Galen rusning efter öl – en sort ökar 750 procent

2024 09 06

Svenska folket tycks svepa öl som aldrig förr.

Trots en relativt regnig sommar har många känt behov av att fukta strupen med någonting svalkande under de senaste månaderna.

Det visar försäljningssiffrorna på öl i dagligvaruhandeln i juni, juli och augusti, enligt Carlsberg Sverige.

Och det är en sort som utmärker sig särskilt – nämligen det alkoholfria alternativet.

Under sommarmånaderna såldes det hisnande fyra miljoner liter av Carlsbergs alkoholfria öl i vanliga butiker.

Ett nytt rekord för läskjätten.

Alkoholfri öl är det snabbast växande segmentet på ölmarknaden och trenden växer sig allt starkare, säger Peter Hammarstedt, vd på Carlsberg Sverige, i en kommentar.

Ökat 750 procent

Sommarens rusning representerar en allt tydligare trend bland svenska öldrickare.

Under en längre period har det alkoholfria alternativet blivit allt mer populärt.

Faktum är att försäljningen av drycken ökat med hela 750 procent under de senaste tio åren, enligt siffror från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.

– Vi är väldigt glada över att allt fler upptäcker våra alkoholfria alternativ. Vår passion ligger i ölet, inte i alkoholen, och det är viktigt för oss att erbjuda smakrika drycker som passar vid alla tillfällen, säger Peter Hammarstedt.

"Positiv trend"

I somras kunde branschorganisationen rapportera att alkoholfri öl ökat med fyra procent under året och därmed tar upp kampen med folkölen.

 Vilket visar på en fortsatt positiv trend för alkoholfria alternativ, framhåller Sveriges Bryggerier.

Men i konsumtionsmönstret var det annars energidryck som ökade mest med sina åtta procent.

– Bryggeribranschen är lyhörd och hakar på nya trender, och där är energidryck en stor del samtidigt som cider har blivit en exportsuccé, sade Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier, vid tillfället.

– Dagens klassiska bryggeri gör inte bara öl längre utan även cider, blanddrycker och energidrycker. Man har blivit ett betydligt bredare dryckesföretag.

Foto: J. Olalde

Text: Redaktionen


Svenska butiker måste ändra kösystemet i kassan – kunder upprörda

2024 09 06

Fysiska butiker riskerar att gå i graven om de inte förändrar sina kösystem.

I takt med att digitaliseringen tagit över har många affärer behövt lägga ned när de inte kan hålla jämna steg med lika effektiv konsumtion som på nätet.

Och mellan de fysiska butikerna blir konkurrensen allt hårdare.

För att överhuvudtaget klara sig kan flera behöva se över sina kösystem. Annars riskerar de att tappa sina kunder.

Det är en av slutsatserna från Svea Banks nya rapport Payment in the Nordics.

Kunderna upprörda

Enligt banken är det kunderna som indirekt drivit fram kravet.

Folk blir helt enkelt missnöjda och upprörda när de behöver stå i kö för länge. Hela 70 procent av svenska folket säger sig ha avbrutit köp på grund av för långa köer.

Var femte person lämnar butiker regelbundet av samma skäl.

En lösning är att erbjuda flera olika betalmöjligheter, framhåller Svea Bank.

Idag har det blivit en konkurrensfördel att som fysisk handlare erbjuda flera betalsätt. Då minskar man köerna och friktionen i köpprocessen vilket i sin tur uppskattas av kunderna, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank, i en kommentar.

– Det har vi flera tydliga bevis på, då varannan svensk idag föredrar någon typ av scan and pay-lösning i fysisk butik, samtidigt som 70 procent lämnat en butik på grund av just långa köer.

Nödvändigt för överlevnad

Det är dock inte enbart långa köer som får svenska konsumenter att ilskna till.

Även tekniska problem gör att folk blir sura och eventuellt väljer bort en butik.

