Glädjebesked för hushållen – ”3 700 kronor i månaden”

2024 09 12

– Räntesänkningar tillsammans med reallöneökningar och lägre skatt gör att hushållen tar ledartröjan i återhämtningen.

Det skriver Handelsbanken i sin nya konjunkturprognos.

Storbankens ekonomer räknar med att Riksbanken sänker styrräntan tre gånger till i år.

Under första halvåret av 2025 bedömer Handelsbanken att styrräntan har sjunkit till 2,25 procent från dagens 3,50 procent. Banken konstaterar även att hushållens reallöner väntas stiga i en historiskt sett hög takt.

”3 700 kronor i månaden”

Sammantaget pekar samtliga faktorer på att hushållens köpkraft kommer öka rejält den kommande tiden.

Handelsbankens chefsekonom Christina Nyman framhåller att många hushåll kommer få över flera tusenlappar i månaden.

Ett stort omslag i de ekonomiska förutsättningarna för hushållen väntar, enligt chefsekonomen.

– För en familj med genomsnittligt bolån betyder det ungefär 3 700 kronor i månaden i ökad köpkraft, dvs borträknat inflation, nästa år jämfört med i fjol, säger hon och tillägger:

– Om detta sammantaget skulle ge ökat inflationstryck är det nog snarare räntan som kommer anpassas än att finanspolitiken går i en stramare riktning.

Vidare bedömer Nyman att förbättrade ekonomiska utsikter för hushållen kommer leda till högre bostadspriser. Chefsekonomen konstaterar att bostadspriserna kan stiga med 3-4 procent per år. 

”Starkare än i euroområdet”

– Kampen mot den höga inflationen är vunnen och den ekonomiska politiken går in i en ny fas. Länge blev Sverige fattigare och farligare, nu är siktet inställt på att göra Sverige rikare och tryggare, framhöll statsminister Ulf Kristersson (M) i slutet av augusti.

Handelsbankens ekonomer instämmer.

– Inflationskrisen är i huvudsak bakom oss, skriver man i konjunkturrapporten.

I början av 2025 bedöms tillväxten ta fart i Sverige och svensk ekonomi beräknas återhämta sig i en snabbare takt jämfört med andra EU-länder. 

–  Tillväxten tar fart nästa år då finanspolitiken blir expansiv, räntesänkningar slår igenom och arbetsmarknadsläget förbättras. Allt detta talar för att hushållens konsumtion kommer att växla upp och återhämtningen bedöms bli starkare i Sverige än i euroområdet.

Foto: M. Lis

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – går ut med oväntat besked

2024 09 12

Rusta har lyft i motvind och trotsar utmanande omständigheter.

Det står klart när butikskedjan nu redovisar sina resultat från årets första kvartal.

Under perioden har Rusta stärkt lönsamheten och ökat försäljningen inom samtliga segment och dessutom höjt sin nettoomsättning med 3,7 procent jämfört med förra året.

Totalt ligger nu nettoomsättningen på 3 069 miljoner kronor och rörelseresultatet har ökat från 298 miljoner till 351 miljoner kronor.

Detta trots att varuhuset själva menar att det knappt vore möjligt under de ekonomiska förutsättningar som finns.

– Rusta uppnådde under det första kvartalet fortsatt försäljningstillväxt och stärkt lönsamhet inom samtliga segment, trots en utmanande marknad med försiktiga konsumenter, säger Göran Westerberg, vd för Rusta, i en kommentar.

"Antalet nya medlemmar ökar kraftigt"

Han understryker att förklaringen tycks finnas i att Rusta har hittat ett metodiskt sätt att arbeta på som även av allt att döma får kunder att vallfärda till butikerna.

Genom god kostnadskontroll och högre produktivitet genom hela värdekedjan har vi stärkt bruttomarginalen, vilket resulterat i ökad vinst under kvartalet. Samtidigt ökar antalet nya medlemmar i vår kundklubb kraftigt. säger Göran Westerberg.

– Det visar på styrkan i Rustas koncept, där vår tydliga lågprisposition fortsätter att attrahera nya kunder under lågkonjunkturen. En fantastisk kundbas att bygga vidare på när konjunkturen väl vänder.

LÄS MER: Lågpriskedja expanderar i Sverige – 12 nya butiker

"Vansinniga siffror"

Beskedet är ett stort sådant för Rusta som växer som aldrig förr.

Och det finns egentligen ingenting som kan hejda lågprismarknaden, förklarade Göran Westerberg i en intervju med Di tidigare i somras.

Av kundklubbens totalt 5,6 miljoner medlemmar i Norden hade 850 000 av dem strömmat in bara under det senaste året, deklarerades det i juli.

Enligt Rusta har 80 procent av alla svenskar mellan 16 och 80 år handlat i någon av deras butiker.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, sade Göran Westerberg till tidningen vid tillfället.

Enligt vd:n “gled man in på börsen” på en tveksam marknad i uppstarten. Utmaningen har varit att slå hjål på myten om att lågrpriskonceptet bara fungerar under svåra ekonomiska tider.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg till Di.

LÄS MER: Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Populärt godis slut i många butiker

2024 09 12

Bubs godis tar slut i butiker och många hyllor står tomma.

Bubs godis har gjort jättesuccé under de senaste åren.

Efter trender på sociala medier har även godisälskare utanför Sverige fattat tycke för det populära svenska godiset.

De är kända för sina klassiska hallonlakritsskallar, surskallar och skumgodis-varianter.

Nu är det dock slut på produkterna i många olika butiker.

Sprids på sociala medier

På bland annat Tiktok ställer sig godiskonsumenter frågan om vad som har hänt med Bubs godis.

Joanna Mossberg, kommunikationschef på Orkla som äger Bubs, förklarar att den enorma efterfrågan gör det svårt att se till att Bubs godis finns tillgängligt i alla butiker hela tiden.

Det rapporterar Nyheter24.

“Blir svårt”

Mossberg understryker att det är svårt att möta efterfrågan.

– Det finns ett enormt intresse och sug efter Bubs godis. Under förra året hade Bubs en tillväxt på nästan 50 procent, säger hon till Nyheter24.

– Det är såklart otroligt roligt, men det gör det svårt att produktionsmässigt hålla samma takt som den höga efterfrågan från konsumenterna.

Baserat i Jönköping

I bland annat USA har suget efter svenskt godis blivit stort under den senaste tiden.

Bubs har därför tvingats till nya investeringar för att se till att de kan möta efterfrågan framöver, såväl i Sverige som internationellt.

Det klassiska svenska företaget är baserat i Jönköping och upplever just nu en enorm succé där det bedöms finnas stor potential även på internationella marknader.

Grundades 1992

Bubs grundades 1992 utanför Jönköping och namnet kommer från de första bokstäverna i grundarnas förnamn.

– Året är 1992. Någonstans i trakterna kring Huskvarna pantsätter en familj sin villa för att börja tillverka godis, förklarar Bubs via sin hemsida.

– Familjen heter Lindström i efternamn och de har sedan starten varit ägare av företaget som sedan 2023 ägs av Orkla Confectionery & Snacks. 

– BUBS förresten? Jo, det står för Bernt, Ulrik, Birgitta och Stefan. Tillsammans har de varit den drivande faktorn för att göra BUBS till ett välkänt och älskat varumärke. 

Foto: A. Jostelius

Text: Redaktionen