Godislarm i svenska matbutiker – halva befolkningen påverkad

2024 07 20

Nästan hälften av svenska folket är föremål för ett större godislarm i landet.

Omkring 40 procent av befolkningen har svårt för att säga nej till godis och snacks när de stiger in i Sveriges matbutiker.

Det visar en ny undersökning från Cancerfonden, rapporterar Vetenskapsradion, som nu slår larm om förekomsten.

Lika många är det som inte kan behärska sig när det är extrapris. Särskilt påverkade blir folk av utomhusreklam, som pekas ut som en av de värsta bovarna.

Att det ofta är söta och fettrika livsmedel som syns på dessa är ingen tillfällighet, menar marknadsföringsforskaren Erik Modig från Handelshögskolan i Stockholm.

– Vi ska tänka ”Åh, choklad det är ju gott, det ska jag unna mig”. Efter reklambudskapet är det sällan långt till en affär eller kiosk. Vi människor är betydligt mer mottagliga för reklam för sådant vi ser som belöningar. Därför ser vi inte utomhusreklam för grönsaker och havregryn, säger Erik Modig i ett pressmeddelande.

Stor riskfaktor för tidig död

Vad vi äter, och vad vi inte äter, har pekats ut som den näst högsta riskfaktorn att dö i förtid.

– Våra matvanor rankas idag som en av de största riskfaktorerna för ohälsa och tidig död i befolkningen i Sverige, framhåller Livsmedelsverket.

– De största riskerna i matvanorna är att vi äter för lite fullkorn, för lite frukt och grönt, för mycket rött kött och chark och för mycket salt.

Även socker och mättat fett pekas ut som riskfylld mat.

Kritiserar mängdrabatter

Enligt Cancerfonden är omgivningens påtryckningar, bland annat i sociala medier, en stor del av problemet.

Samma sak gäller de vanligt förekommande mängdrabatterna av typen “ta tre betala för två”.

Produkter som erbjuds med mängdrabatt ofta är skräpprodukter, det vill säga att de är ohälsosamma eller håller sämre kvalitet. Man kan säga att om det finns en hög marginal på en vara, är den ofta sämre för hälsan, säger Erik Modig.

Inte aktuellt med sockerskatt

Trots den alarmerande siffran från Cancerfonden anser majoriteten i samma undersökning att det främsta ansvaret ligger på individen själv – men också industrin. De flesta anser även att mataffärer och politiker bör göra mer för att uppmuntra mer hälsosamma matvanor.

Förra året aktualiserades frågan om sockerskatt i Sverige efter att ett uttalande från Livsmedelsverket missuppfattats i medierna.

Regeringen och myndigheten förnekade senare att ett sådant förslag fanns på bordet.

– Däremot har Livsmedelsverket gjort en kunskapsgenomgång om effekterna av olika styrmedel för att främja en hälsosam livsmedelskonsumtion. Allt sker inom ramen för ett pågående regeringsuppdrag om salt och socker.

Foto: Cloetta Sverige

Text: Redaktionen


Region går ut med 1177-varning

2024 12 09

Region Blekinge går nu ut med en varning gällande sms som ser ut att komma från 1177.

Personer som får meddelanden som ser ut att komma från 1177 bör vara på sin vakt.

Det kan nämligen röra sig om bluff-sms.

Region Blekinge går nu ut med en varning för att informera om saken.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Här är varningen

Så här lyder varningen som Region Blekinge går ut med via sina sociala medier:

– Se upp för bedrägeriförsök via sms som ser ut att komma från 1177.

– Det förekommer bedrägeriförsök som gör att falska sms som skickas hamnar i samma sms-tråd som de vanliga meddelandena du får från 1177. Vi vill uppmana dig att inte klicka på länken och verifiera dig med bank-id om du får ett sådant sms.

“Hamnar i samma tråd”

Mirela Cecic, regionens säkerhetsstrateg, förklarar hur det fungerar.

– Det vi har sett nu är att falska sms skickas ut med en länk, och hamnar i samma sms-tråd som de vanliga meddelanden man får, säger hon till SR.

– Det får det att se ut som att det är 1177 som har skickat ut sms:en.

LÄS MER: Telia varnar Sveriges pensionärer

Följ dessa uppmaningar

De som får sådana meddelanden gör alltså rätt i att förhålla sig skeptiska gentemot huruvida det är riktiga meddelanden eller inte.

1177 uppmanar till att inte trycka på några länkar om du är osäker på om ett sms eller mejl kommer från 1177 och att inte heller ge ut någon personlig information.

– Det är alltid säkrast att söka upp 1177.se i en webbläsare och logga in istället för att klicka på länkar i sms eller mejl, framhåller vårdtjänsten.

Kallas nätfiske

Den här typen av bedrägeriförsök kallas för nätfiske eller phishing, och har blivit allt vanligare under de senaste åren.

Nätfiske är när bedragare på olika sätt "fiskar" efter dina uppgifter. 

Var misstänksam om du exempelvis får mejl med uppmaning om att klicka på en länk och fylla i dina bankuppgifter.

Den som har fått ett misstänkt sådant meddelande bör vidarebefordra meddelandet till 7726.

Det är ett operatörsoberoende nummer som alla kan använda. 

Man bör även kontakta banken och polisen.

Foto: J. Hagström, 1177

Text: Redaktionen


Klädkedja i konkurs – har precis öppnat tre nya butiker

2024 12 10

Modeföretaget Stajl går i konkurs.

Sveriges ekonomi har det alltjämt tufft.

Riksbankens räntesänkningar har ännu inte fått genomslag och många företag har det fortsatt svårt.

Ett av dessa företag är modekedjan Stajl - som nu går i konkurs.

Det rapporterar Habit.

Precis öppnat butiker

Beskedet kommer trots att Stajl i somras öppnade tre nya butiker i Helsingborg, Västra Frölunda och Uddevalla.

Stajl grundades år 2016 av Susanne Glennmyr Sjölund och Erik Glennmyr och utgick från Göteborgsområdet.

De inriktade sig på dammode och har utöver e-handeln haft butiker i hela Norden.

Nu har den ekonomiska situationen dock blivit för tuff, och Stajl går i konkurs.

“Ambitionen var enkel”

Så här förklarar Stajl sin vision:

– Ambitionen var enkel, vanliga trendiga basplagg i sköna material. Vi är ett omgående-märke och vår grund är linne, bomull och viscose. I dag finns vi representerade i hela Sverige och Norden.

Konkursansökan är dock ett faktum och det återstår att se vad som blir av bolagets eventuella resurser och märke.

“Positiv utveckling”

Efter att par oerhört tuffa ekonomiska år med många konkurser i olika branscher tycker sig kreditupplysningsföretaget UC kunna skönja en ljusning.

– UCs konkursstatistik för november pekar på en positiv utveckling, med återhämtning i de mest utsatta branscherna inför årets slut, framhåller UC.

– Minskningen inom byggindustrin fortsätter för tredje månaden i rad, vilket indikerar en stabilisering i en annars utsatt sektor. 

Mer normala nivåer

UC fortsätter.

– Detaljhandeln, som är en annan känslig bransch, visar en betydande minskning vilket tyder på att konsumentbeteendet börjar återgå till mer normala nivåer. 

– Sammantaget pekar detta på att vissa sektorer börjar visa tecken på återhämtning, även om läget fortsatt är osäkert för branscher med hög konjunkturkänslighet.

Ytterligare räntesänkningar från Riksbanken är att vänta och förhoppningarna är att svenskarna ska ha mer pengar i plånboken för att få igång landets ekonomi igen.

Foto: L. Bresler

Text: Redaktionen