JUST NU: Forskare slår larm – storstäder kan bli obeboeliga

2022 06 17

På grund av ökad värmebölja kan det bli omöjligt att bo i flera europeiska storstäder.

Varningen kommer från franska forskare som menar att städer håller på att kvävas av allt högre temperaturer, skriver Le Monde.

Städerna kan bli obeboeliga

I Frankrike har man observerat skillnader på så mycket som tio grader mellan centrala distrikt i exempelvis Paris, Lyon och Toulouse jämfört med landsbygden.

Om ingenting görs före 2050, då städernas storlek och befolkningen kommer att ha växt ännu mer, kommer städerna till och med att vara obeboeliga, menar forskarna enligt den franska tidningen.

Drar till sig värme

Det är framför allt vägar och byggnader i städerna som på grund av sina mörka färger drar till sig värme under dagen och släpper ifrån sig den under natten.

Därutöver anses biltrafik och industriverksamhet påverka stadstemperaturen i högre utsträckning än utanför städerna.

Överdödlighet på 141 procent

Le Monde hänvisar till värmeböljan 2003 som orsakade 15 000 dödsfall i Frankrike. 

Det året hade Paris en överdödlighet på 141 procent, jämfört med 40 procent på landsbygden.

Träd och vita tak

Som en del av försöken att bromsa uppvärmningen uppmanar forskarna städerna att plantera fler träd. 

Att anlägga fler miniparker eller måla hustaken vita är andra förslag som nämns, skriver tidningen.

Skakande värmebölja

Frankrike upplever just nu en skakande värmbebölja. Delar av landet mätte idag 40 grader och flera konserter och utomhusevent har ställts in i bland annat Bordeaux, rapporterar BBC.

I Gironde har allmänheten rekommenderats att undvika offentliga sammankomster.

– Alla står inför en hälsorisk, säger Fabienne Buccio, tjänsteman i Gironde, till France Bleu Radio.

Fåglar faller från skyn

Ovanligt tidiga värmeböljor har även drabbat andra länder och städer i Europa.

I spanska Sevilla har det redan  gått så långt att fåglar faller från skyn på grund av de höga temperaturerna, rapporterar The Guardian.

Flyr värmen

Det är framför allt fågelungarna som drabbas eftersom de flyr från sina bon alldeles för tidigt i försök att undkomma den extrema värmen.

– Går du ner för gatan skulle du finna 100 fågelungar, några döende och några knappt levande, säger biologen Elena Morena Portillo till tidningen.

“Blir en ugn”

Fåglarna bygger ofta sina bon i byggnadsfasader som drar åt sig värme.

– Våra byggnader är vanligtvis gjorda av betong eller metallplåtar och dessa blir väldigt varma. Så det blir en ugn och fågelungarna, som inte kan flyga än, rusar ut eftersom de inte tål temperaturen inuti, säger Elena Morena Portillo.

38 grader i Paris

Imorgon väntas det bli uppemot 38 grader i skuggan i Paris, enligt lokala väderprognoser.

I Sevilla syns en prognos på drygt 35 grader den kommande vecka.

Foto: M. Ng

Text: Redaktionen


JUST NU: Ny bankregel kan införas snart – “2 000 kronor i månaden”

2025 03 27

Till sommaren kan nya allmänna råd börja gälla för Sveriges banker.

Det föreslår Finansinspektionen, FI, som på torsdagen går fram med ett nytt krav.

Ska informeras

Myndigheten kräver nu att bankerna ska informera sina bolånetagare när en ränterabatt på bolån är på väg att löpa ut.

Idag finns det ingen regel som tvingar bankerna att meddela när en förhandlad ränta övergår till en från listräntan, vilket innebär att konsumenter med kort varsel kan få kraftigt höjd ränta om man inte själv noterat förändringen.

– Det är orimligt att konsumenter plötsligt får en högre ränta utan att de har fått tydlig information om det. Bolåneföretagen bör ge sina kunder en ärlig chans att förhandla om sin ränta, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI.

Kunden i underläge

Det faktum att ränterabatter kan sluta gälla utan tydlig information sätter konsumenten i ett större underläge gentemot banken, menar FI.

Som en följd blir också marknaden mindre transparent. 

– FI kan konstatera att tidsbegränsade ränterabatter på bolån kan löpa ut utan att bolåneföretagen informerar sin kund om detta. Det kan leda till att stora grupper av kunder får bankens listränta eller en högre ränta än om de hade förhandlat med sitt bolåneföretag, understryker myndigheten.

Flera tusenlappar i månaden

Räntesmällen för en passiv kund kan uppgå till flera tusen kronor per månad.

Den som till exempel har ett bolån på tre miljoner kan få se sin lånekostnad öka med "över 2 000 kronor i månaden", enligt ett räkneexempel från SR.

– De tjänar pengar på dem som har dålig koll, säger en kritisk bolånekund, som råkat ut för ökningen flera gånger, till radion.

Flera banker som SR talat med uppger dock att kunder informeras när rabatten är på väg att sluta gälla.

Kan börja gälla 1 juli

Enligt förslaget om de nya reglerna ska bolåneföretagen skriftligt och minst en månad i förväg informera konsumenten om att rabatten snart löper ut.

De nya allmänna råden föreslås träda i kraft den 1 juli 2025, framhåller Finansinspektionen.

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige kan få en ny motorväg – “alla är överens”

2025 03 27

En tungt trafikerad väg i södra Sverige kan göras om till motorväg.

Vägen beskrivs som “den sista flaskhalsen mellan Sveriges två största städer”.

Nu kraftsamlar politiker och myndigheter för att göra riksväg 40 mellan Jönköping och Ulricehamn till motorväg.

– Den här vägen är avgörande för arbetsmarknad, näringsliv, säkerhet och beredskap. Nu står vi enade över parti-, läns- och kommungränser och påbörjar det gemensamma arbetet för att få till en motorväg, säger Wiktor Öberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Ulricehamns kommun.

"Alla är rörande överens"

Mellan 10 000 och 13 000 bilar färdas mellan de två städerna varje dag.

I ett gemensamt initiativ samlades i veckan politiker, myndigheter och näringsliv från både Jönköpings och Västra Götalands län för att markera “en nystart i frågan”.

Bland annat deltog Länsstyrelsen, berörda kommuner och Försvarsmakten.

– Alla är rörande överens om behovet av att höja vägstandard och kapacitet, framhåller Region Jönköpings län i ett gemensamt uttalande.

"Investering för hela Sverige"

Riksväg 40 är en drygt 32 mil lång sträcka som går från Göteborg rakt österut till Västervik, via Borås, Ulricehamn, Jönköping, Nässjö, Eksjö och Vimmerby.

Sträckan håller motorvägsstandard mellan Göteborg och Ulricehamn, men i övrigt är det till stor del 2+1-väg med mitträcke som gäller.

Att bygga om sträckan till motorväg skulle dock lyfta mer än enbart de två representerade regionerna, menar Rachel De Basso (S), regionstyrelsens ordförande i Region Jönköpings län.

– En motorvägsutbyggnad av riksväg 40 handlar inte bara om regional utveckling. Det är en investering i hela Sveriges tillgänglighet, konkurrenskraft och beredskap, säger hon.

– Vi behöver tänka i stråk och se den strategiska kopplingen till Göteborgs hamn, Landvetter flygplats och hela Skandinavien.

En fråga för försvaret

Mona Forsberg (S), kommunalråd i Jönköpings kommun, är inne på samma linje.

– Det är en kort sträcka med en dålig standard, vilket är ett bekymmer då Jönköpings kommun är en kommun som är ett nationellt logistiknav.

Bland huvudargumenten i den gemensamma färdplanen som ska tas fram lyfts exempelvis att dagens 2+1-väg är olycksdrabbad och riskfylld. En motorväg bedöms bidra till ökad trafiksäkerhet.

Det nämns också att försvaret och beredskapen skulle tjäna på motorvägsstandard då kraven på en robust infrastruktur ökar i det nya säkerhetspolitiska läget.

Foto: Kävlinge kommun (E6)

Text: Redaktionen