Glädjebesked för svensk ekonomi – första gången på två år

2024 06 03

I cirka två års tid har konkurserna skenat i Sverige.

Under 2023 gick 8 868 företag i konkurs. Den högsta siffran under ett år sedan 1998.

Samtidigt har dystra framtidsprognoser avlöst varandra. Under månad efter månad har konkurserna ökat och inget trenbrott har varit i sikte. 

Men nu kommer ett efterlängtat besked.

För första gången på två år syns tendenser på att de ökande konkursnivåerna börjar bromsa in.

Under maj månad har konkurserna ökat med 12 procent i Sverige, vilket är den minsta ökningen hittills under året. Dessutom har konkurserna minskat inom flera branscher jämfört med i fjol.

Enligt färsk statistik från kreditupplysningsföretaget UC  minskade konkurserna med 14 procent inom hotell- och restaurangbranschen, 2 procent inom transportsektorn och med hela 48 procent inom partihandeln.

 Gabriella Göransson, vd på UC AB, ser positivt på trenden.

– Maj månad har inte bara bjudit på ett efterlängtat soligt och varmt väder, utan också flera ljusglimtar för ekonomin. Svensk BNP har stadigt ökat, Riksbanken sänkte räntan och den svenska kronan har stärkts i förhållande till utländsk valuta. Ett ökat ekonomiskt förtroende för ekonomin från hushållen är en bidragande faktor.

– Dessutom får vädret direkt positiva effekter på handeln - H&M hänvisade i sin senaste kvartalsrapport till att det strålande majvädret gör svenskarna mer shoppingsugna vilket gynnar försäljningen, säger hon i ett uttalande.

Glädjande tecken – men ingen vändning

Konkursvågen har för första gången på länge tappat fart.

Samtidigt fortsätter konkurserna öka inom flera branscher. UCs statistik visar att konkurserna ökat med 24 procent inom byggindustrin, 51 procent inom dataprogrammering och konsultverksamhet och 57 procent inom handeln med motorfordon.

– Än så länge kan vi inte prata om en vändning i ekonomin, kommenterar Gabriella Göransson.

Vd:n på UC tror att det dröjer ytterligare några månader innan marknaden ljusnar på allvar.

– Jag gissar att vi kommer börja se en tillväxtkurva igen för svenskt näringsliv till hösten. Den fortsatt svaga svenska kronan kan också locka till att fler semestrar på hemmaplan vilket gynnar besöksnäringen i sommar. Men generellt kommer marknaden att förhålla sig fortsatt återhållsam så länge frågetecknen i omvärlden kvarstår, säger hon och tillägger:

Osäkerheten kan särskilt drabba branscher inom utveckling och innovation, såsom IT sektorn. Sedan får vi inte glömma att exempelvis räntesänkningar inte får effekt förrän efter några månader för både företag och hushåll. Min starka förhoppning är att de indikationer på minskat antal konkurser som vi nu ser innebär att vi går mot en ljusare höst.

Foto: M. König

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 18

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen