Glatt besked för Sveriges storbanker

2023 04 27

Två av Sveriges största banker, Nordea och Swedbank, visar upp starka resultat efter Riksbankens räntehöjningar.

Swedbanks rörelseresultatet – ett mått på vinstmarginalen före räntor och skatter – steg till 10 977 miljoner kronor under första kvartalet av 2023.

En markant ökning jämfört med motsvarande period i fjol. Då landade siffran på 6 206 miljoner kronor.

Den bidragande orsaken till den kraftiga ökningen är räntenettot – det vill säga intjäningen från in- och utlåningen.

Bankens räntenetto har stigit med 77 procent på ett år till cirka 12 miljarder kronor.

– I det här kvartalet så står Swedbank starkt. Vi har levererat en vinst på 9,7 miljarder kronor och en avkastning på eget kapital på 17,0 procent. Det är ett mycket starkt resultat, säger Swedbanks vd Jens Henriksson till SR Ekot.

Nordea lyfter

Nordea har även presenterat sina resultat för det första kvartalet av 2023.

Banken går oväntat starkt.

Nordea rörelseresultat har ökat med 34 procent sedan första kvartalet av 2022. Nettovinsten har stigit från 1 091 miljoner euro till 1 499 miljoner euro.

I likhet med Swedbank steg Nordeas räntenetto kraftigt. Det landade på 1 765 miljoner euro. En ökning med 35 procent på ett år.

– Det är glädjande att kunna presentera ytterligare ett starkt resultat för första kvartalet, trots det försämrade konjunkturläget. Vi fortsatte att generera stabila affärsresultat vilket understöddes av vår finansiella styrka.

– Rörelseresultatet ökade med 34 procent jämfört med föregående år och avkastningen på eget kapital förbättrades till 17,1 procent, från 12,6 procent, säger bankens vd Frank Vang-Jensen i ett pressmeddelande.

Höga räntevinster

Även SEB och Handelsbanken redovisar höga räntevinster.

Handelsbankens räntenetto har ökat med nästan 70 procent till 11,5 miljarder kronor på ett år.

SEB redovisar ett lyft på 60 procent till 11,3 miljarder kronor.

I går, onsdag, höjde Riksbanken styrräntan från 3,0 till 3,5 procent.

Banken flaggade samtidigt för ytterligare en höjning med 0,25 procentenheter i juni eller september.

Foto: Swedbank Group 

Text: Redaktionen


13okt2025

UPPGIFTER: Svenska vapenleveranser till Ukraina kan stoppas

2025 10 13

Vapenleveranser från Sverige till Ukraina hotas.

Sedan Rysslands invasion av Ukraina 2022 har Sverige bidragit med militärt stöd till ukrainarna.

I första skedet levererades skyddsutrustning.

Sedan har också stridsvagnar, avancerade vapensystem och ammunition skickats till de försvarande trupperna.

– Det totala värdet av Sveriges militära stöd till Ukraina är cirka 90 miljarder kronor, uppger den svenska regeringen.

Vapenleveranser kan stoppas

Nu har det uppstått ett hot mot framtida vapenleveranser.

Det handlar om ett miljötillstånd för provskjutningar på Bofors Test Center i Karlskoga.

Processen kring tillståndet drar ut på tiden, vilket kan stoppa bland annat Saabs tester på anläggningen.

– Det riskerar att leda till en flaskhals för europeisk försvarsindustri, säger skjutfältets vd Anders Hultman, till Di.

I värsta fall gör också den utdragna processen att de svenska leveranserna till Ukraina stoppas upp, uppger tidningen.

Miljötillståndet

Skjutfältets ansökan till Länsstyrelsen handlar om behovet att utöka antalet provskjutningar på området, från dagens 25 000 till 75 000 skott per år.

Liknande tillståndsprocesser tar ofta lång tid.

– Vi skulle egentligen behöva ha tillstånd redan nu, säger Anders Hultman, till Nerikes Allehanda.

Läs också: Succé för Ukraina – ökning med 48 procent

Flaskhals redan 2024

Som ett resultat av den snabba militära upprustningen de senaste åren, har hela Europa haft samma flaskhals när det gäller att testa nyproducerad ammunition.

För drygt ett år sedan rapporterades långa kötider på skjutanläggningen i Karlskoga.

– Vi har sex provplatser som skjuter oberoende av varandra och håller på att bygga en till nu. Och det räcker ändå inte, sa skjutfältschef Stefan Krol då, rapporterade SVT.

Fakta Bofors Test Center

- Bofors första skjutfält anlades 1886. 

- Bofors Test Center utför kvalificerad provning, främst av vapen, ammunition och andra produkter inom området explosiva ämnen.

- Anläggningen är en viktig entreprenör för provning av både militära och civila produkter på den internationella marknaden.

Källa: Bofors Test Center

Läs också: Partiledarna till angrepp – ”Ökad invandring och höjt bistånd”

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Nytt förbud kan införas på flygresor – många stör sig på det

2025 10 13

Det har beskrivits som ett av de mest omdiskuterade störningsmomnten ombord på flygplan.

Att fälla tillbaka sin stol på flygresan är en fråga som splittrar.

Efter en undersökning från The Harris Poll tidigare i år som visade att 41 procent vill ta bort funktionen har trycket på ett kommande förbud ökat.

– Att luta sig tillbaka på flygplan är ett polariserande ämne, säger Christy Hoskins från La-Z-Boy, som hade begärt undersökningen, till USA Today vid tillfället.

Tar det steget längre

Klagomålen har sedan dess knappast upphört.

Hittills har flygbolag som Spirit, Allegiant och Frontier redan agerat och erbjuder inte längre möjligheten att luta sätet bakåt.

Nu går ett flygbolag ännu längre.

Det handlar om WestJet, en kanadensisk jätte på lågprismarknaden som nu börjar ta betalt för möjligheten att fälla tillbaka stolen.

Flygbolaget bekräftar vägvalet i ett pressmeddelande där man kallar det en “investering i besöksupplevelsen”.

Erbjuder "premiumstolar"

I korthet handlar det om en ny ekonomiklass där stolarna inte längre kan fällas tillbaka. Vill man göra det får man köpa en biljett till en premiumstol i stället.

Enligt WestJet kommer det att finnas 36 stycken till antalet.

Kabinen har noggrant utformats för att erbjuda WestJets gästvänliga service i alla budgetklasser, säger Samantha Taylor från flygbolaget.

Uppmärksammas även i Sverige

Ämnet har periodvis diskuterats även här hemma i Sverige.

Reseplattformen ETIC Hotels konstaterar att det är en känslig fråga där både komfort och respekt för andra resenärer måste beaktas.

– Att luta tillbaka sitt säte på ett flygplan är en vanlig praxis bland passagerare som vill öka sin komfort under en flygning. Men denna åtgärd kan ibland leda till konflikter och diskuteras ofta angående flygplansetikett. 

LÄS MER: Ny kontroll på flygplaster – införs på söndag

Allt mindre accepterat

Sofia Larsson, på Svenska Dagbladets “Uppförandekoden”, har också framhävt att fenomenet med nedfällda säten blir allt mindre accepterat.

I Europa framgick det för inte så länge sedan att 59 procent tycker att det är helt oacceptabelt att fälla ned sätet, enligt en undersökning från Yougov.

Reseföretaget Momondo gjorde en liknande studie där 72 procent av tillfrågade svenskar dock tyckte det var okej under vissa omständigheter, till exempel om man frågar personen som sitter bakom eller om det är en väldigt lång flygning.

– Jag tycker att det är rimligt att vara sparsam med att fälla sitt säte och fundera på om man verkligen måste. Det skapas ju ofta en dominoeffekt – fäller en ned sätet fäller alla bakom den också ned sitt, framhöll Sofia Larsson i tidningen.

LÄS MER: Ryssland fruktar flygkatastrof – vädjar till omvärlden

Foto: Sas Group

Text: Redaktionen