Försäkringskassan går ut med varning – “Ökar för varje dag”

2024 03 01

Bluffmejl ställer till med problem för många och Försäkringskassan går nu ut med en uppmaning.

Varningen gör gällande att bluffmejl skickas ut till många angående att man måste fylla i uppgifter för att kunna få elstöd från myndigheten.

Mejlen är fejk och Försäkringskassan riktar nu en uppmaning till allmänheten om att bortse från sådana mejl och inte lämna känsliga uppgifter.

Det rapporterar Expressen.

“Ökar varje dag”

Det är ännu oklart exakt hur många som har fått de falska mejlen skickade till sig.

Däremot bekräftar Försäkringskassan att det rör sig om en oönskad utveckling.

– Det ökar för varje dag, säger Cecilia Sobocki vid myndighetens pressavdelning till Expressen.

Skickligt utformade

Hon förklarar vidare att mejlen är “skickligt utformade”, och informerar om att det inte finns något elstöd som ska betalas ut i år.

– Det är inget man ska följa, utan man ska bara slänga de här mejlen, menar hon.

Polisen har tidigare meddelat att mängden bedrägeribrott har ökat kraftigt, och det kan ofta röra sig om förfalskade meddelanden från företag eller myndigheter som ser verkliga ut.

“Väldigt vanligt”

Konsumentverket bekräftar att denna typ av bedrägerier är väldigt vanligt och att man gör bäst i att vara försiktig angående vilka uppgifter man lämnar ut.

– Bluffmejl och bluff-sms är tyvärr väldigt vanligt och har som syfte att lura dig på pengar, kapa dina konton eller stjäla dina personliga uppgifter, framhåller Konsumentverket.

– Var försiktig med vad du klickar på och lämna aldrig ut känsliga uppgifter som kontonummer och inloggningsuppgifter.

Ser riktigt ut

Bluffmejlen kan ofta se mycket verkliga ut, och det är därför viktigt att vara på sin vakt.

– Meddelandet kan se ut att komma från vem som helst till exempel din bank, en myndighet, eller ett välkänt företag. Det länkas ofta till falska webbplatser med webbadresser som ofta påminner om de riktiga.

– Alla bluff-sms och bluffmejl innehåller olika sorters uppmaningar som bedragaren vill att du agerar på. För att du ska bli lurad måste du agerar på uppmaningen.

Foto: Försäkringskassan

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen