Ger besked om drivmedelspriserna – ”har en gyllene lösning”
2024 08 27
Regeringen och SD kommer att höja reduktionsplikten.
Det meddelar finansminister Elisabeth Svantesson (M), klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L), energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) och SD:s miljöpolitiska talesperson Martin Kinnunen på en pressträff.
Reduktionsplikten – det vill säga andelen biodrivmedel som blandas i drivmedel – kommer att höjas från sex procent till tio procent.
Men höjningen kommer inte att leda till högre bränslepriser. Det försäkrar klimat- och miljöminister Romina Pourmokthari.
– Jag och Liberalerna är glada över att regeringen nu går fram med en gyllene lösning som minskar utsläppen utan att pressa hushåll med små marginaler, säger hon till Expressen.
Två anledningar
Enligt regeringen och SD finns det två orsaker till att drivmedelspriserna inte kommer att öka, trots höjningen av reduktionsplikten.
För det första pekar man på att tillgången till biodrivmedel är större i dag, vilket innebär att reduktionsplikten kan höjas utan att det påverkar priset vid pump.
För det andra kommer regeringen och SD att kompensera höjningen med sänkt drivmedelsskatt.
– Vi sänker skatten på drivmedel och höjer kravet något på inbladning av biobränsle, säger Ebba Busch på presträffen.
Fortfarande stor skillnad
Tidigare låg reduktionsplikten på 30 procent för diesel och 7,8 procent för bensin. Den 1 januari sänkte Tidöpartierna reduktionsplikten till 6 procent för både diesel och bensin.
Från och med juli 2025 kommer den höjas till 10 procent.
Billigare att tanka
Regeringens och SD:s sänkning av reduktionsplikten har lett till lägre drivmedelspriser.
I juni rapporterade sajten Bilresa.se att drivmedelspriserna i Sverige är lägst i hela Västeuropa. Det är första gången någonsin som Sverige toppar listan.
Så sent som hösten 2023 var bränslepriserna i Sverige bland de högsta i hela Europa.
Regeringens politik välkomnas av många som uppskattar att det blir billigare att tanka bilen. Samtidigt riktas hård kritik mot att besluten leder till att färre köper elbil och att utsläppen ökar.
Regeringen har själva bekräftat att utsläppen totalt sett kommer att öka med uppemot 10 miljoner ton fram till 2030 med nuvarande politik.
Efter det nya beskedet om reduktionsplikten kan siffran justeras nedåt.
– Den nya höjningen beräknas minska CO2-utsläppen med minst en halv miljon ton per år, rapporterar SVT.
Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp E. Akyurt
Text: Redaktionen