Glatt besked för Sveriges ekonomi

2021 07 16

Sveriges arbetslöshet har minskat med 1,1 procentenheter det senaste året vilket är en positiv överraskning.

Det konstaterar Arbetsförmedlingen som gläds över förändringen.

– Minskningen var väntad men kom överraskande snabbt, säger Emil Persson som är arbetsmarknadsanalytiker vid Arbetsförmedlingen, till SR.

Fler ljuspunkter

En annan positiv förändring är att antalet personer som varslats om uppsägning minskat från 11 000 personer i juni 2020 till 2 000  i juni 2021 enligt Arbetsförmedlingens statistik.

I slutet av juni ser Sveriges arbetsmarknadsstatistik ut så här:

Fakta

▪7,9 % Arbetslöshet 

▪7,8 % för kvinnor

▪8,0 % för män

▪10,6 % för ungdomar 18-24 år

▪Högst: 10,3 % i Södermanland, 9,9 % i Skåne, 9,8 % i Västmanland

▪Lägst: 5,2 % på Gotland

▪408 000 personer är arbetslösa

▪Varav 215 000 deltar i program med aktivitetsstöd

Stora variationer

Skillnaderna varierar stort mellan olika grupper. I ålderskategorin 18-24 år är arbetslösheten 8,6 % för kvinnor men 12,4 % för män. Skillnaden mellan inrikes- och utrikes födda har minskat med 1,2 procentenheter men är fortfarande mycket stor; 4,5 % bland inrikes födda och 19,0 % bland utrikes födda. För ett år sedan var motsvarande siffror 5,5 % respektive 21,2 % i juni 2020.

ANALYS
Det positiva är att arbetslösheten minskar snabbare än väntat och de 1,1 procentenheterna motsvarar 58 000 personer. Varje tiondels procent åt rätt håll är viktig för Sveriges samhällsekonomi och hela procentenheter är enorma skillnader. Det negativa är att antalet långtidsarbetslösa som varit utan arbete 12 månader eller mer ökat med 28 000 till 189 000 jämfört med juni 2020.

Och arbetslösheten för utrikesfödda har visserligen förbättrats men är fortfarande på katastrofalt höga nivåer. De positiva förändringarna ska ses i ljuset av att det var ett mycket svårt läge mitt i pandemin förra året men samtidigt är den snabbare förändringen än väntat positiv.

[yop_poll id="358"]

UPPGIFTER: Putin får massiv hjälp – 30 000 soldater på väg

2025 07 02

Enligt underrättelseuppgifter planerar Nordkorea att skicka ett stort antal soldater till frontlinjen i Ukraina.

Nordkorea har sedan en tid stöttat Rysslands fullskaliga invasion av grannlandet. 

Diktaturens stöd till Ryssland har omfattat både soldater och vapen.

Nu planerar Nordkorea att tredubbla sina trupper som strider för Ryssland längs frontlinjerna i Ukraina, genom att skicka ytterligare 25 000 till 30 000 soldater. 

Det rapporterar CNN med hänvisning till ukrainska underrättelseuppgifter. 

Tredubbling

Enligt bedömningen kan trupperna anlända till Ryssland under de kommande månaderna.

I november skickades omkring 11 000 soldater från Nordkorea till Ryssland för att strida i Kurskregionen.

Nu kan alltså ytterligare uppemot 30 000 nordkoreanska soldater vara på väg för att stötta Ryssland i det utdragna kriget.

Ryska förberedelser

Enligt uppgifter ska också Ryssland ha påbörjat förberedelser inför de kommande förstärkningarna och truppförflyttningarna.

– Det finns tecken på att ryska militärflygplan håller på att utrustas för att transportera personal, vilket återspeglar det stora åtagandet att flytta tiotusentals utländska trupper över ryska Sibirien, skriver CNN.

– Möjliga förberedelser för den nya utplaceringen, inklusive ankomsten av ett fartyg kopplat till förra årets utplaceringar i en rysk hamn, och fraktflygplan på Nordkoreas Sunan-flygplats, har setts på satellitbilder.

– Detta verkar indikera att de rutter som tidigare användes för att flytta nordkoreanska trupper är aktiva och skulle kunna användas i en storskalig framtida överföring av personal.

Kim Jong Un är ”all in”

Enligt andra källor kan summan på 30 000 nordkoreanska soldater vara för hög, men det beror också på vad Ryssland efterfrågar.

– Det kan säkert komma upp i den siffran. De kommer inte att vara elitsoldater, säger Jenny Town på dem amerikanska tankesmedjan Stimson Center till tv-kanalen.

– Kim Jong Un har sagt att han är ”all in”, så det beror på vad Ryssland har bett om.

– Det har gått rykten om att ryska generaler redan har varit i Nordkorea och tränat trupper där.

Uppgifterna har ännu inte kommenterats av ryska eller nordkoreanska myndigheter.

Text: Redaktionen

Foto: F. Andrejevic resp President of Russia

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen