JUST NU: Förfärlig upptäckt i Västsverige – grovt djurplågeri

2022 03 30

– Det är så tragiskt. Att det ska få vara så här i Sverige!

Det säger Valdemar Klemming som är en av de studenter som gjort en förfärlig upptäckt på botten av Lysekils hamn.

Pigghajar och rockor

Valdemar och några av hans studentkamrater som läser marinbiologi i Lysekil promenerade längs hamnen och upptäckte då något märkligt som lyste vitt – det var undersidan  av stora fiskar.

De beslutade sig för att dyka i vattnet och upptäckte då att det låg 60-talet pigghajar, klorockor och knaggrockor på hamnens botten.

Starkt hotade och fridlysta

– Det är så tragiskt. Att det ska få vara så här i Sverige, att fredade fiskar kan behandlas på det här sättet. Bottentrålningen skadar hajarna, de plågas till döds, konstaterar Valdemar Klemming.

Han betonar att fiskarna är klassade som starkt hotade och fridlysta. 

Andas men är döende
Tobias Dahlin vid Deep Sea Reporter har filmat hajarna och rockorna och det framgår tydligt att de fortfarande lever men är döende och ännu andas.

Studenterna reagerar starkt och är mycket kritiska till den förödande bottentrålningen.

Inte tillåtet

Martin Rydgren, utredare vid Havs- och vattenmyndigheten har haft kontakt med studenterna enligt Deep Sea reporter.

– Fredade arter som fångas ska omedelbart återutsättas så det är alltså inte ok att de dumpas i hamnen!

Rädda fiskens liv

– Vid fritidsfiske är det relativt lätt att sätta tillbaka en fredad fisk som man har råkat få på kroken. Det är svårare att förstå hur det ska gå till när fisken ligger mitt i en trål. Men fiskaren är skyldig att försöka rädda livet på den fridlysta fisken, framhåller han

Grym behandling

Det är en mycket grym behandling av fiskarna men ungdomarna slår fast att Sveriges lagar och regler inte kan användas i detta fall när det gäller djurskyddslagen vars första paragraf lyder så här: "Denna lag syftar till att säkerställa ett gott djurskydd och främja en god djurvälfärd och respekt för djur".

– Vore detta på land skulle dumpningen av skadade djur betraktas som djurplågeri men vilda fiskar omfattas inte av djurskyddslagen, framhåller ungdomarna som kommer att ta upp saken med berörda myndigheter.

Straffen skärps inom kort

Däremot hanteras djurplågeri i brottsbalken och den 1 juli i år kommer en ny straffbestämmelse om grovt djurplågeribrott införas för de allvarligaste fallen av brott mot djur.

Vill ha svar

Ungdomarna har nu formulerat en fråga som de vill ha svar på.

– Hur skyddar ni fridlysta och utrotningshotade fiskar så länge bottentrålning är tillåten? 

Foto: Tobias Dahlin, Deep Sea Reporter

Text: Redaktionen


86 000 svenskar får pengar på kontot

2024 05 28

För drygt tre år sedan föll domarna mot pensionsbolaget Allras grundare Alexander Ernstberger och tre andra Allra-profiler i Svea hovrätt. 

De dömdes till mångåriga fängelsestraff för mutbrott och för att ha berikat sig på bekostnad av pensionssparare.

Samtidigt tilldömdes Pensionsmyndigheten ett stort belopp i skadestånd. Pengarna ska fördelas till kunder som drabbades i Allra-härvan.

Nu meddelar Pensionsmyndigheten att man påbörjar den första inbetalningen – 95 miljoner ska fördelas på 86 400 sparare.

De som får in pengar på kontot tillhör tidigare sparare som hade hela eller delar av sitt premiepensionskapital i fonder med kopplingar till Allra under 2012.

– Det här är en milstolpe för oss på Pensionsmyndigheten att vi lyckas med vad vi hela tiden har förmedlat: att vi ska hitta, ta tillbaka och betala in pengar som sparare förlorade i samband med Allra.

– Jag är glad för de sparare som nu börjar få ekonomisk upprättelse, säger Anna Pettersson Westerberg, generaldirektör på Pensionsmyndigheten.

Flaggar för fler inbetalningar

Beloppet på 95 miljoner kronor är lägre än skadeståndet vilket kan innebära ytterligare inbetalningar till pensionssparare i framtiden.

– Inbetalningen innebär ett delmål i vårt arbete med att se till så att de som drabbades av Allra-härvan ska få ersättning för varje krona de har lidit skada. Pensionsmyndighetens arbete med detta är uthålligt, envist och metodiskt, säger Pensionsmyndighetens chefsjurist Lena Aronsson.

Så fungerar inbetalningarna

- Pengarna betalas in automatiskt till de drabbades premiepensionskonton och man behöver inte göra något för att få pengarna.

- Inbetalningens storlek beror på olika faktorer som exempelvis när och hur länge man haft innehav i någon eller några av de aktuella fonderna och storleken på innehavet.

- Inbetalningen väntas nå berörda personers konton den 28 maj och syns som ”korrigering” om man loggar in på Mina sidor på pensionsmyndigheten.se. De som får en inbetalning på minst 50 kronor informeras också via brev.

Så fördelas pengarna

- 86 400 sparare berörs av inbetalningen.

- 36 251 personer får upp till 1 000 kronor

- 43 592 personer får mellan 1 000 och 2 000 kronor

- 6 414 personer får mellan 2 000 och 3 000 kronor

- 144 personer får över 3 000 kronor

Källa: Pensionsmyndigheten

Foto Windows

Text: Redaktionen


Nya regler för bensin och diesel – bilister riskerar chockbesked

2024 05 28

Om ett och ett halvt år börjar nya drivmedelsregler gälla i Sverige.

Det handlar om ett nytt handelssystem inom EU som kallas för ETS 2 och som innefattar utvidgade villkor för handel med utsläpp, bland annat drivmedel till bilar.

Regeringen och SD klubbade formellt igenom EU-direktivet, som kommer att höja priset på bensin- och diesel, tidigare i maj.

Den första prognosen talar om en höjning på 1,5 kronor per liter.

Men det kan bli betydligt mer. Bland annat pekar ett tyskt forskningsinstitut på att att höjningen snarare landar på sex kronor litern – fyra gånger så mycket som den beräknade höjningen.

Och nu vädjar branschorganisationen Drivkraft Sverige till regeringen om att kompensera landets bilister, rapporterar Svenska Dagbladet.

"Går inte sänka mer"

Enligt partierna i Tidöavtalet ska också bilister kompenseras. Det är dock inte klart hur det ska ske. Lägre skatt på bränsle eller att ta från EU:s sociala klimatfond har nämnts som förslag.

Men enligt Drivkraft Sverige ligger Sverige redan nära EU:s miniminivå för bränsleskatterna.

– De går inte att sänka mycket mer. Då får regeringen kompensera för de högre bensin- och dieselpriserna på något annat sätt, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige, till SvD.

Elektrifieringen går för långsamt

Den plötsliga prisökningen förklaras med att elektrifieringen går för långsamt. Bilbranschen har större behov av att samla på sig utsläppsrätter än vad som förväntades. Det driver upp priset för kunderna.

Och Drivkraft Sverige är inte den enda aktören som flaggat för en chockhöjning på bensin och diesel i framtiden.

I mars menade konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige att bilister riskerar en “kalldusch” när det nya handelssystemet träder i kraft.

Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, sade Caroline Drabe, vd för M Sverige vid tillfället.

Beslutet redan fattat

Det nya utsläppshandelssytemet innebär avgifter ovanpå bränslepriserna för bilister och åkerier men även inom bostäder och andra sektorer.

Pengarna ska öronmärkas till en större klimatfond i EU.

Både regeringen och Naturvårdsverket har bekräftat ramarna för den nya förändringen.

– Redan från 1 januari 2025 ska utsläppen övervakas och rapporteras, framhåller Naturvårdsverket och tillägger.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen