Försvarsmakten sätts in – polisen vädjar

2023 09 10

En stor sökinsats pågår efter en försvunnen kvinna.

Det är i Vetlanda kommun i Jönköpings län som polisen just nu arbetar med en stor sökinsats.

Detta efter att en kvinna i 45-årsåldern anmälts försvunnen.

Hon har en sjukdomsbild som kan göra det svårt för henne att hitta tillbaka till bostaden hon lämnat, och polisen har nu bett Försvarsmakten och Missing People om hjälp.

Om man får syn på kvinnan bör man kontakta polisen via 112.

Frigör resurser

Kvinnan försvann under lördagskvällen och då hon ännu inte hittats har polisen valt att frigöra mer resurser i sökandet.

– Polisen tog beslut om LSO, Lagen om skydd mot olyckor, vilket gör att vi kan frigöra mer resurs internt men även begära resurs externt. Under natten har patruller, hundförare och drönare arbetat för att lokalisera kvinnan utan resultat, framhåller polisen om situationen.

Ingen helikopter

Det har inte varit möjligt att använda helikopter som resurs på grund av vädret i området.

– Även lokal räddningstjänst har deltagit. Helikopter från polisen fanns inte tillgänglig under natten då vädret ej tillät detta. Helikopter är under förmiddagen fortfarande inte aktuellt pga dimma, fortsätter polisen.

– Utöver ovan nämnd resurs bistår Försvarsmakten och Missing people polisen i sökandet efter kvinnan från morgonen och framåt.

Gått ut med signalement

Kvinnan är 170 centimeter lång, normalbyggd med grårutiga byxor och en svart T-shirt med Musse Pigg-tryck.

Enligt polisen har hon god fysik och rör sig obehindrat.

Runt Pauliström

Kvinnan kan ha hunnit röra sig en längre sträcka sedan hon försvunnit och iakttagelser från ett större område runt Pauliström är av intresse.

– Det innefattar även närliggande större samhällen och områden kring exempelvis Vimmerby, Eksjö, Vetlanda, Åsheda och Högsby, framhåller polisen via sin webbsida.

– Gör allmänhet iakttagelser av någon person som kan vara denna kvinna, kontaktar man polis på tel. 112.

Arkivfoto: Polisen Kalmar-Öland FB

Text: Redaktionen


Stort larm om matbutiker – kunder har betalat fel i kassan

2024 10 10

Skatteverket har genomfört en större kontroll av svenska matbutiker.

Totalt har 112 mindre livsmedelsföretag granskats.

Bristerna visar sig vara omfattande. 

Nästan fyra av tio företag har påförts med kontrollavgifter på en summa på totalt 550 000 kronor. 

I majoriteten av fallen handlar det om att Skatteverkets kontrollköp inte registrerades i butikens kassa eller att det funnits andra brister i bokföringen.

Det har saknats underlag till både intäkter och kostnader i räkenskaperna, transaktioner på bankkonton har inte varit bokförda och i flera fall har bokföringen upp­rättats med stor eftersläpning, säger Roger Leander på Skatteverket, samordnare av kontrollen, i en kommentar.

Kunder har betalat till fel konto

Enligt Skatteverket handlar det om många fall av intäkter som inte redovisats i butikernas kassaregister.

Det gäller inte minst kundernas betalningar – som har gått till andra konton än företagens.

– Det har också varit vanligt med betalningar via Swish till bolagsföreträdarnas privata bankkonton trots att det varit betalningar till företaget, framhåller Skatteverket i granskningen.

Redovisade bruttovinster har även återkommande varit lägre än vad de borde vara enligt såväl branschgenomsnittet som företagens egna inköps- och försäljningspriser.

"Väl motiverad kontroll"

I samma veva har Skatteverket genomfört skatterevisioner mot företag som driver livsmedelsbutiker. Resultat blev tillkommande skatter och avgifter på 32 800 000 kronor.

– Många av de besökta företagen har påförts kontrollavgifter och det var bara några få utredningar som inte resulterade i ändrad beskattning, säger Roger Leander.

– Vi kan konstatera att delar av branschen är utsatt för osund konkurrens. Den här kontrollen var väl motiverad.

Mindre mat- och närbutiker

Livsmedelsbutikerna som kontrollerats i Skatteverkets granskning gäller i det här fallet “mindre livsmedels- och närbutiker där försäljningen till minst 50 procent utgörs av matvaror”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Skatteverket utgår från ett riskbaserat urval när det bestäms vilka företag som ska kontrolleras. Kontrollerna genomförs där risken för fel och fusk bedöms vara stor.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Oväntat besked om Biltema-produkt – billigt bättre än dyrt

2024 10 10

En ny undersökning visar att billigare produkter kan vara bättre än dyra.

Testet har genomförts av det oberoende test- och forskningslaboratoriet Dekra Automobil på uppdrag av researchföretaget Testfakta.

De har undersökt huruvida dyrare torkarblad är bättre än de billigare alternativen.

Resultatet var överraskande – Biltemas billigare torkarblad var bättre än majoriteten av de dyrare alternativen.

Det framhåller researchföretaget via sin webbsida.

Betydligt dyrare

Biltemas torkarblad, som går för 100 kronor styck, presterade bättre i testet än många av de dyrare alternativen.

I testet undersöktes bland annat användarvänlighet i monteringen, prestanda och tålighet.

Biltemas torkarblad slog bland annat de från Valeo, som kostar 363 kronor.

Det kan vara anledningen

Yanick Fuhrmann är testledare på Dekra Automobil, och han menar att kostnader för bland annat marknadsföringen kan förklara skillnaden.

– Den hanteringen är antagligen betydligt mycket mer kostsam jämfört med tillverkare som helt enkelt inkluderar alla adaptrar i förpackningen, säger han.

– De stora bolagen som Bosch och SWF står sannolikt också för mer kostsam utveckling och testning, som andra bolag sedan kan dra nytta av.

Har slagit hårt

De senaste årens tuffa ekonomiska förutsättningar har slagit hårt mot hushållen.

Såväl livsmedel som räntor och mycket annat har blivit dyrare, och många konsumenter har vänt sig till billigare alternativ.

Intresse för många

Många konsumenter har därmed blivit allt mer intresserade av att jämföra priser på olika tjänster och produkter.

Istället för att betala mer pengar för en produkt som kan vara lika bra eller rent av sämre som billigare varianter, har fler börjat rikta blickarna mot det som inte är onödigt dyrt.

Samtidigt vänder sig många till olika typer av jämförelsetjänster som visar var man kan spara pengar som konsument, i synnerhet under tuffare ekonomiska tider.

Det kan bland annat handla om jämförelse av priser på bilar, mobiltelefoner, tv-apparater eller sängar.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen