Förskolebarn och lågstadiebarn skjutna i Stockholm

2021 07 19

Ett barn i förskoleåldern och ett barn i lågstadieåldern blev skottskadade vid en skjutning i Stockholm igår.

Det rapporterar SVT. Klockan 20.16 fick polisen larm om skottlossning i Flemingsberg utanför Stockholm och två personer fördes med ambulans till sjukhus. En stor polisjakt efter gärningsmännen inleddes och nu uppger Expressen att hela 9 personer har anhållits skäligen misstänkta för grovt vållande till kroppsskada och vapenbrott enligt Åklagarmyndigheten.

Motivet okänt

Polisen uppger att motivet till skottlossningen ännu inte är klarlagt och de båda barnen vårdas på sjukhus.

– Under natten var de inte livshotande skadade och jag har inte fått in några uppgifter om att läget har förvärrats, säger Helena Boström Thomas vid Stockholmspolisen till Expressen.

Slagen med pistol

Aftonbladet har fått uppgifter om att barnen inte ska vara måltavlor för skjutningen. Tidningen rapporterar att det ska ha uppstått ett bråk vid en bro innan skottlossningen ägde rum. En person skall ha blivit slagen med kolven till en pistol och därefter ska skjutningen ha inletts enligt uppgifter till tidningen.

– Jag hörde ett skott. Det är obehagligt eftersom jag har barn. Man vågar inte låta barnen leka själva, säger en boende i området till Aftonbladet.

ANALYS

Det är fruktansvärt med skjutningar och ännu värre när oskyldiga barn drabbas. Brottsligheten och gängkriminaliteten har inte tagit semester utan gör sig tyvärr påmind som aldrig förr. Ur ett politiskt perspektiv råder det ingen tvekan om att frågan blir en av de 2-3 största till valet och S-MP-regeringen kan väntas å ena sidan få omfattande kritik för det rådande läget, å andra sidan kan regeringen även väntas lyfta fram vilka förändringar de gjort under mandatperioden.

M-SD och integrationen

Moderaterna och Sverigedemokraterna  kopplar samman brottsligheten med integrationen och det råder ingen tvekan om att kopplingen är tydlig. Det är S-MP-regeringen svagaste kort inför valet.

Det allra viktigaste är dock inte den politiska fajten utan verkligheten och många väljare hade uppskattat om partierna kunde gå samma och enas om en rad nya reformer för att motverka brottsligheten.

Foto: Polisen Norrmalm, FB

[yop_poll id="370"]

Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen