SVERIGE: Förare till bensinbilar kan få böter
2023 06 06
Det kan bli betydligt lättare att bötfälla folk som kör bensinbilar i förbjudna områden.
Sedan 2020 kan kommuner i Sverige välja att införa olika former av miljözoner i sina respektive kommuner.
Det handlar om tre klasser – där miljözon klass 3 är den med högst krav. Där får endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon köra.
– Kommuner kan besluta om att vissa fordon stängs ute från särskilt miljökänsliga områden, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.
På gång i storstäderna
I Stockholm är det redan klubbat att det från och med 2024 ska bli förbjudet att köra fossildrivna bilar i delar av innerstaden.
Även i Göteborg finns frågan på bordet då ett förslag om att införa miljözon 3 fanns med i det rödgröna styrets budget i höstas, medan man i Malmö är längre från diskussionerna och snarare talar om miljözon av klass 2 i centrum.
Kräver hårdare tag
Redan nu, sedan 2020, finns det dock förbud om att köra äldre bensin- och dieselbilar i vissa delar av huvudstaden. Bland annat på Hornsgatan.
Men det följs inte, menar Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP).
Nu vill han ta hårdare tag mot alla som olovligen kör med bensinbilar i de berörda områdena.
– Var femte fordon som kör på Hornsgatan har egentligen inte rätt att vara där. Det är orättvist att så många kommer undan med att bryta mot reglerna och försämra luften för alla andra på gatan, säger han till Mitt i Stockholm.
Kan intensifiera bötfällandet
Det är egentligen polisens jobb att se till att inte fel fordon kör i miljözonerna.
Men det hinner de inte med.
Lösningen kan nu istället bli att ge vanliga parkeringsvakter befogenhet att bötfälla bensinbilisterna – vilket skulle kraftigt kunna öka konsekvenserna för de som bryter mot reglerna.
– Det här är ett sätt att avlasta polisen och samtidigt se till att de som kör på bensin och diesel faktiskt följer miljözonerna, säger Lars Strömgren.
"Rent djävulskap"
Beslutet om att förbjuda bensinbilar i Stockholm är omdiskuterat.
Stadens opposition kallar det ett “regelrätt steg mot ett bilförbud”.
– Det är rent djävulskap mot vanligt och hederligt folk som vare sig har råd med en Tesla eller kan förlita sig på en lådcykel, framhöll Region Stockholms trafikregionråd Kristoffer Tamsons i en debattartikel i Expressen i höstas.
Foto: Circle K
Text: Redaktionen