JUST NU: G20-land säger ja till Iran – Bestörtning i USA

2023 02 27

Trots vädjanden från USA har två iranska krigsfartyg lagt till vid Brasiliens kust.

Brasiliens nyvalda president Luiz Inacio Lula da Silva – mer känd som Lula – har sagt ja till diktaturen Irans förfrågan om att tillåta de båda krigsfartygen docka i Rio de Janeiros hamn.

Anklagas för terror

14-miljonerstadens hamnmyndighet bekräftar att iranska flottans fartyg IRIS Makan och IRI Dena har anlänt till hamnen, rapporterar Reuters.

När Iran bad om att få gå i hamn med de båda fartygen i januari vädjade USA till Brasilien om att rata Irans förfrågan.

– De fartygen har genomfört illegal handel och terroraktiviteter, framhävde USA:s Brasilienambassadör Elizabeth Bagley.

– De har även varit föremål för sanktioner av USA.

Ingen total överraskning

President Lula sade då nej till de båda fartygen. Men nu har han ändrat sig och säger ja.

Den extrema islamistdiktaturen Iran stödjer dessutom den ryska diktaturen med vapen i Putins brutala och olagliga anfallskrig mot Ukraina.

Det är inte en total överraskning att president Lula – som var Väst favorit i valet mot den kontroversiella putinisten  Bolsonaro – väljer att öka sin popularitet hos Iran genom att säga ja till de båda krigsskeppen.

Även 2010

Under sin förra period som president satsade Lula på att närma sig Iran på diplomatisk väg och reste bland annat till Tehran där han träffade dåvarande presidenten Mahmoud Ahmadinejad 2010.

Lula försökte då skapa en överenskommelse mellan Iran och USA avseende den omtalade kärnreaktorfrågan.

Irriterar USA

Att Lula återigen visar prov på Iranvänlighet irriterar USA som var mycket tydlig i januari om hur de ser på att Brasilien även då övervägde att säga ja till de båda fartygen.

– Brasilien är ett suveränt land. Men vi tror starkt på att dessa skepp inte bör gå i hamn någonstans, sade USA:s Brasilienambassdör då.

Brasiliens vicechef över landets flottledning, viceamiralen Carlos Eduardo Horta Arentz, har godkänt att de båda krigsfartygen ligger i hamn fram till 4 mars.

Foto: Västra Götalandsregionen

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen


Flera bilmodeller får körförbud – redan i år

2025 09 13

Sju bilar riskerar körförbud efter 31 december.

Från december i år börjar svenska operatörer avveckla 2G- och 3G-frekvenserna, som istället används för 4G och 5G.

När 2G- och 3G-nätet stängs ner kan flera bilmodeller i Sverige bli olagliga att köra – bland annat Honda och Volkswagen.

- Vi har de senaste fem åren pratat om utfasningen av 2G och 3G. Nu närmar vi oss slutet för dessa omoderna nät med bara nio månader kvar innan de drar sin sista suck. Om du inte vet om du eller någon närstående påverkas, ta kontakt med det företag där du är kund så får du hjälp att se vad du behöver göra, säger Sara Kebert, nätexpert på Telenor.

eCall-funktion slutar fungera

Denna förändring påverkar inte bara mobiltelefoner och trygghetstelefoner, utan även bilar med eCall-funktion, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

– Om 2G- och 3G-nätverken har fasats ut i deras land eller region kommer eCall-tjänsten inte att fungera och det kommer inte att initieras något nödsamtal i händelse av en olycka – vare sig via airbagutlösning eller ett manuellt utlöst eCall med fordonets SOS-knapp, varnar Honda på sin hemsida.

– Beslutet att fasa ut mobilnäten och efterföljande effekter på fordonets egenskaper och funktioner ligger utanför Hondas kontroll.

Vilka bilar påverkas?

Bland de mest utsatta modellerna från Honda finns Jazz, Civic, HR-V, Honda e, ZR-V och CR-V, medan flera Volkswagen-modeller som Golf, Passat och Tiguan också kan påverkas.

Problem uppstår framför allt för fordon byggda före eCall-kravet 2018.

Konsekvenser för bilägare

Din bil blir inte automatiskt olaglig utan eCall, men när besiktningen omfattar eCall-tjänsten kan felet leda till körförbud.

– Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på väg, säger Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, till Transport och Logistik.

Bilägare uppmanas därför att kontrollera om deras bil är beroende av 2G/3G för eCall och vidta åtgärder i tid för att undvika problem vid besiktning.

Foto: Obi

Text: Redaktionen