Förvirring hos Swish – användare rasar

2024 12 25

Nu rasar användare mot betaltjänsten Swish.

På självaste julafton låg Swish nere och gick inte att använda och juldagen börjar inte mycket bättre för den populära mobilappen tillika betaltjänsten.

Ger felaktigt besked

Användare kan vare sig skicka pengar eller undersöka sin historik i Swish betalapp.

Och hos Swish själva tycks förvirring råda.

– När SVT Nyheter ringde pressjouren kände de inte till problemen utan hänvisar till hemsidan, rapporterar TV-kanalen.

Och på hemsidan framhåller Swish att alla betalappens system fungerar fint.

– All systems operational, lyder beskedet på Swish hemsidas flik för driftinformation – trots att det inte fungerar.

Får sina fiskar varma

Missnöjet med Swish har inte låtit vänta på sig.

På Swish sociala mediesidor är många kunder upprörda och arga och betaltjänstens ledning får sina fiskar varma.

– Nu har swish varit helt obrukbart senaste 10 timmarna, vad händer? Ni kanske ska satsa på stabilitet innan ni inför nya funktioner, betonar Christian på Swish Facebooksida.

– Några frågor. 1. Varför informerar ni på engelska på er hemsida? Är Swish outsourcat till utländskt bolag, hur säkert är det?

Bananrepublik

Enligt Swish själva används betaltjänsten av hela 8,6 miljoner svenskar och att så många är beroende av Swish – som nu inte fungerar – tar en del användare fasta på i sin kritik.

–  Hur fn är det möjligt att ni 2024 på julafton inte lyckas fixa er driftstörning på hela dagen nu när hela samhället är beroende av denna tjänst så är det ju anmärkningsvärt att ni beter er som en tjänst från valfri bananrepublik, menar Simon.

– Snyggt jobbat att Swish ligger nere hela julafton, framför Mette.

– Fungerar ju fortfarande inte, klagar Kirti.

– Ligger fortfarande nere snart ett dygn senare, informerar Jamie på Swish Facebooksida.

Betala för middagen

Swish framhåller på sin webbsida att företaget utvecklats till en succé.

– En gång i tiden, fast inte för så länge sedan, fanns det ett land högt upp i norra Europa där människorna turades om att betala för sin del av den gemensamma middagen, framför Swish.

– Det var omständigt för de stackars medborgarna som egentligen ville leva lite mer spontant och sydländskt – där någon kunde ta hela notan utan att ställa till med en scen. Där och då föddes idén som kom att bli en naturlig del av 8,6 miljoner svenskars vardag: Swish.

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stort larm inför svenska sommaren – varningar i flera län

2025 05 15

Stora delar av Sverige kan påverkas av vattenbrist i sommar. Kolla vilka delar av landet här.

Det har regnat ovanligt lite inför sommaren i år – något som märks när man ser till Sveriges grundvattenmagasin.

I vanliga fall brukar dessa vara välfyllda, men inte i år. Den knappa nederbörden har lett till en oro för vattenbrist både i södra Sverige och längs med Norrlands kustremsor.

De regioner som berörs mest är för närvarande Gotlands, Kalmar, Blekinge och Skåne län, rapporterar Sveriges geologiska undersökning, SGU.

– Det är troligt att det blir fler meddelanden (om risk för vattenbrist) framöver om det inte blir blötare väder. Vi bedömer att det finns en förhöjd risk för konsekvenser i sommar, säger Carl-Erik Hjerne, hydrogeolog vid SGU, till SR.

“Dåligt utgångsläge inför sommaren”

SGU varnar i ett nyligt pressmeddelande om att det är svårt att förutspå exakt hur låga grundvattennivåerna blir, eftersom det oftast är som lägst under slutet av sommaren beroende på hur vädret blir under de närmaste månaderna.

Men det är ett dåligt utgångsläge inför sommaren och det blir alltmer troligt att vi kommer få låga eller ovanligt låga grundvattennivåer på många platser i Götaland och Svealand under sommaren, heter det i pressmeddelandet.

Läs mer: Tsunamivarning har utfärdats i Medelhavet

Här är det störst risk för vattenbrist

Enligt SGU finns det också en stor risk för att grundvattenivåerna i de små magasinen kommer att bli ovanligt låga i Götaland samt stora delar av Svealand och Norrlandskusten under juli.

Vad gäller de stora magasinen varnar man särskilt för vattenbrist i Skåne, Blekinge, Småland samt på Öland och Gotland.

– Det gäller dock långt ifrån alla eftersom grundvattentillgången varierar stort mellan olika platser och brunnar. En del upplever aldrig några utmaningar med vattenförsörjningen medan andra återkommande har problem, uppger SGU.

Läs också: Enorm ökning i Sverige väntas – gäller alla med fjärrvärme

Foto: E. Thoresson

Text: Redaktionen