JUST NU: Försvarsmakten varnar svenska folket – falska sms i omlopp

2022 04 08

Svenskar har kallats till påhittad värnpliktstjänstgöring på flera regementen runt om i Sverige.

Sms:en började nå svenskarna den 1 april och var underskrivna med “Försvarsmakten”.

Men det var inte myndigheten som hade skickat ut uppmaningen om att folk skulle inställa sig till värnpliktstjänstgöring, rapporterar Dagens Nyheter.

Detaljerad inkallning

– Mottagaren fick adress, datum och klockslag där de skulle infinna sig. Avsändaren påstod också att man på regeringsnivå fattat ett beslut som gör att vi på Försvarsmakten kallar in extra till tjänstgöring, säger Therese Fagerstedt, pressekreterare vid Försvarsmakten.

Följd av kriget

Det är imorgon, lördag den 9 april, som människor uppmanades att inställa sig. Bland annat vid vakten i Skövde garnison på Skaraborgs regemente (P4). 

I sms-uppmaningen skrevs att inställningen är en direkt konsekvens av kriget som pågår i Ukraina.

Inget kul aprilskämt

Det är ännu oklart hur många som har fått den falska inkallelsen, men enligt DN har flera mottagare hört av sig till Försvarsmakten och MSB för att få informationen bekräftad eller dementerad.

– De här sms:en gick ut den första april så många kanske upplevde att det var ett dåligt skämt. Men för oss är alla försök att påverka förtroendet för oss jätteallvarligt och måste motverkas, säger Therese Fagerstedt till tidningen.

Skadat förtroende

Och just förtroendet kan skadas rejält om man frågar till Joakim Elovsson, kommunikatör på Skaraborgs regemente.

– Det sprider en form av osäkerhet kring avsändare och hur vi kommunicerar med allmänheten om det skulle bli på allvar, säger han till Sveriges Radio.

Slöseri med resurser

Enligt Joakim Elovsson kan de falska sms:en också innebära ett slöseri med resurser hos Försvarsmakten.

– Om det nu är så att det inställer sig folk under morgondagen, vilket jag hoppas och tror att det inte gör, så tar det givetvis arbetskraft från oss där vi hade kunnat göra andra saker, säger han.

Avsändare okänd

Det är ännu oklart vem som ligger bakom bluffmeddelandena som skickats ut till svenska folket.

Förra veckan florerade liknande typer av uppmaningar på appen TikTok.

Foto: Försvarsmakten

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen