VAL 2022: Glädjande nyheter för Ulf Kristersson

2022 09 12

Efter gårdagskvällen och nattens rösträkning ser högerblocket ut att gå mot en valseger.

Ulf Kristerssons sida har samlat 49,7 procent av rösterna mot Magdalena Anderssons 48,8 procent. Det innebär att ett mandat skiljer blocken, 175-174.

Men högerledaren har fortfarande inte utropat valseger och Socialdemokraterna har meddelat att de inte kommer att slänga in handduken.

Anledningen till detta är att ett slutgiltigt valresultat väntas först på onsdagen när utlands- och sena förtidsröster räknats. 

I valet 2018 tillkom drygt 226 000 röster i onsdagsräkningen, uppger DN.

Större skillnad än det verkar  

Magdalena Anderssons sida behöver endast vinna ett mandat för att majoriteten ska skifta från höger till vänster.

Men enligt matematikprofessorn Svante Linusson är ett sådant scenario inte särskilt troligt. Han konstaterar att skillnaden mellan blocken är större än det verkar.

–Vänsterpartiet, Centerpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna har tagit de sista fyra mandaten och avrundningarna har varit gynnsamma för dem, säger han till DN och tillägger:

– Det betyder att det måste gå väldigt, väldigt bra för dem när de återstående rösterna räknas. Det räcker inte att bara få en majoritet av de återstående rösterna.

Marginaler talar för högerregering

Enligt matematikprofessorn är marginalerna på Ulf Kristerssons sida.

– Än så länge har de rödgröna haft turen på sin sida när det gäller att få mandat och det är därför skillnaden bara uppgår till ett mandat, trots att skillnaden i faktisk procentsats är något större, säger Svante Linusson till DN.

Ställningen just nu

Räknade distrikt: 6 244 av 6 578 (94 % av hela Sverige)

Förändringen jämfört med valet 2018 i parantes.

🔴Vänsterpartiet                    6,6         (-1,4)
🔴Socialdemokraterna     30,5        (+2,2)
🟢Miljöpartiet                          5,0        (+0,6)
🟢Centern                                  6,7         (-1,9)
🔵Liberalerna                           4,6         (-0,9)
🔵Moderaterna                     19,1        (-0,7)
🔵Kristdemokraterna           5,4        (-0,9)
🔵Sverigedemokraterna   20,6       (+3,1)
 
🔴🟢 S+V+MP+C                48,8         
🔵🔵 M+KD+SD+L             49,7   
 
Mandatfördelning: 
 
🔴🟢 S+V+MP+C = 108 + 24 + 18 + 24  = 174       
🔵🔵 M+KD+SD+L = 67 + 19 + 73 + 16 = 175  
 
Foto: Ulf Kristersson
 

Text: Redaktionen


Vanligt körkort försvinner i Sverige

2025 01 07

Den gröna omställningen kan leda till att ett vanligt körkort dör ut i Sverige.

Det rör sig om körkort för manuellt växlade bilar, som är den vanligaste körkortsformen i Sverige i dag.

Anledningen till att det klassiska körkortet riskerar att försvinna är biltillverkares omställning till elbilar, som saknar manuell växellåda.

Redan i dag upplever Trafikverket svårigheter med att köpa in manuellt växlade bilar till förarproven, rapporterar DN.

Samtidigt väljer allt fler förare att ta automatkörkort.

Under 2023 var 42 procent av alla uppkörningar för automatkörkort.

Elbilen ersätter

Från och med 2035 kommer dessutom EU att stoppa nya bensin- och dieselbilar. Nya bilar kommer inte längre att få producera några koldioxidutsläpp, vilket i praktiken innebär ett förbud mot försäljning av bensin- och dieselbilar.

När de klassiska bilarna fasas ut innebär det sannolikt slutet för den manuella växellådan. Detta eftersom elbilar ska ersätta fossildrivna bilar.

– Elbilen är ju alternativet som finns i dag, och där finns egentligen ingen manuell växellåda, säger Ove Lommered, avdelningschef på Trafikverket, till DN.

Kollegan Sofia Lindahl, kommunikationschef på Trafikverkets förarprov, bedömer dock att det manuella körkortet inte kommer fasas ut helt och hållet.

Undantag kommer behöva göras för en del yrkesgrupper, menar Lindahl.

– Till exempel polis, räddningstjänst och de som kör bärgningsbilar behöver ofta kunna förflytta vilket fordon som helst i sin tjänst. Det gör att det finns en kravbild i professionen, säger hon till tidningen.

Digitala körkort

En annan typ av körkort som är på väg att försvinna är de fysiska korten som många svenskar har i plånboken i dag.

Målsättningen är att de rosa plastkorten ska ersättas med digitala varianter.

Förhandlingar pågår för närvarande i EU för att komma fram till ett gemensamt beslut för alla medlemsländer.

– Om det här träder i kraft så ska det senast om fem år finnas ett digitalt körkort även i Sverige, sade Ted Snölilja, utredare på Transportstyrelsen, till SR Ekot i början av december.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen


Bensin och diesel slut – tomma pumpar på flera håll

2025 01 07

De senaste dagarna har bilister på flera håll i landet mötts av tomma pumpar.

Från och med 1 januari sänktes skatten på bensin.

– Skattesänkningarna kommer mer än kompensera för det prispåslag som höjningen av reduktionsplikten kan leda till, sade finansminister Elisabeth Svantesson (M) vid beskedet.

Strax efter årsskiftet sjönk bensinpriset med hela 75 öre, baserat på det rekommenderade riktpriset för privatkunder.

Och det kan ha bidragit till att pumpar tömts på bränsle de senaste dagarna, vilket bland annat varit fallet med bensinstationerna som ligger längs E16 i Dalarna.

Bensinen var helt slut i fyra dygn, rapporterar Falu-Kuriren.

– En del av våra stationer har efter att drivmedelspriserna gått ned till följd av den nya förändrade reduktionsplikten sålt mer än vanligt. Vi jobbar givetvis intensivt på att lösa detta så fort som möjligt, säger Jesper Ekström, som är kommunikationsansvarig på OKQ8, till tidningen.

Panikslagna bilister

Samma sak drabbade exempelvis Din-X-macken i Järlåsa utanför Uppsala.

Efter nyår rusade bilister till macken och både bensinen och dieseln tog slut, enligt UNT.

Anders Elovsson, som är ansvarig för en mack i Dalarna, berättar om hur bilister blivit mer eller mindre panikslagna när de stannat till och upptäckt att det inte går att tanka.

Han tror dock inte att den plötsliga bristen enbart beror på att fler har tankat bilen på kort tid, utan även att bensinbolagen dragit ner på leveranser då reduktionsplikten sänktes 1 januari.

– Nu vet jag att tankbilarna går för högtryck runt om i landet, men det kommer säkert att ta sin tid innan man kommer i fas och att vi slipper vänta på tankbilarna, säger Anders Elovsson till Falu-Kuriren.

En tredjedel av mackarna kan försvinna

Den plötsliga bränslebristen kan sättas i relation till tidigare rapporter om att en tredjedel av alla bensinstationer i Sverige kan försvinna under kommande tioårsperiod.

Organisationen Sveriges Servicecenter, OSS, flaggade för just detta i somras efter att flera mackar behövt slå igen.

Bakom den stora förändringen ligger ett prognostiserat mindre behov av fossila bränslen i och med den gröna omställningen.

– I Sverige finns idag drygt 3 000 drivmedelsanläggningar. En strukturrationalisering av dessa är att vänta, drivet av ökade lagkrav, svårigheter med lönsamhet och en omställning till fossilfria drivmedel, förklarar OSS.

– En katalysator i kommande strukturrationalisering är just utfasningen av de fossila drivmedlen och de minskade volymer detta kommer att innebära. 

– Med de minskade volymerna kommer även färre kunder att besöka stationer vilket kommer att leda till minskad butiksomsättning.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen