Makabra klipp sprids på sociala medier i Sverige

2023 11 25

Makabra filmklipp sprids nu bland barn och ungdomar.

Det är ungdomsförbundet Unga Kris, som är ett fristående förbund till föreningen Kris, som larmar om den problematiska utvecklingen.

Larmet gör gällande att makabra filmklipp sprider sig på sociala medier bland ungdomar i bland annat Göteborg.

Videoklippen föreställer barn och unga som utsätts för misshandel och förnedring, och problematiken uppges ha blivit nästintill normalt.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

“Tyvärr vanligt”

Kommunpolisen Roberto Tomé menar att det inte är någonting nytt att ungdomar filmar saker.

– Det är tyvärr vanligt överlag i vårt samhälle att ungdomar filmar vad de gör och lägger ut det, säger han till GP.

Området Majorna lyfts fram som en stadsdel där fenomenet är särskilt förekommande.

Har upprättat samverkan

Vidare förklarar Tomé att man samarbetar med flera andra aktörer för att försöka komma åt problemet.

– Vi har upprättat anmälningar i samverkan med socialtjänst och samverkat med skolorna för att prata om den här problematiken, fortsätter han.

Riktar uppmaning

Unga kris har tagit till sociala medier för att uppmärksamma problemet.

Samtidigt riktar man en uppmaning till föräldrar om att prata med sina barn, ingripa eller larma polisen om man ser någonting misstänksamt och agera för barnens säkerhet.

Polisen har tagit emot flera anmälningar om filmklippen som sprids både via sms och via sociala medier.

Arbetar för unga

Unga Kris är ett ungdomsförbund som i första hand arbetar för att vara samhällsnyttiga och agera för ungdomarnas bästa.

– Vår huvudgrupp är ungdomar mellan 13-25 år. Föreningen erbjuder en trygg och utvecklingsrik miljö där ungdomar får utvecklas i sin egna takt, framhåller förbundet.

– Personalen på Unga Kris har en stor erfarenhet av utanförskap och en hög kompetens inom ungdomsverksamhet. Unga Kris fungerar som ett bollplank för de unga som är i behov av stöd i sin vardag.  Vi anser att vi är bäst inom ungdomsverksamheten.

Foto: Dole777

Text: Redaktionen


Ny Bank ID-lösning för alla 8,6 miljoner användare

2024 11 22

Bank-ID ger nu besked om att man utökar tjänsten.

Identifieringstjänsten kommer framöver att kunna erbjuda sina tjänster även utomlands.

Det innebär att Sveriges 8,6 miljoner användare får möjlighet att identifiera sig i offentliga e-tjänster utomlands.

Det framhåller Bank-ID via sin webbsida.

Från nästa år

Från och med nästa år kommer alla användare att kunna identifiera sig med BankID i utländska offentliga e-tjänster.

– På uppdrag av oss på BankID har DIGG gjort en anmälan som gör det möjligt för svenskar att identifiera sig med BankID i offentliga e-tjänster utomlands, med start nästa år, förklarar identifieringstjänsten.

– Det innebär att det blir enklare, smidigare och säkrare för svenskar att identifiera sig i offentliga e-tjänster utomlands.

“Ett första steg”

Kaisa Fexe, tillförordnad vd för Bank-ID, förklarar att det hela är ett första steg av en större process.

– Under nästa år kommer samtliga 8,6 miljoner BankID-användare få möjligheten att identifiera sig med BankID i utländska offentliga e-tjänster, säger hon.

– Samordningen av digitaliseringen i Europa går framåt och det här är bara ett första steg för våra svenska medborgare att använda BankID inom EU.

Kan gå snabbt

När en e-legitimation gått igenom anmälningsprocessen har länderna ett år på sig att göra det möjligt att använda e-legitimationen i sina offentliga digitala tjänster.

Dock framhåller Bank-ID att det ofta går snabbare än så.

Det är nämligen obligatoriskt för offentliga myndigheter inom EU/EES att tillåta identifiering med alla e-legitimationer som gått igenom processen.

Allt tydligare plats

Bank-ID fortsätter.

– Vi är glada att ha påbörjat denna process och ser fram emot att offentliga myndigheter erbjuder BankID som identifieringsmetod redan nästa år.

Betaltjänster och identifieringstjänster tar allt större plats i en framåtlutad digitaliserad värld.

Beskedet från Bank-ID är ett exempel på ytterligare sammankoppling av sådana tjänster mellan länder.

Kritiker pekar på cyberattacker och digitala osäkerheter som potentiella hot mot en sådan tillväxt.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen