Nytt besked: Försvarsmakten tvekar

2023 09 29

Igår, torsdag, meddelade ÖB Micael Bydén att Försvarsmakten står redo att hjälpa polisen.

– Om vi kan stödja polisen när den inre säkerheten skakar, ska vi göra det vi kan, sade han till Dagens Nyheter och tillade:

– Vi har ju personal som har utbildning till polisman och polismans rättigheter. Militärpoliserna kan det här.

Militären tvekar

Idag, på fredagen, låter det väldigt annorlunda från Försvarsmakten.

Till skillnad från ÖB:s tvärsäkerhet om att man står redo att stötta polisen ställer sig istället chefen för Försvarsmaktens operationsavdelning, Carl-Johan Edström, tveksam till att ett sådant scenario vore möjligt.

– Som omvärldsutvecklingen ser ut just nu har vi inte resurser över. Om vi till exempel skulle flytta resurser från våra egna skyddsobjekt till civila, då måste vi också prioritera våra uppgifter, säger han till Svenska Dagbladet.

Kräver lagändring

Civila skyddsobjekt är idag en polisiär uppgift.

Om Försvarsmakten ska gå in och låna ut skyddsvakter med vapen för att bevaka civila skyddsobjekt krävs därmed ändringar i lagen.

 Inom Försvarsmakten har vi en förmåga att bevaka våra egna skyddsobjekt. Precis som polisen har en förmåga att skydda civila skyddsobjekt, säger Carl-Johan Edström.

Kallat till sig ÖB

I ett tal under gårdagskvällen framhöll statsminister Ulf Kristersson (M) att “vi ska jaga och besegra gängen”, och har förklarade att han kallat till sig överbefälhavare Micael Bydén och rikspolischef Anders Thornberg till möte.

Syftet är att undersöka möjligheten att Försvarsmakten kan hjälpa polisen i arbetet mot gängen.

– Jag hoppas att alla partier i Sveriges riksdag kan samlas kring de kraftfulla och mönsterbrytande åtgärder som behövs, sade statsministern enligt SVT.

S-kravet: Sätt in militären

Under torsdagen gick även Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson ut och krävde att militären ska sättas in för att få kontroll över den eskalerade våldsvågen med sprängningar och skjutningar var och varannan natt.

– Det här är inte Sverige, så här ska vi inte ha det i Sverige, sade partiledaren till Aftonbladet.

Även justitieminister Gunnar Strömmer (M) har öppnat för att militären ska kunna användas.

Otäckt rekord

Våldsvågen som skakar Sverige blir allt värre och dödsskjutningarna har nu nått rekordhög nivå.

September månad 2023 – som ännu inte är avslutad – är den värsta månaden sedan polisen började mäta antalet dödsskjutningar.

Hittills har elva personer skjutits till döds och ytterligare en person har dödats i ett sprängdåd.

Foto: Joel Thungren/Försvarsmakten

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen