Galen rusning till Power – alla vill ha samma produkt
2025 05 29
– Det är helt galet! De varma dagarna har uppenbarligen lett till en stor efterfrågan på kalla drycker.
Det säger Danial Bhatti, försäljningschef på Power till DinSide.
Försäljningschefen kommenterar den senaste köptrenden hos kedjans kunder.
Silje Ensrud, nordisk PR- och kommunikationschef på Power, ger samma besked: Alla kunder vill ha samma produkt.
Varan som väcker enormt intresse är slushmaskinen Ninja Slushi från Shark Ninja. Produkten har blivit viral i sociala medier, framför allt på den populära appen TikTok.
Nu flockas kunder kring maskinen, som används för att tillverka och servera slush och andra kalla drycker.
– Stora pallar töms dagligen och produkten är slut i flera lager, berättar Silje Ensrud.
Här är prislappen
Den som vill ha en egen Ninja Slushi måste öppna plånboken. Slushmaskinen kostar 4 499 kronor, enligt Powers hemsida.
– Ingen is behövs, inga vassa knivar och ingen mixning; bara häll, slush och njut. Oavsett om du vill ha en uppfriskande fryst fruktjuice, en cool kaféinspirerad frappé eller helt enkelt slusha dina kalla favoritdrycker, så har Ninja Slushi allt du behöver, skriver kedjan om produkten.
Maskinen har fem förinställningar för olika kalla drycker:
- Slush (slush) Frozen
- Cocktail (fryst cocktail)
- Frappé (kaffebaserad dryck)
- Milkshake (milkshake)
- Frozen Juice (fryst juice)
LÄS MER: Ny brödfabrik i Sverige – investerar 700 miljoner | Ekonomibladet
Läkare har varnat
Slush är en populär dryck bland unga i samhället. Den färgglada isdrycken är utformad för att tilltala barn.
Men drycken har sina baksidor.
Brittiska läkare har varnat för att slushprodukter kan göra små barn allvarligt sjuka, eftersom de innehåller sötningsmedlet glycerol, även känt som glycerin. Sötningsmedlet kan orsaka förgiftning som i sin tur kan leda till chock, hypoglykemi och medvetslöshet, rapporterar BBC.
Enligt kanalen har 21 brittiska barn, mellan två och sju år, blivit akut sjuka efter att ha konsumerat drycken.
Storbritanniens motsvarighet till Livsmedelsverket, FSA, rekommenderar att barn under fem år bör undvika slushprodukter.
LÄS MER: Butikskedjan expanderar – öppnar nytt varuhus i morgon | Ekonomibladet
Foto: Noel Edling Power
Text: Redaktionen