UTRIKES: Krossade ryssar retirerar i flip flop

2022 10 04

Väljarnas förtroende för avgående statsminister Magdalena Andersson (S) ökar trots Socialdemokraternas valförlust.

Det indikerar den senaste förtroendemätningen för riksdagens partiledare från Sifo/Expressen.

En majoritet av väljarna, hela 61 procent, uppger att de har ett ganska eller mycket högt förtroende för Magdalena Andersson.

– Det är fortsatt väldigt starka siffror, trots att hon faktiskt förlorade valet, säger Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo, till Expressen.

Den nya förtroendesiffran innebär att S-ledaren snuddar på toppnoteringen från februari, när Ryssland inledde sitt anfallskrig mot Ukraina.

Då svarade 62 procent att de kände ett förtroende för Magdalena Andersson.

Ulf knappar in

Sifos mätning är också goda nyheter för Sveriges blivande statsminister Ulf Kristersson (M)

Väljarnas förtroende för moderatledaren ökar efter högerblockets valvinst.

Totalt uppger 38 procent att de känner ett förtroende för Kristersson. En ökning med fyra procentenheter sedan Sifos senaste förtroendemätning i september.

– För honom är det en positiv förtroendeförändring efter valet. Nu är det ganska jämnt mellan de som är positiva och negativa till Ulf Kristersson. Det är kanske den största enskilda förändringen, säger Toivo Sjörén till Expressen.

Hela mätningen

Här är Sifos nya mätning för oktober jämfört med september

Hur stort förtroende har du för respektive partiledare? 

🔴 Magdalena Andersson (S): 61 procent (+3)

🔵 Ulf Kristersson (M): 38 procent (+4)

🟢 Annie Lööf (C): 31 procent (+1)

🔵 Jimmie Åkesson (SD): 31 procent (+1)

🔵 Ebba Busch (KD): 29 procent (+1)

🔴 Nooshi Dadgostar (V): 22 procent (-1)

🔵 Johan Pehrson (L): 19 procent (-2)

🟢 Per Bolund (MP): 11 procent (0)

🟢 Märta Stenevi (MP): 12 procent (+3

 
◾Mätningen genomfördes mellan den 30 september och 3 oktober
 
Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp Moderaterna

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Putin får massiv hjälp – 30 000 soldater på väg

2025 07 02

Enligt underrättelseuppgifter planerar Nordkorea att skicka ett stort antal soldater till frontlinjen i Ukraina.

Nordkorea har sedan en tid stöttat Rysslands fullskaliga invasion av grannlandet. 

Diktaturens stöd till Ryssland har omfattat både soldater och vapen.

Nu planerar Nordkorea att tredubbla sina trupper som strider för Ryssland längs frontlinjerna i Ukraina, genom att skicka ytterligare 25 000 till 30 000 soldater. 

Det rapporterar CNN med hänvisning till ukrainska underrättelseuppgifter. 

Tredubbling

Enligt bedömningen kan trupperna anlända till Ryssland under de kommande månaderna.

I november skickades omkring 11 000 soldater från Nordkorea till Ryssland för att strida i Kurskregionen.

Nu kan alltså ytterligare uppemot 30 000 nordkoreanska soldater vara på väg för att stötta Ryssland i det utdragna kriget.

Ryska förberedelser

Enligt uppgifter ska också Ryssland ha påbörjat förberedelser inför de kommande förstärkningarna och truppförflyttningarna.

– Det finns tecken på att ryska militärflygplan håller på att utrustas för att transportera personal, vilket återspeglar det stora åtagandet att flytta tiotusentals utländska trupper över ryska Sibirien, skriver CNN.

– Möjliga förberedelser för den nya utplaceringen, inklusive ankomsten av ett fartyg kopplat till förra årets utplaceringar i en rysk hamn, och fraktflygplan på Nordkoreas Sunan-flygplats, har setts på satellitbilder.

– Detta verkar indikera att de rutter som tidigare användes för att flytta nordkoreanska trupper är aktiva och skulle kunna användas i en storskalig framtida överföring av personal.

Kim Jong Un är ”all in”

Enligt andra källor kan summan på 30 000 nordkoreanska soldater vara för hög, men det beror också på vad Ryssland efterfrågar.

– Det kan säkert komma upp i den siffran. De kommer inte att vara elitsoldater, säger Jenny Town på dem amerikanska tankesmedjan Stimson Center till tv-kanalen.

– Kim Jong Un har sagt att han är ”all in”, så det beror på vad Ryssland har bett om.

– Det har gått rykten om att ryska generaler redan har varit i Nordkorea och tränat trupper där.

Uppgifterna har ännu inte kommenterats av ryska eller nordkoreanska myndigheter.

Text: Redaktionen

Foto: F. Andrejevic resp President of Russia

Text: Redaktionen


Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen