Godissort pekas ut – stor förändring

2024 04 06

En ny godistrend har nått Sverige.

Svenskarna fortsätter att konsumera godis i mängder och tycks inte vilja sluta med det.

Godisförsäljningen ökar markant, och nu har en ny godistrend kommit till landet.

Allt fler intresserar sig för frystorkat godis, någonting som har blivit mer populärt bland annat på grund av sociala medier.

Det rapporterar SVT.

Åldersgrupp pekas ut

Det är med hjälp av Tiktok som den nya trenden har etablerat sig och intresset har ökat kraftigt.

Det tycks i synnerhet vara de yngre som konsumerar frystorkat godis i allt högre grad.

– De som framförallt köper den här sortens godis från oss är unga mellan 13 till 25 år, säger entreprenören Sandra Balan.

Inte nyttigare

Trots råd från Livsmedelsverket om att skära ner på sockerkonsumtionen fortsätter svenskarna att äta godis i mängder.

Just frystorkat godis är inte nyttigare än andra sorter, men har en annan effekt.

– Frystorkat godis är inte nyttigare på något sätt men du blir mättare på det, vilket gör att du inte orkar äta mer än vad du skulle göra av en vanlig påse godis, fortsätter Balan.

Försäljningen ökar

Enligt de senaste siffrorna från 2022 ökade försäljningen av godis i Sverige.

– Försäljningen av godis per capita i fasta priser gick från 1 801 kronor år 2021 till 1 908 kronor 2022 vilket innebär en ökning på 107 kronor. I löpande priser ökade försäljningen av godis med 215 kronor per capita, förklarar Statistiska centralbyrån.

– Medan vi köpte mer godis drog vi däremot ned på frukt och grönsaker som år 2022 såldes för 647 kronor respektive 731 kronor per capita vilket är en minskning med 60 kronor för frukt och 80 kr för grönsaker.

Även mer läsk

Svenskarna fortsätter även att öka intagandet av läsk.

– Under 2022 minskade försäljningen av alkoholhaltiga drycker med 2 procent. I fasta priser sjönk försäljningen med 4 procent vilket innebär att vi köpte mindre alkohol sett till volym, fortsätter SCB.

– I stället lade vi mer läsk, vatten och juice i kundkorgen, den varugruppen ökade med 9 procent i löpande priser och 5 procent i fasta priser.

Foto: A. Jostelius

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 11

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen