Glädjande för hushållen – “Kommer synas i plånboken”

2023 12 18

2024 ser ut att bli ett positivt år för svensk ekonomi.

Det har som bekant varit ett par riktigt tuffa ekonomiska år.

Oerhört hög inflation har följts av snabbt höjda räntor vilket har urholkat svenskarnas plånböcker och satte ordentlig press på hushållen.

Nu tror dock experter på ett betydligt bättre ekonomiskt år 2024.

Det rapporterar TV4.

“Kommer synas i plånboken”

Privatekonomen Americo Fernandez förklarar att mycket pekar på ett bra år.

Mot slutet av 2024 ser svenskarna ut att känna att trycket har lättat, menar han.

– För blickar vi framåt mot 2024 så är det äntligen flera saker som går i rätt riktning. Totalt sett skulle jag säga att det är mer mot andra halvåret där det verkligen börjar synas i plånboken, säger han till TV4.

Pekar ut 4 saker

Fernandez pekar ut 4 ekonomiska områden som bidrar till den positiva utvecklingen.

Dels rör det sig om att elpriserna ser ut att sjunka, men även att räntetoppen tros vara nådd.

– Nu ser vi ju räntesänkningar, inte bara för Riksbanken, utan även för europeiska centralbanken och amerikanska centralbanken, säger han.

Han menar även att bostadsmarknaden förmodligen kommer att stabiliseras, och att den svenska kronan lär stärkas.

Allt detta, menar Fernandez, kommer att bidra till ett mer positivt ekonomiskt år för svenskarna.

Försiktigt positiva

Även riksbanken bedömer att inflationstrycket är på väg neråt och är försiktigt positiva.

– Inflationstrycket har dämpats och de senaste månaderna har konsumentpriserna ökat i långsammare takt än tidigare, framhåller myndigheten.

Tror på kronan

Riksbankschef Erik Thedéen har uttalat sig om att även han tror att den svenska kronan kommer att stärkas.

– När kronan är svag blir det svårare att få ner inflationen, vilket är bekymmersamt. Men Sveriges ekonomi är i grunden god och välskött. Det talar för att växelkursen på sikt kommer att stärkas.

Foto: S. Bughdaryan

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen