Glatt besked för konsumenter – kraftiga prissänkningar väntar

2024 08 13

I morgon, onsdag, presenterar Statistiska centralbyrån, SCB, nya siffror för inflationen i Sverige.

Inflationstakten enligt KPI – som visar prisutvecklingen för den privata, genomsnittliga konsumtionen i Sverige – beräknas sjunka ordentligt.

Den väntas falla från 2,6 procent till 2,0 procent, rapporterar SvD med hänvisning till en färsk rapport från företaget Infront.

Det innebär att inflationstakten enligt KPI når Riksbankens inflationsmål på 2,0 procent.

Samtidigt beräknas inflationen enligt KPIF – där räntekostnaderna är borträknade – landa på 1,6 procent, en bra bit under Riksbankens inflationsmål.

Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea, framhåller att det finns flera orsaker till prognosen:

- Riksbankens räntehöjningar

- Hushållen håller hårt i plånboken

- Fallande råvaru- och energipriser

Kraftiga prissänkningar

Nu räknar Nordeas analytiker med att företag går fram med omfattande prissänkningar.

– Priserna på varor kan falla mer än vad som ligger i de flestas prognoser, inklusive våra egna, säger Torbjörn Isaksson till SvD.

Allt är dock inte frid och fröjd, enligt chefsanalytikern.

Isaksson varnar för att inflationen kan sjunka för mycket och hamna betydligt under Riksbankens mål på 2 procent.

– Hushållen håller oroväckande hårt i plånboken, säger han till tidningen.

Räkna med räntesänkningar

Om inflationen är lägre än målet på 2 procent kommer Riksbanken behöva gå fram med flera räntesänkningar för att öka aktiviteten i ekonomin, vilket bidrar till att inflationen stiger.

Den 20 augusti är det dags för centralbankens nästa räntebesked.

Flera experter framhåller att Riksbanken borde gå fram med en dubbelsänkning av styrräntan, det vill säga en sänkning med 50 punkter eller 0,50 procentenheter.

– Jag tycker att de borde sänka med 50 punkter. Vi har inte det i vår prognos, men givet att svensk ekonomi går så svagt som den gör och givet att inflationen är klart under målet så finns det möjlighet att sänka med 50 punkter. Konsumtionen är också fortsatt svag i Sverige, säger Mattias Persson, chefsekonom på Swedbank, till DN.

Foto: Väla

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 01 11

Nu utfärdas en ny bedrägerivarning.

Den här gången låtsas bedragarna komma från Coop.

Sms utfärdas till tilltänkta offer där det står att de har vunnit ett pris.

Enligt sms:et ska personen lämna ifrån sig känsliga uppgifter för att komma åt priset - ett tupperware-set.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder bluffmeddelandet som cirkulerar just nu:

– Grattis! Du är en vinnare. Din belöning är ett Tupperware-set med 36 delar. Observera att en leveransavgift kan tillkomma. 

Personen som får meddelandet uppmanas att göra anspråk på belöningen genom att klicka sig fram till en plats där man ska lämna känsliga uppgifter.

Radera direkt

Det rör sig dock om ett bluffmeddelande och den som får den här typen av sms gör rätt i att radera meddelandet omedelbart och inte följa några uppmaningar.

Den som redan har lämnat ifrån sig uppgifter bör omedelbart kontakta banken och polisen.

Coop meddelar att sms:et inte kommer från dem.

Flera fall

Polisen har gått ut med ett meddelande om att flera fall av bedrägerier som synnerligen riktar in sig mot äldre har inträffat under inledningen av 2025.

– I januari har ett stort antal bedrägerier mot äldre inträffat runt om i landet och polisen vill med anledning av det påminna om hur man kan skydda sig, framhåller polisen.

De förklarar vidare att ärendena framförallt har handlat om fysisk vishing, en form av bedrägeri där kriminella först ringer eller smsar sitt tilltänkta offer i syfte att komma åt personlig information och påstår sig företräda en banktjänst eller företag för att sedan även komma hem till den drabbade.

“Sannolikt bedrägeri”

Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter förklarar.

– Om du mottar ett sms eller telefonsamtal med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri, säger hon.

– Kontakta endast banker, myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du söker upp själv och via inte nummer som anges i sms.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in mot tv-bolag – har en halv miljon svenska kunder

2025 01 10

Ett tv- och streamingföretag med en halv miljon svenska kunder har fått mängder av anmälningar emot sig.

Det handlar om tv-distributören och streamingbolaget Allente.

Konsumentverket har översköljts av anmälningar mot bolaget, rapporterar DN.

Nu får företaget allvarlig kritik av Konsumentverket.

Hamnat på ”skamlista”

Det är långt ifrån första gången Allente hamnar i blåsväder.

Redan 2023 hamnade företaget på konsumentorganisationen Råd & Röns ”skamlista” över organisationer som anmälts flest gånger till Konsumentverket, vilket MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Allente låg då fyra på listan efter att ha fått 161 anmälningar emot sig.

Men tv-distributören tycks inte ha bättrat sig – snarare tvärtom.

Mängder av nya anmälningar

Allente har anmälts till Konsumentverket 166 gånger under 2024, enligt DN, och får nu allvarligt kritik från Konsumentverket.

Företaget, som uppges ha cirka en halv miljon svenska kunder, anklagas för att använda sig av vilseledande och aggressiva säljmetoder, enligt tidningen.

Många kunder har uppgett i anmälan att de känner sig lurade av företaget. Konsumentverket kritiserar också att Allentes säljare är otydliga med att deras syfte är att sälja abonnemang för Allente.

– Det har till exempel presenterat sig som att de vill informera om något viktigt, och att de inte alls är där för att sälja, säger Christopher Flamborn, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Har fått löften

Konsumentverket har tidigare drivit flera ärenden mot företag och då fått löften om bättring.

– Då har vi nöjt oss med de löftena. Men utifrån de här nya anmälningarna har vi kunnat konstatera att överträdelserna fortsatt, säger Christopher Flamborn.

Allente är ett stort företag med en halv miljon svenska kunder inom tv och streaming.

Företaget har bland annat ett nära samarbete med TV4, avseende basutbud, filmer, serier och sport på olika plattformar.

I somras meddelade företaget att man utökar samarbetet med TV4 ytterligare, vilket bland annat innebar att Allentes streamingkunder fick tillgång till TV4:s kanaler och streamingtjänster.

I oktober meddelades också att Allente har ingått ett avtal med Amazon och att kunderna får tillgång till streamingtjänsten Prime Video.

Men trots det är många alltså missnöjda med Allente och framför allt med deras aggressiva försäljningsmetoder.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen