Gröna Lund i krismöte

2023 06 15

Det råder ett mycket stressat läge på Stockholms stora nöjespark.

Efter kraftiga påtryckningar kommer nyheten under onsdagskvällen att Gröna Lund sätter sig i akut krismöte, rapporterar P4 Stockholm.

Detta efter ett flertal nya beslut från andra bolag i landet.

Anledningen är den allt mer omfattande bojkotten av koncernen Mondelez, som inkluderar chokladjätten Marabou, där fler och fler aktörer kapar allt samarbete med chokladjätten.

Liseberg pausar 

Konkurrenten Liseberg såg länge ut att behålla chokladmärket i sin nöjespark – men har under onsdagen gjort en helomvändning i frågan.

Alla inköp av Marabou pausas tills vidare.

– Frågan om Mondelez’s kopplingar till Ryssland är komplex, men berör också många djupt, det har vi stor respekt för, säger Lisebergs styrelseordförande Kurt Eliasson i ett pressmeddelande.

Ökat tryck på Gröna Lund

Lisebergs kovändning ökar trycket på Gröna Lund.

På nöjesparken i Stockholm säljs fortfarande chokladen, men nu kan Marabou stoppas även där.

Allt kommer att avgöras på ett blixtinkallat möte imorgon.

– Precis som Liseberg har flaggat för tittar vi också på den här frågan, säger Gröna Lunds informationschef Annika Troselius till P4 Stockholm.

Alla stora nöjesparker deltar

Hon bekräftar att det rör sig om ett extrainsatt möte. Sammankomsten är inte planerad sedan tidigare.

På mötet kommer hela Svenska Nöjesparksföreningen att delta, vilket inkluderar alla större nöjesparker i landet.

Annika Troselius håller med Kurt Eliasson om att det är en komplex fråga.

– Vi behöver hålla oss informerade, vi behöver föra en kontinuerlig dialog med alla våra leverantörer. Så även Marabou, eller Mondelez, i det här fallet, säger hon.

Svartlistad av Ukraina

Hittills har aktörer som SAS, SJ, Norwegian och Svenska fotbollslandslaget sållat sig till skaran som bojkottar Marabou.

Bakgrunden är att ägaren Mondelez har blivit svartlistad av Ukraina med anledning av att man fortfarande har verksamhet i Ryssland.

I koncernen ingår även exempelvis O’Boy, Philadelphia, Daim, Oreo och V6.

– Vi inser att detta är en emotionellt laddad fråga och respekterar omgivningens åsikter fullt ut, framhåller Mondelez i ett pressmeddelande.

Bolaget betonar även att det inte säljs Marabouprodukter i Norden som producerats i Ryssland och att inga varor heller exporteras till samma land.

Foto: Daniel S

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen