Glädjebesked om svensk mat – Livsmedelsverket bekräftar

2024 12 05

Maten i Sverige har blivit bättre.

Det visar Livsmedelsverkets senaste matkorgsundersökning.

Sedan 2015 har halterna av salt, miljögifterna dioxin och kemikalierna PFAS minskat i maten vi äter.

– Det är glädjande siffror som visar att arbetet för att minska skadliga ämnen i maten ger effekt, säger Helena Bjermo, risk- och nyttovärderare vid Livsmedelsverket.

Jämfört med tidigare granskningar

Undersökningen genomfördes under hösten 2022.

Livsmedelsverket har analyserat mat från vanliga livsmedelsbutiker och jämfört resultaten med tidigare undersökningar från 1999, 2005, 2010 och 2015.

Helena Bjermo är mycket nöjd med resultatet.

– Nu är samtliga analyser klara från den senaste undersökningen. Resultaten visar att maten vi köper innehåller tillräckligt av de flesta näringsämnena och att den innehåller mindre mängd av flera av de skadliga ämnen som vi analyserat jämfört med tidigare matkorgar.

Gifterna minskar

PFAS är ett samlingsnamn för en grupp industriellt framställda kemikalier. Gifterna lagras lätt in i fisk och skaldjur, vilket Livsmedelsverkets undersökning bekräftar.

Mätbara nivåer av PFAS fanns i ägg samt i mager och fet fisk, med de högsta halterna i mager fisk. I de andra livsmedelsgrupperna var halterna av PFAS lägre än vad som kan mätas.

Miljögifterna PCB och dioxiner hittades främst i fet fisk, fetter, feta mejeriprodukter och kött. Nivåerna har dock minskat drastiskt de senaste åren.

– Analyserna visar att mängden PCB och dioxin vi får i oss via maten är det lägsta sedan mätningarna i Matkorgen startade för 25 år sedan. Det är bra, men de behöver minska ännu mer, säger Irina Gyllenhammar, toxikolog vid Livsmedelsverket. 

Gyllenhammar påpekar att mängden dioxiner som vi får i oss fortfarande ligger farligt nära maxgränsen. 

− Det betyder inte att vi ska sluta äta fet fisk, men de som är känsliga för dessa ämnen (kvinnor som vill ha barn i framtiden samt barn och ungdomar), kan behöva vara mer noggranna med vilken fisk de äter. Ett enkelt sätt att undvika att få i sig höga halter dioxiner och PCB är genom att följa våra kostråd för fisk.

För mycket salt – men går åt rätt håll

Trots att saltintaget minskar äter svenska folket fortfarande för mycket salt. Livsmedelsverket rekommenderar att man inte bör få i sig mer än 1 tesked salt (6 gram) per dag.

I genomsnitt får vi i oss betydligt mer salt än vad som rekommenderas, men undersökningen visar att utvecklingen går åt rätt håll.  

– En stor del av saltet vi får i oss kommer från maten vi köper hem och inte från det salt vi strör på maten. Här visar matkorgsundersökningen att salthalterna i maten minskar och att livsmedelsföretagens arbete för att minska saltmängden i maten gett effekt, säger Helena Bjermo.

Foto: H. Storytellers resp D. Tuncer

Text: Redaktionen


Stort larm om bageri – säljer på Ica

2024 12 05

Nybakade bröd ligger bland döda råttor och fåglar. Spillning från gnagare syns på golvet och i bakformar hittas skadedjur som trampats ihjäl.

Ovanstående är bara några av alla brister som upptäckts hos bageriet Bake my day.

I en omfattande granskning avslöjar Arbetet stora missförhållanden i bagerifabriken i Huddinge, söder om Stockholm.

– Vi fick börja dagen med att skrämma bort råttorna som fanns överallt i bageriet, säger en källa till tidningen.

Vidare berättar personen att samtliga arbetsdagar inleds med att skaka metallvagnarna med bakformar för att få bort djuren.

Utöver missförhållandena i fabriken visar Arbetets granskning att företagets anställda jobba extremt mycket övertid utan att få tillräckligt betalt. En person vittnar om att han jobbat dubbelpass i flera månader.

Matjättarna agerar

Bake my days bakverk säljs hos flera stora aktörer i livsmedelsbranschen, bland annat på Ica, Coop, Willys och Hemköp.

Nu agerar flera av matjättarna.

Coop kallar Bake my day till ett möte och Axfood, som äger Willys och Hemköp, kommer följa upp missförhållandena i företagets fabrik.

Det rapporterar tidningen Dagligvarunytt.

– Det här är en märkesvaruleverantör som också levererar till många andra butiker och kunder, och det är självklart att gällande lagstiftning och riktlinjer måste efterlevas.  framhåller Axfoods presschef Magnus Törnblom i en kommentar till tidningen.

– Vi har inlett arbetet med att sätta oss in i detta, noga följa upp de här uppgifterna och utreda frågan vidare.

Coops pressekreterare Therese Knapp bekräftar att livsmedelskedjan har kontaktat Bake my days.

– Coop tog i går en första kontakt med företaget och kommer att följa upp det med ett möte. Syftet med det är att få direktinformation från företaget och få deras svar på medieuppgifterna.

Även Ica har kommenterat avslöjandena. Lena Sparring, kvalitetschef Ica Sverige, framhåller att Ica ser mycket allvarligt på uppgifterna.

Vidare uppger Sparring att Ica kommer agera för att säkerställa att Bake my day lever upp till de krav och villkor som ställs på leverantörer.  

Foto: M. Mingle

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen