Forskare varnar för kärnvapenkrig – ”domedagsklockan” ställs om

2025 01 28

Den så kallade Domedagsklockan har ställts om, och forskare varnar för att mänskligheter står inför allvarliga risker, inklusive kärnvapenkrig.

Den så kallade Domedagsklockan har som syfte att ge en fingervisning om hur nära mänskligheten är ett totalt katastrofscenario. Midnatt är det klockslag som symboliserar jordens undergång.

Det är vetenskaps- och säkerhetsstyrelsen SASB och tidskriften Bulletin of the Atomic Sciences (BAS) som varje år bedömer huruvida Domedagsklockan ska ställas om.

Och nu har klockan ställts om igen – samtidigt som den möts av kritik, rapporterar Newsweek.

Klockan ställs om

På tisdagen meddelades att tiden på Domedagsklockan flyttas fram en sekund.

Det innebär att vi nu är 89 sekunder ifrån midnatt, i metaforisk mening, enligt forskarnas bedömning.

Det är det närmaste som klockan har varit midnatt sedan den skapades 1947.

Beslutet att ställa fram klockan en sekund närmare midnatt grundar sig på hur utvecklingen har sett ut i världen det senaste året.

– Världen har inte gjort tillräckliga framsteg avseende de existentiella risker som hotar hela mänskligheten, kommenterar Daniel Holz, ordförande för den styrelse som ansvarar för klockan, enligt tidningen.

– När vi ställer klockan närmare midnatt skickar vi en skarp signal. Eftersom världen redan är farligt nära stupet, bör varje rörelse mot midnatt tas som en indikation på extrem fara och en omisskännlig varning, tillägger han.

Kritiska röster höjs

Varningen avser bland annat risken för kärnvapenkrig och andra förödande krig, men även klimatförändringar, biologiska hot samt potentiella hot från den teknologiska utvecklingen, med mera.

Men långt ifrån alla tar Domedagsklockan på allvar.

Vissa är tvärtom väldigt kritiska till hela företeelsen.

– Domedagsklockan flyttades fram till 89 sekunder till midnatt. Så under det senaste året kom vi närmare att förstöra världen med en sekund? Jag är inte säker på vad jag ska göra med den här informationen, kommenterar Andrey Baklitskiy, forskare vid FN:s institut för nedrustning, på X.

Han får medhåll av Steve Goldstein, chef för europeiska MarketWatch.

– Idag är den årliga återställningen av Doomsday-klockan, vilket är statistiskt nonsens. Vid det här laget, med tanke på sannolikheterna den tilldelar, borde vi alla vara döda, skriver Goldstein på X.

Foto: Geralt

Text: Redaktionen


JUST NU: Halva världen utan internet

2025 10 29

Två av världens största molnleverantörer, Amazon AWS och Microsoft Azure, upplever omfattande störningar.

Nu saknar halva världen internet, rapporterar brittiska Daily Mail.

– Enorm molnkrasch lämnar halva världen utan internet, skriver tidningen. 

"Anmälningar väller in"

Enligt sajten Downdetector började problemen omkring 17.30 svensk tid. Det har utlöst omfattande internetavbrott hos mängder av stora företag.

– Anmälningar väller in från användare som inte kan komma åt molnanslutna tjänster, webbplatser och appar, rapporterar Daily Mail.

Flera jättar är beroende av molntjänster från AWS och Azure – bland annat Microsoft 365, Xbox, Outlook, Starbucks, Airbnb, Disney och Netflix,

Miljontals företag

Att AWS och Azure kollapsar samtidigt är särskilt alarmerande. Tillsammans driver företagen en stor del av den globala internetinfrastrukturen. Över fyra miljoner företag använder AWS, inklusive 90 procent av världens största företag, rapporterar Daily Mail.

Flera användare utrycker frustration över internetavbrottet i sociala medier.

– Först AWS och nu ligger Azure nere. Jag älskar när stora företag äger hälften av internet!!! är ett av många exempel på ilskna kommentarer.

Svenska sajter påverkas

Flera svenska sajter påverkas också av internethaveriet, rapporterar Expressen.

Bland annat ligger SAS och Systembolagets hemsidor nere.

Stora flygplatser, exempelvis brittiska Heathrow, har också problem med sina webbplatser. 

Uppgifter: Här är orsaken

Enligt Microsoft, som äger Azure, misstänks problemen ha orsakats av en nyligen genomförd konfigurationsändring.

Det finns ingen prognos för när problemen kan vara åtgärdade.

Både AWS och Azure uppger att de arbetar för att lösa problemen. 

Det är inte första gången som AWS upplever stora problem. Kvällens händelsen markerar det andra avbrottet på kort tid för molnleverantören.

LÄS OCKSÅ:

Rysk krigsförbrytare eliminerad

EU-MINISTER HOTAR: ”Jämna Moskva med marken”

Foto: 

Text: Redaktionen


29 oktober 2025

LARMET: Kina kan stänga av svenska fordon

2025 10 29

Ett stort avslöjande i Norge väcker oro över Kinas inflytande över kinesiskt tillverkade fordon i Norden.

Det norska transportföretaget Rutter ligger bakom avslöjandet.

Under sommaren lät företaget i hemlighet transportera två av sina elbussar till staden Drammen.

De två bussarna valdes noggrant ut: den ena var en europeisk elbuss tillverkad av VDL i Nederländerna, den andra en helt ny kinesisk modell från Yutong.

Syftet var att kontrollera om det kinesiska företaget har kapacitet att fjärrstyra eller kontrollera bussarna som kör på norska vägar, rapporterar Aftonposten.

Svaret kom omedelbart.

Den nederländska bussen kunde inte stoppas av tillverkaren – medan den kinesiska bussen kunde stängas av och ta emot programuppdateringar som fick hela systemet att krascha.

– Man kan jämföra det med sin mobiltelefon. Över en natt får man en ny uppdatering – och sedan är skärmen bara svart, säger Arild Tjomsland, oberoende konsult och särskild rådgivare vid Universitetet i Sørøst-Norge, till tidningen.

Kinesiska bussar kör runt i Sverige

Sverige kan drabbas av samma sak. Flera elbussar i landet ägs av kinesiska företag – bland annat rullar bussar av det kinesiska märket BYD på vägarna i Blekinge.  

Yutong har också försökt etablera sig i Sverige.

Vy Flygbussarna började testköra en eldriven buss från företaget mellan Stockholm och Arlanda tidigare i år, rapporterar sajten Trafikforum.

LÄS MER: Hastighetsgräns införs för fotgängare – så fort får man gå

SIM-korten rycker

Efter avslöjandet har Norge vidtagit åtgärder. Bussarnas SIM-kort har tagits bort för att förhindra fjärrstyrning.

I Danmarks kan liknande åtgärder bli aktuella. Över 260 bussar från Yutong rullar på danska vägar, rapporterar DR.

Det gäller dock att inte stirra sig blind på elbussarna.

Jeppe Gaard, trafikdirektör på transportföretaget Movia, anser att alla fordon med kinesisk elektronik bör undersökas.

– Det handlar om vilken reglering som ska gälla när man skyddar digitala enheter som är tillgängliga via internet, och särskilt när de kommer från kinesiska tillverkare. Det är tydligt att det här är något som alla parter behöver tänka på, säger han till DR.

LÄS OCKSÅ: Småsparare varnas: Kan förlora 230 000 kronor

Foto: President of Russia Office resp wal_172619

Text: Redaktionen