Framgång för Ulla Löfven

2021 10 18

Ulla Löfven har fått ett viktigt uppdrag som sträcker sig en tidsperiod av fyra år framåt i tiden.

Statsministerns hustru har nämligen blivit invald i Svenska Kyrkans motsvarighet till riksdagen – det så kallade Kyrkomötet.

Maken Stefan lämnar

Detta kan konstateras i samband med att rösträkningen nu har gått i mål rapporterar nättidningen Altinget. Ulla Löfven är inte ny i dessa toppsammanhang inom kyrkan då hon valdes in till Kyrkomötet även vid kyrkovalet 2017.

Ministrar och riksdagsledamöter

Hon ställde inte helt överraskande upp för Socialdemokraterna i kyrkovalet och Socialdemokraterna blev som vanligt största parti.

Altinget radar upp flera andra känd namn som tar plats bland Kyrkomötets 251 ledamöter:

▪Margareta Winberg (S), tidigare S-minister

▪Ulf Bjereld (S), professor i statsvetenskap

▪Wanja Lundby-Wedin (S), tidigare LO-ordförande

▪Kristina Axén Olin (Borgerligt Alternativ), riksdagsledamot för M

▪Magnus Ek (C), riksdagsledamot för C

▪Aron Emilsson (SD), riksdagsledamot för SD

▪David Lång (SD), riksdagsledamot för SD

Kyrkomötets betydelse

Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta beslutande organ och beslutar om frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan.

– Kyrkomötet sammanträder i Uppsala under två sessioner på hösten, början av oktober och slutet av november. Kyrkomötet beslutar i frågor som handlar om kyrkoordningen, Svenska kyrkans regelverk, och andra frågor som har betydelse för hela Svenska kyrkan, till exempel kyrkohandboken och psalmboken. Andra exempel är den kyrkliga organisationen, tillhörigheten till Svenska kyrkan och kyrkans vigningstjänst. Kyrkomötet kan däremot inte fatta beslut i frågor som är församlingarnas eller stiftens ansvarsområden, uppger Svenska Kyrkan på sin webbsida.

Foto: Stefan Löfven, FB

[yop_poll id="773"]

Biltema-utmanare planerar fem nya varuhus i Sverige

2024 12 28

Motonet fortsätter satsa på den svenska marknaden.

Finländska Motonet - som verkar i ungefär samma segment som Biltema - vill fortsätta expandera på den svenska marknaden.

I dagsläget finns varuhus i Örebro och Sundsvall, men Motonet uppges ha planer på att etablera fem nya varuhus i Sverige under 2025.

Det rapporterar sajten Market.

Fem nya varuhus

Enligt Market har Motonet planer på att under 2025 öppna varuhus i Gävle, Jönköping, Linköping, Västerås och Umeå.

– 2025 blir ett häftigt år, att öppna fem enheter på över 22 000 kvm och anställa över 200 personer på ett år har inte många andra aktörer mäktat med, säger Sverigechefen Johan Ljung till Market.

“Tuff konkurrens”

Koncernchefen Toni Stigzelius menar att det råder tuff konkurrens i Sverige, men att man ser utrymme för tillväxt.

– Konkurrensen i Sverige är tuff, men vi har stort förtroende för vårt koncept, vilket redan har fått ett positivt mottagande.

Första i Sundsvall

Motonet öppnade i fjol det första varuhuset i Sverige, som hamnade i Sundsvall.

– I Finland har Motonet 40 varuhus och startskottet för etableringen på den svenska marknaden blir öppnandet av ett varuhus i Sundsvall hösten 2023 och lanseringen av en onlinebutik där du kan handla dygnet runt och få dina varor levererade till dig oavsett var i Sverige du bor, framhåller Motonet via sin webbsida.

Liknande segment

Motonet, som är en ledande branschjätte i Finland, erbjuder produkter i ett liknande segment som väletablerade Biltema.

– Motonet är en snabbväxande specialistkedja med allt till bil, motorcykel och båt samt med ett brett sortiment av verktyg och fritidsprodukter, framhåller kedjan.

– Förutom att locka bilister, motorcyklister och båtentusiaster attraherar varuhusen ett brett spektrum av kunder, från fiskare och jägare till hemmafixare.

Biltema har under en längre tid haft stora marknadsandelar i Sverige och har i dag cirka 160 varuhus runt om i fyra nordiska länder.

Kedjan grundades 1963 och har blivit ett av Sveriges mest välkända företag.

Arkivfoto: L. Chang

Text: Redaktionen


Ikea går ut med varning till kunder

2024 12 27

Ikea tvingas gå ut med en varning till sina kunder.

Butikskedjor som Dollarstore har varnat kunder för falska kampanjer.

Det gör även Ikea - som via sin webbsida informerar om att det förekommer sådana kampanjer som kunder bör vara uppmärksamma på.

“Varumärket används”

Ikea förklarar att deras varumärke kapas av illasinnade bedragare som har för avsikt att lura människor på pengar.

– Det förekommer dessvärre många falska kampanjer där kända varumärken missbrukas för att vilseleda människor, tyvärr används IKEAs varumärke i dessa, framhåller möbelgiganten.

– Kampanjerna figurerar i mail, sms och i sociala medier och kan handla om påstådda presentkort och värdekuponger. Många gånger begärs känslig information eller någon typ av inbetalning, något som IKEA inte skulle göra.

Flera saker att tänka på

Ikea informerar att det finns vissa saker som alltid är bra att ha i bakhuvudet för att undvika sådana bedrägerier.

Först och främst ska man alltid ifrågasätta osannolika erbjudanden.

Därtill är det bra att vara uppmärksam på avsändare och länkar som ser obekanta ut.

Språkliga fel såsom felstavningar, konstiga formuleringar och dålig meningsuppbyggnad är indikatorer på oärliga avsändare.

Kan se ut som Ikea

Ikea fortsätter.

– Även erbjudanden som ser ut att komma från IKEA, använder vår logga, vår grafik och inte innehåller några språkfel kan vara ett bedrägeri.

– Vi ser mycket allvarligt på att människor luras och vill bidra till att våra kunder enklare ska kunna identifiera bluffkampanjer.

Vanligt förekommande

Den här typen av bluffkampanjer har blivit allt mer vanligt förekommande och många kända varumärken kapas av bedragarna i syfte att lura folk på pengar.

Dollarstore är ett sådant varumärke som också har varnat för bluffkampanjer.

Ett sunt förnuft och kritiskt förhållningssätt kommer man långt med - men för den som blir utsatt för ett bedrägeriförsök är det rätt att direkt ta kontakt med banken och polisen för att spärra bankkort och se till att bedragaren straffas.

Foto: Ikea

Text: Redaktionen