24nov25

Gripen-plan har nödlandat

2024 05 14

Ett militärplan av modellen Jas 39 Gripen har nödlandat.

Händelsen ägde rum på måndagsmorgonen, men bekräftas för medierna först på tisdagsförmiddagen.

– Vi kan bekräfta att vi ganska nyligen fick in ett larm från ett Jas 39 Gripen och det nu har landat.

Det säger flygflottlinjens kommunikationschef Kristoffer Olsson till Expressen.

Signalerade larm

Detaljerna om vad som har hänt är oklara.

Flygflottlinjen kan inte svara på det under tisdagen. Man vet inte heller vad det är som gått fel på flyget, men enligt Kristoffer Olsson finns det “väldigt många system i flygplanet”.

– När någonting signalerar att någonting inte är som det ska, så är rutinen att man ska gå ned och landa på närmaste flygplats, säger han.

I Uppsala

Planer landade på Upplands flygflottilj i Uppsala.

Ingen person ska ha kommit till skada i samband med nödlandningen.

Fakta Jas 39 Gripen C/D
JAS 39A/B/C/D Gripen, är ett stridsflygplan som tillverkas av Saab AB. 

Längd (exklusive pitotrör): 14,1 m JAS 39C, 14,8 m JAS 39D

Spännvidd: 8,4 m

Höjd: 4,5 m

Tomvikt: 6 800 kg JAS 39C, 7 100 kg JAS 39D

Max startvikt: 14 000 kg

Motor: Volvo RM 12
(General Electric F-404-400)

Radar: Ericsson PS-05/A Mk2/3

Dragkraft utan EBK: 54 kN

Dragkraft med EBK: 81 kN

Maxfart: Mach 2

Räckvidd: Mer än 3 000 km

Startsträcka: 400 m

Landningssträcka: 500 m

Stigförmåga: 10 000m < 2 min

Beväpning/yttre last:

Jakt: Robot 74 Sidewinder (värmesökande), 
Robot 99 AMRAAM (aktiv radarmålsökare)
, Robot 98 IRIS-T (värmesökande), 
Automatkanon Mauser 27 mm

Attack: Bomb GBU-49 Paveway II (laser-/GPS-styrd bomb), 
Bomb GBU-12 Paveway II (laserstyrd bomb), 
Robot 75 Maverick (TV-målsökare), 
Robot 15F (sjömålsrobot, aktiv radarmålsökare)
, Automatkanon Mauser 27 mm

Spaning: Spaningskapsel SPK 39

Källa: Försvarsmakten

Arkivfoto: Flygvapnet

Text: Redaktionen


JUST NU: Svensk dundersuccé i USA – amerikanerna flockas

2025 12 04

Amerikanernas intresse för svenskt lösgodis skjuter i höjden.

Saltlakrits, sura skallar och annat svenskt godis har fått stort genomslag på sociala medier. På TikTok finns nu över 120 miljoner klipp taggade med “Swedish candy reviews”, alltså recensioner av svenskt godis.

Nu hakar det svenska godisföretaget CandyKing på trenden. Företaget, som tidigare hette Karamellkungen, öppnar en permanent godisbutik i hjärtat av New York City.

Butiken slår upp portarna på populära Bleecker Street i West Village och kommer erbjuda ett brett sortiment av svenskt lösgodis.

– Det känns fantastiskt kul för oss på CandyKing att fortsätta sprida den smakglädje, kvalitet och valfrihet som varumärket står för. Dessutom kommer kunderna att få möjligheten att påverka sortimentet över tid, vilket görs möjligt då butiken är i New York för att stanna, säger Laura Rytkölä, globalt ansvarig för CandyKing. 

Växande efterfråga

CandyKing ägs av Cloetta, som även står bakom populära varumärken som Kexchoklad, Ahlgrens Bilar och Polly.

Niklas Truedsson, områdeschef för tillväxt och lösviktskonfekt på Cloetta, konstaterar att svenskt godis är i USA för att stanna.

– CandyKing finns i cirka 4 000 dagligvarubutiker i Europa, och vi är glada att nu även kunna erbjuda vår shoppingupplevelse till konsumenter i USA – världens största konfektyrmarknad. Den nya butiken är ännu ett steg i vårt kontinuerliga arbete för att möta den växande efterfrågan på lösgodis i Nordamerika, säger han.

– Våra pilotprojekt i USA har gett oss de konsumentinsikter vi behöver för att framgångsrikt och långsiktigt lansera CandyKing på den amerikanska marknaden.

LÄS MER: Populär julmat rusar i pris – 1 200 procent dyrare

FAKTA: CandyKing

- CandyKing grundades 1984 i Stockholm. I dag har företaget en stark marknadsposition i Europa och är det ledande varumärket för lösgodis i Norden.  

- I över fyra decennier har CandyKing levererat konfektyr till livsmedelsbutiker, biografer och nöjesparker över hela Europa.

- CandyKing möter nu en växande efterfrågan från konsumenter i USA som letar efter högkvalitativt svenskt lösgodis nu globalt känt som Swedish Candy.

LÄS OCKSÅ: Omtyckt restaurangkedja riskerar konkurs

Foto: Lenzatic

Text: Redaktionen


JUST NU: Nytt körkort införs – men inte för bilar

2025 12 04

Från och med den 1 januari skärps reglerna för en omstridd farkost.

Det handlar om drönare, som blivit allt populärare i Sverige.

Vid årsskiftet blir det straffbart att flyga farkosterna utan ett så kallat drönarkort. Den som använder drönare utan giltig licens riskerar böter på mellan 30–150 dagsböter.

I de allvarligaste fallen kan straffet bli fängelse i upp till sex månader.

– Det är många som ska samsas i vårt gemensamma luftrum. Där behöver vi förhålla oss till trafikregler – precis som på vägen eller till sjöss. Det är viktigt att vi alla bidrar till att behålla säkerheten när trafiken i luftrummet ökar, säger Karl-Axel Edén, flyginspektör på Transportstyrelsen.

Flera incidenter

Beslutet fattas under en känslig tid. Transportstyrelsen har noterat en kraftig ökning av antalet inrapporterade händelser med drönare. Det handlar bland annat om att drönare flyger för nära flygplatser och folksamlingar, i restriktionsområden eller på för hög höjd. 

– De flesta som flyger drönare är noga med att följa regler och flyger på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Men i de fall man bryter mot reglerna kan det få allvarliga konsekvenser, både för säkerheten och för andra människors trygghet, säger Karl-Axel Edén.

– Bättre kunskap hos drönarpiloter bidrar till att öka säkerheten i luften. Genom att fler tar drönarkort får också fler den kunskap som krävs för att flyga tryggt och lagligt, tillägger han.

LÄS MER: EBBA BUSCH: ”Jag är upprörd – rättare sagt förbannad” 

Har mer än fördubblats 

Antalet säkerhetsincidenter kopplat till drönarflygningar har mer än fördubblats sedan 2020. 

I synnerhet har antalet drönare i närheten av flygplatser ökat kraftigt. 

Under årets första sex månader har 35 händelser rapporterats, uppger SVT med hänvisning till statistik från Transportstyrelsen. 

LÄS OCKSÅ: En av Rysslands största producenter under attack 

Foto: Transportstyrelsen

Text: Redaktionen