Beskedet: Förbjuder reklam för vissa bilar

2024 09 22

Reklam för bensinbilar förbjuds nu i ett unikt beslut.

Det är den nederländska staden Haag som har tagit beslutet.

Från och med januari 2025 så förbjuds all reklam för fordon som är fossildrivna.

Det gäller såväl bilar och motorcyklar som gräsklippare - om fordonet är fossildrivet så får det inte marknadsföras i staden.

Det rapporterar Carup och Fast Company.

Hoppas skicka signal

Först och främst kommer staden att arbeta med att informera reklambyråer om vad som gäller framöver.

Sedan kommer man även att ta bort befintlig reklam på offentliga platser i staden.

– Vi hoppas att den här lagen ska också skicka en signal till andra städer att göra detsamma för att bekämpa klimatförändringarna, säger Leoni Geritsen från Partij voor de Dieren enligt Carup.

Först i världen

Företagssajten Fast Company rapporterar att Haag är först i världen med ett sådant beslut.

– Nästa år, om du går på gatan i Haag, kommer du inte längre att se reklamskyltar för nya bilar - såvida inte bilen är elektrisk. Du kommer inte heller att se annonser för flygresor, kryssningar eller något annat som drivs med fossila bränslen. 

– Den nederländska staden är den första i världen som inför ett förbud mot gatuannonser för fossila bränslen och produkter som använder dem. Förbudet kommer att träda i kraft i januari.

Andra städer kan följa

Enligt uppgifter är flera andra städer villiga att gå samma väg.

– Vi har redan hört från vissa att de säger: ”Okej, nu kan vi verkligen gå vidare med det här”, förklarar Femke Sleegers, samordnare för Fossil Free Advertising, en nederländsk klimataktionsgrupp som drev på för förbudet, till Fast Company.

Guterres stöttar

En som har stöttat sådana beslut är FN:s generalsekreterare Antonio Guterres.

– Många regeringar begränsar eller förbjuder reklam för produkter som skadar människors hälsa - som tobak. Vissa gör nu samma sak med fossila bränslen, har han sagt.

– Jag uppmanar alla länder att förbjuda reklam från företag som använder fossila bränslen.  Och jag uppmanar nyhetsmedier och teknikföretag att sluta ta emot reklam för fossila bränslen.

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen