Grävmaskin har gått genom isen – föraren kvar i fordonet

2023 12 15

En stor räddningsinsats pågår just nu utanför Örnsköldsvik.

Det är i Solberg nordväst om Örnsköldsvik som ett drunkningslarm har kommit in till räddningstjänsten på fredagen kring lunchtid.

Larmet gör gällande en grävmaskin som har gått genom isen på en tjärn i skogarna i Solberg.

Enligt larmet har föraren inte hunnit ta sig ut från fordonet, och en stor räddningsinsats har påbörjats.

Det rapporterar SVT.

Arbetskamrat larmade

Det var grävmaskinförarens arbetskamrat som direkt larmade när maskinen gick genom isen.

Räddningstjänstens vakthavande befäl Thomas Åslin förklarar att det rör sig om en svår räddningsinsats.

– Tjärnen ligger mitt på en myr och ganska otillgängligt till. Det är en svår räddningsinsats. En helikopter från Östersund är på väg men förutsättningarna är svåra och flygvädret i området är inte det bästa, säger han.

Försöker ta sig ut

Flera styrkor från räddningstjänsten är på plats såväl som ambulanser.

– Vi försöker ta oss ut till grävmaskinen med hjälp av flytdräkter och flytvästar. Polisens dykare är på väg, fortsätter Åslin.

Det är ännu oklart varför grävmaskinen befann sig på isen. 

Har varnat

Tidigare i december har flera personer gått genom isen och räddningstjänsten har gått ut med varningar om att befinna sig på svaga isar.

– Vi uppmanar till försiktighet om man ger sig ut på sjöar och vattendrag och att man framför allt har koll på barnen, säger räddningstjänstens Martin Petersson till Sveriges Radio.

Viktigt att tänka på

Det finns flera saker som är viktiga att tänka på om man beger sig ut på isen.

Bland annat handlar det om att aldrig vara ensam ute på isen, men även att ha med sig isdubbar, prova isen med en ispik och meddela vart man kommer att befinna sig och när man kommer tillbaka.

– Gå aldrig på is om du inte är säker på att den håller. Kärnis ska vara minst 10cm tjock, förklarar Storstockholms brandförsvar.

Foto: M. Aleo

Text: Redaktionen


JUST NU: Natostyrkor har bordat fartyg

2025 09 17

Tyska specialstyrkor har genomfört en insats mot ett 75 meter långt lastfartyg.

Fartyget, som seglar under flagg från Saint Vincent och Grenadinerna, bordades när det befann sig i slussen i Kielkanalen. Fartyget har genomsökts och dykare har undersökt båtens skrov, rapporterar Der Spiegel. 

Tysk polis misstänker att fartyget har spionerat på landets kritiska maritima infrastruktur.

I slutet av augusti uppges besättningen ha skickat upp en drönare vars syfte var att ”spionera och ta bilder”.

Rysk besättning

Majoriteten av besättningen består av ryska medborgare och samtliga är gripna. De misstänks för att ha ”förebyggt hot mot Tysklands kritiska maritima infrastruktur” samt för ”spionage i sabotagesyfte och säkerhetshotande avbildning”, uppger Der Spiegel.

På väg mot Finland

Fartyget hade lämnat Rotterdam och var på väg mot Finland, rapporterar Iltalehti.

Fartygets destination ska ha varit hamnen i finska Euraåminne, enligt Marine Traffic, en global underrättelsesajt som spårar fartygsrutter.

LÄS MER: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

Del av skuggflottan?

Det är oklart om fartyget är en del av den ökända ryska skuggflottan.

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Malte Humpert är grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News. Han berättar att fartygen i skuggflottan ofta är dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger experten till Dagbladet.

LÄS MER: Kina slår till mot USA:s guldägg: stoppa alla beställningar 

Foto: Nato

Text: Redaktionen


Björn Borg hittades livlös – berättar själv

2025 09 17

Tennisikonen Björn Borg, 69, vann elva Grand Slam-titlar innan han plötsligt avslutade karriären vid 26 års ålder.

Nu berättar han själv om de tuffa åren efter karriären.

I självbiografin ”Hjärtslag” berättar Borg att han tampades med allvarliga drogproblem i flera år.

– Första gången jag provade på kokain fick jag en lika stor kick som jag en gång fått av tennisen, skriver Borg i boken enligt Expressen.

Hittades livlös

Borgs drogproblem eskalerade under 1980-talet. År 1989 hittade hans dåvarande hustru Loredana Bertè honom livlös. Hustrun försökte återuppliva honom men misslyckades. Det hela slutade med att Borg fick föras till sjukhus med ambulans för att magpumpas.  

I boken kallar han händelsen för ”ett rop på hjälp”.

– Det som hände var att jag i kroppen hade en farlig kombination av droger, piller och alkohol som ledde till att jag blev medvetslös.

– Än i dag skäms jag bara jag tänker på den händelsen.

Kommer berätta om drogproblemen

Björn Borg kommer att medverka i SVT:s intervjuprogram ”Skavlan och Sverige” på torsdagskvällen. I programmet väntas han berätta mer om sina drogproblem.

Opererats för cancer

Björn Borg har skrivit självbiografin ”Hjärtslag” tillsammans med hustrun Patricia.

– Jag gick igenom en svåra tid, men det är en lättnad för mig att få skriva den här boken. Jag mår så mycket bättre, säger tennislegendaren till AP.

I boken skriver Borg också om sin cancerdiagnos. I början av september berättade tennisikonen att han opererats för en ”extremt aggressiv” typ av prostatacancer 

– Jag har inget just nu. Men var sjätte månad måste jag gå och kolla upp det. Den här processen är inte rolig, säger han till AP.

– Men jag mår bra. Jag klarar mig och nu mår jag mig riktigt bra, tillägger Borg.

LÄS MER: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: Henrik Mill resp Croes, Rob C. och Anefo

Text: Redaktionen