Betaljätten Klarna har drabbats av ett allvarligt fel som har lett till att uppgifter om kunder har läckt ut.
Det var en kund som själv slog larm om problemet, som nu bekräftas av Klarna.
Upptäcktes av en kund
Den svenska betaljätten bekräftar att kunddata har läckt ut, rapporterar Forbes.
Felet upptäcktes när en kund skulle göra en betalning i Klarnas onlinekassa i helgen.
Kunden upptäckte att ansökningsformulär som skulle fyllas i redan var ifyllda – med en helt annan användares personuppgifter.
Kunden bestämde sig då för att avbryta betalningen av rädsla för att de egna personuppgifterna skulle bli synliga för andra användare.
Svenska Klarna, som i USA används varje vecka av mer än 150 miljoner kunder till stora amerikanska företag som Walmart, Macy’s och Wayfair, bekräftar problemet – men vill inte avslöja dess omfattning, enligt tidningen.
Enligt Klarna handlar det dock inte om något dataintrång.
LÄS OCKSÅ: Jättebesked om Klarna - tar stort kliv
Klarna bekräftar – ”sällsynt scenario”
En talesperson för Klarna kommenterar de läckta uppgifterna.
– Vi har fått kännedom om det här fallet och har utrett det grundligt, säger talespersonen, enligt tidningen.
Företaget menar att det är ett ”sällsynt scenario” som ligger bakom de allvarliga problemen.
– Problemet är kopplat till ett sällsynt scenario som vi aktivt arbetar med, och vi har vidtagit åtgärder för att ytterligare stärka våra skyddsåtgärder. Vi kan bekräfta att detta inte är resultatet av ett systemomfattande problem eller ett kunddataintrång, förklarar talespersonen.
Liknande problem tidigare
Klarna vill dock inte gå in på några tekniska detaljer om orsaken till problemet.
De svarar inte heller på hur många användare som har drabbats, enligt tidningen.
Företaget har haft liknande problem tidigare.
– I en kusligt liknande incident i februari 2020 rapporterade användare att genom att bara ange en e-postadress och ett postnummer fylldes formulär automatiskt i med andra användares data, rapporterar tidningen.
LÄS OCKSÅ: Postnord ändrar leveranser - glatt besked för kunderna
Foto: Klarna
Text: Redaktionen