Fyra män i Storbritanniens premiärministers hem

2024 06 26

Aktivister har tagit sig in till Rishi Sunaks privata bostad.

På tisdagskvällen kommer information om att fyra män har tagit sig in i den brittiske premiärministern Rishi Sunaks privata bostad i Yorkshire.

Det rör sig om aktivister som tillhör gruppen Youth Demand.

Gruppens krav handlar bland annat om att sluta upp med vapenexport till Israel och stoppa beroendet av fossila bränslen.

Det rapporterar The Telegraph.

“Eat shit Rishi”

På bilder som sprids på sociala medier syns männen röra sig vid en damm i närheten av Sunaks bostad med en tröja där det står “Eat shit Rishi”.

Det ska ha använts en attrapp som gjorde att det såg ut som att männen gjorde nummer två i dammen.

Polisen var på plats lite drygt en minut efter att männen tagit sig in till bostaden.

Alla fyra har gripits och kommer att ställas inför domstol senare den här veckan.

Är i arresten

De fyra männen befinner sig i arresten och utfrågas nu av polisen.

Det rör sig om en 52-åring från London, en 43-åring från Bolton, en 21-åring från Manchester och en 20-åring från Chichester.

Det rapporterar BBC.

“Detta tackar vi för”

Gruppen har förklarat sin aktion.

– Vi har så mycket att tacka Tories för: från sönderfallande skolor, skit i floderna och en kollapsande sjukvård, till att skapa en nation med fler matbanker än McDonalds och 4,3 miljoner brittiska barn som lever i fattigdom, framhåller gruppen.

– Till att ha tillåtit sina kompisar att bli snuskigt rika på att sälja vapen som testas i strid på småbarn i Gaza, eller genom att borra efter mer olja medan världen brinner, det är ett ganska stort arv.

“Tillåts fortsätta”

Youth Demand fortsätter.

– Ändå kommer den här katastrofen att fortsätta med ännu ett parti som leds av en patologisk lögnare som kommer att tillträda nästa mandatperiod. 

– Både Labour och Tories nöjer sig med att fortsätta skita på Gaza, och på alla kommande generationer, genom att fortsätta vapenhandeln med Israel och genom att inte återkalla alla olje- och gaslicenser som beviljats sedan 2021. Tvåpartisystemet är bara två skinkor av samma arsle. Vi förtjänar bättre.

Foto: K. Gadeikyte

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 03

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 03

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen