Förbud kan införas mot bensin- och dieselbilar

2023 12 13

Forskare ställer nu krav på att förbjuda fossildrivna bilar i Göteborg.

Forskare runt om i landet understryker ofta att trafiken måste minska för att kunna nå de uppsatta klimatmålen.

Det gäller bland annat i Göteborg, där stadens klimatråd nu ställer krav på att förbjuda fossildrivna bilar i de centrala delarna av staden.

Samtidigt vill de se förbud i flera delar av staden framöver, rapporterar Sveriges Radio.

Krävs två saker

Chalmersforskaren Frances Sprei sitter med i klimatrådet, och hon förklarar att två saker krävs om klimatmålen ska nås.

– För att staden ska kunna nå sina mål så krävs två saker bland annat, dels att man minskar trafiken i staden och dels att man elektrifierar bilflottan, säger hon till SR.

Börjar litet

Sprei förklarar att klimatrådet anser att det är passande att börja med ett förbud i begränsad omfattning, och sedan utöka förbudet.

– Vi tänker att man får börja med ett litet område i centrum för att skapa mer acceptans och sedan så bygger man ut det efterhand när man lärt sig mer kring hur man gör det hela.

En av de stora bovarna vad gäller utsläppen i Göteborg handlar om raffinaderierna, som står för ungefär hälften av utsläppen i staden.

Samma i Stockholm

Ett liknande beslut har redan tagits i Stockholm, där miljözon klass 3 kommer att införas i innerstaden mot slutet av nästa år.

En utvidgning väntas även ske redan 2025.

Det innebär att inga bensin- och dieselbilar får köra på gatorna i delar av huvudstadens centrum.

Detta uppger SVT.

Har majoritet

Syftet med förbudet är att miljömässiga förbättringar ska ske.

– Målet är att skapa en bättre luft- och ljudmiljö för de som vistas här, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

– Vi har politisk majoritet för det här förslaget.

Det har dock inte varit helt utan kritik som beslutet tagits, då motståndare menar att det “gör det svårare för vanligt folk”.

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen


20nov25

JUST NU: ”Chock” väntar ryssarna – inte hänt på åtta år

2025 11 20

Det ryska folket kan drabbas av ännu en ”chock”.

Den ryska ekonomin har drabbats hårt av kriget i Ukraina och de hårda sanktionerna från väst.

Industrin i landet kämpar för att hålla igång produktionen och exporten.

Kreml kämpar med att finansiera sitt krig i Ukraina och situationen för det ryska folket blir alltmer ansträngd.

Och värre verkar det bli.

– Ryska konsumenter förbereder sig för en ny våg av accelererande prisökningar på grund av skattehöjningar, som kommer att börja 2026, uppger The Moscow Times.

”Inflationschock”

Samtidigt ökar rädslan för den ökande inflationen bland den ryska befolkningen.

– Det finns förväntningar om en framtida inflationschock, uppger en analytiker från Gazprombank, rapporterar tidningen.

Samtidigt finns det flera tecken på att ryssarna får det allt svårare ekonomiskt.

LÄS MER: “Fler än 10 explosioner” – Rysslands luftförsvar misslyckas 

Lägsta på åtta år

Andelen ryska invånare som har besparingar i någon omfattning har också minskat kraftigt den senaste tiden, visar en färsk undersökning från Public Opinion Foundation.

Enligt undersökningen saknar över två tredjedelar av ryssarna ekonomiska besparingar.

Det är den lägsta siffran på åtta år.

– Detta resultat är ett av de sämsta i historien och den lägsta noterade siffran sedan december 2017, uppger The Moscow Times.

Fredsförslag tar form

Den tuffa rapporten om den ryska ekonomin kommer samtidigt som USA återigen driver på för en överenskommelse om vapenvila och fred i Ukraina.

Vad det nya förslaget innehåller är inte offentligt, men har kritiserats från ukrainskt håll.

– Planen speglar Moskvas maximalistiska krav, uppger en ukrainsk tjänsteman, rapporterar Kyiv Independent.

Förslaget ska enligt uppgifter innehålla krav på att Ukraina ska ge upp territorium, minska sin militär och begränsa sina allianser.

– Ukraina har bekräftat att president Volodymyr Zelensky officiellt har mottagit förslaget. Presidenten kommer nu att föra diskussioner med Trump om de olika diplomatiska alternativen, uppger tidningen.

LÄS OCKSÅ: UPPGIFTER: USA har skickat bombplan 

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


BEKRÄFTAT: “Sämsta” bilmärket enligt svenska folket

2025 11 20

Nu framgår vilket bilmärke svenskarna är mest – och minst – nöjda med.

Att välja bil är inte det lättaste uppdraget.

Den som funderar behöver överväga en rad olika faktorer, däribland kostnad, storlek, funktion och komfort.

Nu visar en ny sammanställning vilket bilmärke svenska folket är mest – och minst nöjda med.

“Sämsta” bilmärket

Det är Kvdbil som har genomfört undersökningen.

Där framgår att 81 procent av svenska bilägare generellt är nöjda med sin bil.

Men annat är det när det kommer till Citroen – där bara 54 procent av ägarna är nöjda.

Strax över Citroen finns märken som Opel med 63 procent nöjda ägare och Dacia med 65 procent, rapporterar Teknikens värld.

Mest nöjda

År 2025 är det Audi-ägarna som är mest nöjda med sina bilar – där nöjdhetssiffran ligger på hela 93 procent.

– Det är bara att gratulera Audi. Årets resultat visar att förtroendet är starkare än någonsin, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

Även märken som Mercedes, Subaru och Hyundai får bra betyg.

Läs mer: Nordens största ”hotell” ska byggas i Sverige

Senaste siffrorna

Oktobers nyregistreringsstatistik visar att antalet nya personbilar och tunga lastbilar minskar, medan lätta lastbilar fortsätter återhämta sig och bussmarknaden utvecklas starkt.

Det meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

“Inte ett trendbrott”

I oktober registrerades 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året. 

Samtidigt har nyregistreringarna hittills i år ökat med 4 procent, främst drivet av en förbättrad privatmarknad.

– Månadens nedgång bedöms inte vara ett trendbrott. Det som kan hota den fortsatta återhämtningen är geopolitiken, framhåller branschorganisationen.

– Förhandlingarna mellan USA och Kina har mynnat ut i ett tillfälligt avtal som ser ut att gynna även Europa. Kina står för majoriteten av den globala produktionen av sällsynta jordartsmetaller, batterier och vissa halvledare.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: E. Witsoe

Text: Redaktionen