Framgång för en av kandidaterna

2024 07 26

Det ser ut att bli en jämn kamp i det amerikanska presidentvalet, men en av kandidaterna har gått starkt framåt.

En ny opinionsmätning från New York Times/Siena visar att det är väldigt jämnt mellan Donald Trump och Kamala Harris.

Trump leder med en procentenhet, 48 mot 47 procent, rapporterar tidningen.

Men trots att Harris ligger under så ses en tydlig återhämtning från Demokraternas sida, enligt undersökningen som har gjorts efter att Joe Biden hoppade av presidentvalet.

Markant ökning

I undersökningen frågas också om deltagarna har en positiv eller negativ syn på respektive kandidat. 48 procent svarar att de har en positiv syn på Trump, och för Harris är siffran 46 procent.

Siffrorna visar emellertid att Harris popularitet har ökat markant.

I februari svarade 36 procent att de hade en positiv syn på Harris, och i juli alltså 46 procent. Stödet för Harris har alltså ökat med tio procentenheter.

Harris har med andra ord lyckats vinna många amerikaners förtroende på kort tid, rapporterar tidningen.

Knappar in

För några veckor sedan visade en mätning att Trump hade ett tydligt övertag mot Joe Biden. Den sittande presidenten låg under med sex procentenheter mot Trump.

Men Kamala Harris ser ut att kunna ge Trump en betydligt tuffare match, av mätningen att döma.

Hela 93 procent av Demokraterna stödjer Harris, vilket innebär att hon har ett lika robust stöd bland partiets väljare som Trump har bland republikaner. Harris tycks inte splittra Demokraterna på samma sätt som Joe Biden gjorde tiden innan han hoppade av.

Trump fortfarande i ledning

Mätningen tyder på att opinionsläget har återgått till hur det såg ut före Joe Bidens fiasko i den första presidentvalsdebatten, enligt tidningen.

Donald Trump är dock fortfarande i ledning, om än med liten marginal.

Och även Trumps stöd har ökat, inte minst sedan han utsattes för ett mordförsök i Butler, Pennsylvania.

Även om Kamala Harris har ett bra utgångsläge så är det alltså fortfarande Trump som ligger bäst till med fyra månader kvar till presidentvalet.

Foto: Official White House Photo by Andrea Hanks, Official White House Photo by Oliver Contreras

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen