”skamlista” över organisationer som anmälts flest gånger till Konsumentverket, vilket MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Allente låg då fyra på listan efter att ha fått 161 anmälningar emot sig.

Men tv-distributören tycks inte ha bättrat sig – snarare tvärtom.

Mängder av nya anmälningar

Allente har anmälts till Konsumentverket 166 gånger under 2024, enligt DN, och får nu allvarligt kritik från Konsumentverket.

Företaget, som uppges ha cirka en halv miljon svenska kunder, anklagas för att använda sig av vilseledande och aggressiva säljmetoder, enligt tidningen.

Många kunder har uppgett i anmälan att de känner sig lurade av företaget. Konsumentverket kritiserar också att Allentes säljare är otydliga med att deras syfte är att sälja abonnemang för Allente.

– Det har till exempel presenterat sig som att de vill informera om något viktigt, och att de inte alls är där för att sälja, säger Christopher Flamborn, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Har fått löften

Konsumentverket har tidigare drivit flera ärenden mot företag och då fått löften om bättring.

– Då har vi nöjt oss med de löftena. Men utifrån de här nya anmälningarna har vi kunnat konstatera att överträdelserna fortsatt, säger Christopher Flamborn.

Allente är ett stort företag med en halv miljon svenska kunder inom tv och streaming.

Företaget har bland annat ett nära samarbete med TV4, avseende basutbud, filmer, serier och sport på olika plattformar.

I somras meddelade företaget att man utökar samarbetet med TV4 ytterligare, vilket bland annat innebar att Allentes streamingkunder fick tillgång till TV4:s kanaler och streamingtjänster.

I oktober meddelades också att Allente har ingått ett avtal med Amazon och att kunderna får tillgång till streamingtjänsten Prime Video.

Men trots det är många alltså missnöjda med Allente och framför allt med deras aggressiva försäljningsmetoder.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen