Godissort pekas ut – stor förändring

2024 04 06

En ny godistrend har nått Sverige.

Svenskarna fortsätter att konsumera godis i mängder och tycks inte vilja sluta med det.

Godisförsäljningen ökar markant, och nu har en ny godistrend kommit till landet.

Allt fler intresserar sig för frystorkat godis, någonting som har blivit mer populärt bland annat på grund av sociala medier.

Det rapporterar SVT.

Åldersgrupp pekas ut

Det är med hjälp av Tiktok som den nya trenden har etablerat sig och intresset har ökat kraftigt.

Det tycks i synnerhet vara de yngre som konsumerar frystorkat godis i allt högre grad.

– De som framförallt köper den här sortens godis från oss är unga mellan 13 till 25 år, säger entreprenören Sandra Balan.

Inte nyttigare

Trots råd från Livsmedelsverket om att skära ner på sockerkonsumtionen fortsätter svenskarna att äta godis i mängder.

Just frystorkat godis är inte nyttigare än andra sorter, men har en annan effekt.

– Frystorkat godis är inte nyttigare på något sätt men du blir mättare på det, vilket gör att du inte orkar äta mer än vad du skulle göra av en vanlig påse godis, fortsätter Balan.

Försäljningen ökar

Enligt de senaste siffrorna från 2022 ökade försäljningen av godis i Sverige.

– Försäljningen av godis per capita i fasta priser gick från 1 801 kronor år 2021 till 1 908 kronor 2022 vilket innebär en ökning på 107 kronor. I löpande priser ökade försäljningen av godis med 215 kronor per capita, förklarar Statistiska centralbyrån.

– Medan vi köpte mer godis drog vi däremot ned på frukt och grönsaker som år 2022 såldes för 647 kronor respektive 731 kronor per capita vilket är en minskning med 60 kronor för frukt och 80 kr för grönsaker.

Även mer läsk

Svenskarna fortsätter även att öka intagandet av läsk.

– Under 2022 minskade försäljningen av alkoholhaltiga drycker med 2 procent. I fasta priser sjönk försäljningen med 4 procent vilket innebär att vi köpte mindre alkohol sett till volym, fortsätter SCB.

– I stället lade vi mer läsk, vatten och juice i kundkorgen, den varugruppen ökade med 9 procent i löpande priser och 5 procent i fasta priser.

Foto: A. Jostelius

Text: Redaktionen


JUST NU: Svensk dundersuccé i USA – amerikanerna flockas

2025 12 04

Amerikanernas intresse för svenskt lösgodis skjuter i höjden.

Saltlakrits, sura skallar och annat svenskt godis har fått stort genomslag på sociala medier. På TikTok finns nu över 120 miljoner klipp taggade med “Swedish candy reviews”, alltså recensioner av svenskt godis.

Nu hakar det svenska godisföretaget CandyKing på trenden. Företaget, som tidigare hette Karamellkungen, öppnar en permanent godisbutik i hjärtat av New York City.

Butiken slår upp portarna på populära Bleecker Street i West Village och kommer erbjuda ett brett sortiment av svenskt lösgodis.

– Det känns fantastiskt kul för oss på CandyKing att fortsätta sprida den smakglädje, kvalitet och valfrihet som varumärket står för. Dessutom kommer kunderna att få möjligheten att påverka sortimentet över tid, vilket görs möjligt då butiken är i New York för att stanna, säger Laura Rytkölä, globalt ansvarig för CandyKing. 

Växande efterfråga

CandyKing ägs av Cloetta, som även står bakom populära varumärken som Kexchoklad, Ahlgrens Bilar och Polly.

Niklas Truedsson, områdeschef för tillväxt och lösviktskonfekt på Cloetta, konstaterar att svenskt godis är i USA för att stanna.

– CandyKing finns i cirka 4 000 dagligvarubutiker i Europa, och vi är glada att nu även kunna erbjuda vår shoppingupplevelse till konsumenter i USA – världens största konfektyrmarknad. Den nya butiken är ännu ett steg i vårt kontinuerliga arbete för att möta den växande efterfrågan på lösgodis i Nordamerika, säger han.

– Våra pilotprojekt i USA har gett oss de konsumentinsikter vi behöver för att framgångsrikt och långsiktigt lansera CandyKing på den amerikanska marknaden.

LÄS MER: Populär julmat rusar i pris – 1 200 procent dyrare

FAKTA: CandyKing

- CandyKing grundades 1984 i Stockholm. I dag har företaget en stark marknadsposition i Europa och är det ledande varumärket för lösgodis i Norden.  

- I över fyra decennier har CandyKing levererat konfektyr till livsmedelsbutiker, biografer och nöjesparker över hela Europa.

- CandyKing möter nu en växande efterfrågan från konsumenter i USA som letar efter högkvalitativt svenskt lösgodis nu globalt känt som Swedish Candy.

LÄS OCKSÅ: Omtyckt restaurangkedja riskerar konkurs

Foto: Lenzatic

Text: Redaktionen


JUST NU: Nytt körkort införs – men inte för bilar

2025 12 04

Från och med den 1 januari skärps reglerna för en omstridd farkost.

Det handlar om drönare, som blivit allt populärare i Sverige.

Vid årsskiftet blir det straffbart att flyga farkosterna utan ett så kallat drönarkort. Den som använder drönare utan giltig licens riskerar böter på mellan 30–150 dagsböter.

I de allvarligaste fallen kan straffet bli fängelse i upp till sex månader.

– Det är många som ska samsas i vårt gemensamma luftrum. Där behöver vi förhålla oss till trafikregler – precis som på vägen eller till sjöss. Det är viktigt att vi alla bidrar till att behålla säkerheten när trafiken i luftrummet ökar, säger Karl-Axel Edén, flyginspektör på Transportstyrelsen.

Flera incidenter

Beslutet fattas under en känslig tid. Transportstyrelsen har noterat en kraftig ökning av antalet inrapporterade händelser med drönare. Det handlar bland annat om att drönare flyger för nära flygplatser och folksamlingar, i restriktionsområden eller på för hög höjd. 

– De flesta som flyger drönare är noga med att följa regler och flyger på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Men i de fall man bryter mot reglerna kan det få allvarliga konsekvenser, både för säkerheten och för andra människors trygghet, säger Karl-Axel Edén.

– Bättre kunskap hos drönarpiloter bidrar till att öka säkerheten i luften. Genom att fler tar drönarkort får också fler den kunskap som krävs för att flyga tryggt och lagligt, tillägger han.

LÄS MER: EBBA BUSCH: ”Jag är upprörd – rättare sagt förbannad” 

Har mer än fördubblats 

Antalet säkerhetsincidenter kopplat till drönarflygningar har mer än fördubblats sedan 2020. 

I synnerhet har antalet drönare i närheten av flygplatser ökat kraftigt. 

Under årets första sex månader har 35 händelser rapporterats, uppger SVT med hänvisning till statistik från Transportstyrelsen. 

LÄS OCKSÅ: En av Rysslands största producenter under attack 

Foto: Transportstyrelsen

Text: Redaktionen