Fredrik Strage tvingas bort – fick ultimatum

2024 08 27

Musikjournalisten Fredrik Strage och ekonomikommentatorn Katrine Kielos-Marcal tvingas välja bort Dagens Nyheter.

DN-profilerna har rekryterats till EFN Ekonomikanalen.

EFN ägs av Handelsbanken, vilket är orsaken till avskedet från DN.

Det berättar DN:s chefredaktör Peter Wolodarski för Dagens Media.

– EFN är speciella eftersom de rapporterar till Handelsbankens informationsavdelning. Jag betraktar inte det som oberoende journalistik, säger han till sajten.

Gavs ett ultimatum

Strage och Kielos-Marcal gavs ett ultimatum, enligt Wolodarski.

De fick antingen välja att fortsätta jobba på DN eller EFN.

Nu står det klart att journalisterna väljer Handelsbankens stora mediesatsning. 

– Profilerade medarbetare får välja om de vill medverka hos oss eller EFN, säger Peter Wolodarski till Dagens Media om beskedet. 

Har medverkat i EFN

Musikjournalisten Fredrik Strage har medverkat i EFN de senaste månaderna. 

Sedan mars 2024 deltar han i programmet ”Mammons rike” som beskrivs som ett ”populärkulturellt finansmagasin”.

I programmet medverkar även författaren och ekonomijournalisten Jonas Malmborg, kulturjournalisten Åsa Linderborg och affärsjuristen och författaren Agri Ismaïl.

– Mammons rike är något så originellt och unikt som ett kulturellt ekonomimagasin. Eller ett finansiellt kulturprogram. Utångspunkten är ett synnerligen spänstigt samtal där vi tittar på kulturen med krass ekonomisk blick och ekonomin med kulturella läsglasögon, sade Jonas Malmborg när programmet lanserades.

– Vi kommer vara lika oförutsägbara som tiden vi lever i, men betydligt smartare och definitivt mer underhållande, kommenterade Fredrik Strage.

Även Katrine Kielos-Marcal har medverkat i EFN.

Fram till 2019 programledde hon ”Marcal möter” i kanalen.

Foto: Johan Jönsson

Text: Redaktionen


Våga säg ”förbjudna ordet” – ÖB uppmanar svenska folket

2024 11 30

Sverige överbefälhavare Michael Claesson anser att allmänheten måste vänja sig vid ett ord som tidigare har väckt upprörda känslor.

Det var under konferensen Folk & försvar i Sälen som Claessons företrädare Micael Bydén fick kritik efter att ha använt ”k-ordet” på scen, det vill säga ordet krig.

– När den svenske överbefälhavaren Micael Bydén på Folk och försvar uppe i ett iskallt Sälen slår fast att svenska folket ”mentalt måste förbereda sig för krig” – då är det nog inte bara jag som hör en hemlig längtan efter att äntligen få pröva de svenska stridskrafterna, skrev bland annat den socialdemokratiska debattören Göran Greider i Dagens Nyheter.

Barn blev rädda

Barnrättsorganisationen Bris riktade också kritik.

– För barn som har lätt att känna oro eller redan är oroliga för att det ska bli krig, blev det svårt när de möttes av inlägg i sociala medier och hörde vuxna på nyheterna prata om krig. Det har varit många år nu med stora händelser som påverkat barns vardag negativt med pandemi, krig i Ukraina, ekonomisk kris, ökat våld i kriminella nätverk och kriget i Gaza, sade Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris.

– Många barn bär på en grundoro som blev värre av den här nyheten.

Måste våga säga ordet

Sveriges nya ÖB Michael Claesson förstår inte kritiken.

Han anser att det är Försvarsmaktens plikt att informera om risken för krig. Att våga använda och lyssna till ordet ingår i en mental upprustning av allmänheten, menar ÖB.

– Varje gång vi sätter oss på ett flygplan är det en säkerhetsgenomgång där personalen pratar om vad vi ska göra om planet störtar. Ingen blir särskilt upprörd. Jag betraktar inte omvärldsutvecklingen som en tågkrasch i slow motion, men jag gör fel i min befattning om jag inte tänker det värsta, säger han till Di och fortsätter:

– Då menar jag också att kommunicera om det. Inte för att skrämma eller för att vi ska få mer pengar, utan för att vi inte kan bortse från delar av utfallsrummet som faktiskt kan inträffa.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet 

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2024 11 30

I morgon, fredag, är det dags för årets stora köpfest.

Black Friday står för dörren och många butiker väljer att hoppa på reatåget.

Men en stor aktör i Sverige kommer inte att delta.

Giganten Biltema, som har 61 varuhus i Sverige, väljer att bojkotta Black Friday-festen.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

Avstår ”intensiv priskonkurrens”

Enligt Gerdevåg väljer Biltema att lägga fokus på ”långsiktiga, rättvisa priser”, i stället för att delta i vad han beskriver som en intensiv priskonkurrens på Black Friday.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året.

Handeln väntas öka

Årets stora reavecka inleddes i måndag med Black Week och kulminerar under morgondagen då Black Friday går av stapeln.

Försäljningen väntas öka jämfört med föregående år.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel förutspår att försäljningen under Black Week når 9,7 miljarder kronor, vilket är en ökning från fjolårets 8,7 miljarder kronor.

– Efter flera år av lågkonjunktur är det många handelsföretag som fortfarande befinner sig i en pressad situation, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och fortsätter:

– Givet konsumenternas prismedvetenhet tror vi också att många väntat med att göra inköp, för att kunna köpa produkter till ett rabatterat pris. Det är ytterligare en förklaring till varför vi ser en ökning jämfört med föregående år, och vi gläds åt denna positiva signal. Nu hoppas vi på ett högt tryck i såväl butik som online.

Foto: Biltema (CC)

Text: Redaktionen