– Endast sju respektive åtta procent uppger att de inte känner någon frustration alls vid tekniska komplikationer eller långa köer i fysisk butik, säger Magdalena Caesar.

– När konkurrensen mellan fysisk och digital handel intensifieras, blir det tydligt att konsumenterna värderar tid och bekvämlighet högt. För att överleva i en alltmer digitaliserad handelsmiljö måste fysiska butiker erbjuda en överlägsen kundupplevelse. Effektiva betallösningar som minimerar köer och tekniska problem är inte bara ett mervärde utan en nödvändighet.

Jula har satsat

En större butikskedja som den senaste tiden lagt kraft på effektivitet är Jula. 

Tidigare i år gick man ut med att genomfört insatser och strömlinjeformat den dagliga driften, vilket även påverkar kundernas upplevelse. 

– Att driva en butik inom retail handlar om mycket mer än försäljning. Vi behöver även upprätthålla en standard för butikens skick, atmosfär, hygien, prissättning, påfyllda hyllor och övergripande ordning och reda, säger Carl-Marcus Elfving, kedjekoordinator, till undersökningsföretaget Origo Group.

Värsta upplevelserna i fysiska butiker enligt svenska folket

  1. När det uppstår tekniska komplikationer, 32 %
  2. När det är lång kö, 29 %
  3. När det betalningsalternativ som jag föredrar inte erbjuds, 20 %
  4. När det bara finns ett betalningsalternativ att välja på, 12 %
  5. När det inte finns självskanningskassor, 11 %

Källa: Svea Bank

Genrefoto: Jula Holdings

Text: Redaktionen


Fritt fram för svenskar i Thailand – varit förbjudet sedan 1935

2024 09 06

Få resemål är så populära bland svenskar som Thailand.

Ett normalt år åker drygt 320 000 turister från Sverige till det sydostasiatiska paradiset. 

Gång på gång hittas landet i topp bland de vanligaste semestermålen och sedan ett bra tag tillbaka flyger flera flygbolag direkt från svenska flygplatser till huvudstaden Bangkok.

Men ett nöje som är lagligt här hemma i Sverige har varit förbjudet för såväl turister som lokalbefolkning i det välbesökta landet ända sedan 1935.

Det är nu på väg att förändras när den thailändska regeringen går vidare med planer på att introducera kasinon och andra former av spel, rapporterar Reuters.

Har fått nog

Kasino och de flesta former av hasardspel har fram till nu varit strängt förbjudet i Thailand. Enbart visst spelande, till exempel på statligt kontrollerade hästkapplöpningar och på ett officiellt lotteri, är tillåtet.

Samtidigt pågår mängder med illegal vadslagning och hemligt spel, bland annat på fotbollsmatcher.

Enorma summor svarta pengar bedöms vara i omlopp som följd.

Nu har Thailand alltså fått nog.

Det finns en stark majoritet som vill ge grönt ljus och etablera ett “megaunderhållningskomplex” i landet.

– Vi kommer nu att justera lagförslaget baserat på feedbacken och diskutera detta med våra koalitionspartners innan vi skickar det för godkännande, säger Thailands vice finansminister Julapun Amornvivat.

Ska locka fler turister

Tidigare politiska styren i Thailand har genom åren utan framgång försökt genomföra samma förändring.

Bedömningen är att ett hävt förbud skulle locka fler utländska turister, men även generera fler jobb och större intäkter till staten.

Hittills är det den konservativa opinionen som satt stopp, bland annat tidigare premiärminister Thaksin Shinawatra, vars yngsta dotter Paetongtarn Shinawatra svors in som ny ledare förra månaden.

Hennes allierade, tillika föregångare, Srettha Thavisin var den främsta förespråkaren för att göra kasino lagligt.

I regionen har sedan tidigare Kambodja, Singapore, Myanmar och Filippinerna samtliga legaliserat spel på kasino.

Foto: B. Jarvis

Text: Redaktionen