Svensk kommun förbjuder tiggeri

2025 04 30

Linköping inför ett nytt förbud mot tiggeri.

Det är en av få kommuner i Sverige som gått fram med den typen av förbud.

Beskedet bekräftas i ett pressmeddelande på onsdagen.

Även om tiggeriet har minskat rapporterar både polis och handlare om att en stor del av det på något sätt har koppling till brottslig verksamhet. Det handlar inte om att peka ut människor utan om att få ordning och reda, säger Kristina Edlund (S), kommunstyrelsens ordförande i Linköping.

"Bör drivas nationellt"

Tiggeriförbudet omfattar “passiv insamling av pengar”, enligt Linköping och kommer att gälla på ett dussintal platser i staden.

Redan 2023 infördes nya riktlinjer av Socialdemokraterna och Moderaterna i kommunen “för att få bort olovliga bosättningar”.

Kommunen varnade då för stora tältläger som riskerar utgöra en form av parallella samhällen.

Att förbjuda tiggeri beskrivs som en förlängning på det arbete som inleddes av S-M-styret för två år sedan.

– Vi anser att tiggeriförbud i grunden är en fråga som ska drivas nationellt men i väntan på lagstiftning väljer vi att gå fram med ett förbud på egen hand i Linköping, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens vice ordförande.

Regeringen har tillsatt utredning

I höstas utsedde regeringen en särskild utredare som ska överväga för- och nackdelar med ett tiggeriförbud på nationell nivå.

– Den som kommer till Sverige i syfte att tigga hamnar som regel i en mycket utsatt situation. Vi har också sett kopplingar till organiserad brottslighet och människohandel, sade justitieminister Gunnar Strömmer (M) vid tillfället. 

– Mot bakgrund av de begränsningar som finns i dagens regelverk anser regeringen att det finns skäl att utreda om den nuvarande ordningen fungerar bra eller om det finns skäl att utöka möjligheterna att motverka tiggeri och att människor far illa i Sverige.

Utredningen ska redovisas senast i slutet av juni i år.

Foto: Polisen

Text: Redaktionen


Ovaccinerade uppmanas ställa in semestern i sommar

2025 04 30

En extremt smittsam sjukdom har åter fått fart i Europa.

Antalet fall har nu nått den högsta nivån på 25 år, enligt siffror från Världshälsoorganisationen, WHO.

Över hela världen ses en ökning på 70 procent sedan 2023.

Det handlar om mässling som nu får experter att varna vissa barnfamiljer för att åka på semester på kontinenten, rapporterar norska medier.

– Jag skulle nog tänka mig för om jag skulle ta med ett spädbarn på en utlandsresa innan de vaccinerades, inklusive i Europa, säger Elin Saga Kjørholt från Unicef till NRK.

"Åk inte"

Mässling är en mycket smittsam sjukdom. En person smittar mellan 12 och 18 personer.

Barn under fem år står dessutom för över 40 procent av de rapporterade fallen i 53 länder i Europa och Centralasien, enligt FN.

En stor förklaring är att vaccinationsgraden minskar och flockimmuniteten därmed försvagas.

– Det är det mest smittsamma vi har, både med luftburen och droppsmitta, säger Gunnar Hasle till Dagbladet.

Han är överläkare på Kry reseklinik och specialist i infektionsmedicin. Experten varnar uttryckligen familjer att resa till länder med hög smittspridning om man reser med ett ovaccinerat barn.

– Om du ska åka till ett av länderna med högst förekomst skulle jag överväga att inte åka. Exotiska resmål med små barn är helt onödiga, säger Hasle.

– Om du absolut måste resa med en bebis, så påskynda vaccinationen.

Tio gånger så många fall

Mässling beskrivs av experter som den allvarligaste av alla barnsjukdomar, med symtom som hög feber, hosta och utslag på kroppen.. Förra året stod Europa för en tredjedel av alla fall av sjukdomen i hela världen. Nästan tio gånger så många fall konstaterades jämfört med året dessförinnan.

Rumänien var värst med nästan 31 000 fall av mässling.

Även i USA har mässling fått fart och förra veckan varnade forskare för att sjukdomen är på väg att komma tillbaka med regelbunden spridning på höga nivåer.

I Sverige har i genomsnitt 16 fall rapporterats per år under den senaste tioårsperioden, enligt Folkhälsomyndigheten

LÄS MER: Mycket smittsamt virus på väg att braka loss i USA

Foto: CDC resp A. Spratt

Text: Redaktionen


Nytt krav i besiktningen på gång – gäller alla bilar över tio år

2025 04 30

EU förbereder en “omfattande översyn av EU:s regler för trafiksäkerheten”.

Alldeles för många äldre fordon är inblandade i olyckor, dödsfall och skador.

Det anser EU-kommissionen som nu går fram med en rad förslag för att förbättra säkerheten i trafiken inom hela unionen, därmed också Sverige.

– De nya reglerna kommer att ta hänsyn till den växande närvaron av elfordon och anpassa sig till ny teknik, framhåller kommissionen i ett uttalande.

Ska besiktigas varje år

Förändringarna bedöms kunna rädda drygt 7 000 liv och förhindra omkring 65 000 allvarliga skador.

Bland de nya reglerna finns bland annat ett krav om att alla personbilar över tio år ska besiktigas varje år.

Idag gäller var fjortonde månad för bilar äldre än fem år i Sverige.

– De föreslagna ändringarna återspeglar EU:s engagemang för säker och hållbar rörlighet samtidigt som fri rörlighet för människor och varor säkerställs, understryker EU.

LÄS MER: Ändrat krav i besiktningen – nytt för i år

Ska upptäcka fusk

EU föreslår också krav på bättre kontroller av bilens assistanssystem, att det ska bli lättare att besiktiga bilen utomlands om man för tillfället bor i ett annat EU-land samt hårdare kontroll av mätarställningen för att upptäcka fusk.

Det sistnämnda problemet handlar om att mätarställningen “rullas” tillbaka för att det ska framstå som att fordonet har kört mindre än vad som är fallet.

– För att bekämpa detta bedrägeri krävs uppdaterade regler, konstaterar EU.

Förslaget går ut på att registrera bilarnas mätarställning i en databas vid såväl besiktning som service eller reparation.

LÄS MER: Kraftigt bakslag för Volvo – anställda kommer förlora jobbet

Transportstyrelsen ska granska

Redan i slutet av förra året talades det om att nya besiktningsregler i förhållande till bilens ålder var på gång. Det handlade då om att ta bort regeln som innebär att fordon äldre än 50 år i vissa fall kan befrias från besiktning.

Just den diskussionen har dock inget med EU:s nuvarande förslag att göra.

Transportstyrelsen har ännu inte tagit ställning till kommissionens utkast på nya regler.

Vi har inte hunnit titta på förslaget mer ingående ännu men om direktivet ändras är det naturligtvis tänkbart att även svensk reglering ska ändras, säger Anders Gunneriusson som är utredare på myndigheten till Vi Bilägare.

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen