Grönt ljus från Trump – amerikanska vapen till Ukraina

2025 05 02

Trump godkänner nu försäljning av amerikanska vapen till Ukraina.

Under Biden-administrationen flödade amerikanska vapen till Kyiv med anledning av den dåvarande presidentens stöd för Ukraina.

När Donald Trump tillträdde som president blev bilden en annan.

Nu kommer dock uppgifter om att Donald Trump för första gången godkänner försäljning av amerikanska vapen till Ukraina.

Det rapporterar flera medier.

Grönt ljus

Trump-administrationen har meddelat kongressen om sin avsikt att tillåta Ukraina att köpa militär utrustning från USA till ett värde av minst 50 miljoner dollar, enligt ett officiellt meddelande.

Kongressen måste underrättas 30 dagar innan sådan vapenförsäljning godkänns.

Det rapporterar Sky News.

Första gången

Godkännandet – det första av sitt slag sedan Trump återvände till Vita huset för över 100 dagar sedan – kommer bara några veckor efter att administrationen pausade allt Ukraina-relaterat militärt bistånd för granskning.

Licensmeddelandet om försäljningen på minst 50 miljoner dollar, som först sågs av Kyiv Post, lämnades till kongressen via Arms Export Control Act.

Det är en lag som ger USA:s presidenter rätt att kontrollera import och export av försvarsartiklar och tjänster, enligt ett formellt meddelande som skickades till kongressen från utrikesdepartementets kontor för lagstiftningsfrågor.

Läs mer: UPPGIFTER: Tungt avhopp från Trump-administrationen

Är överens

Beskedet om vapengodkännandet kommer i samband med att USA och Ukraina till slut har nått en överenskommelse om det så kallade mineralavtalet.

Amerikanska tjänstemän beskrev avtalet som ett tecken på varaktigt stöd för Ukraina, och det kommer mitt i en uppenbar återställning av relationerna mellan presidenterna Donald Trump och Volodymyr Zelenskyj.

Det rapporterar Kyiv Independent.

Bättre avtal

Tidigare versioner av avtalet ansågs av många vara en exploatering av Ukrainas naturresurser, statliga institutioner och infrastruktur. 

Den senaste versionen verkar vara mycket mer gynnsam för Kyiv, bedömer flera experter.

Foto: The White House

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen