SVERIGE: Förare till bensinbilar kan få böter

2023 06 06

Det kan bli betydligt lättare att bötfälla folk som kör bensinbilar i förbjudna områden.

Sedan 2020 kan kommuner i Sverige välja att införa olika former av miljözoner i sina respektive kommuner.

Det handlar om tre klasser – där miljözon klass 3 är den med högst krav. Där får endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon köra.

– Kommuner kan besluta om att vissa fordon stängs ute från särskilt miljökänsliga områden, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

På gång i storstäderna

I Stockholm är det redan klubbat att det från och med 2024 ska bli förbjudet att köra fossildrivna bilar i delar av innerstaden.

Även i Göteborg finns frågan på bordet då ett förslag om att införa miljözon 3 fanns med i det rödgröna styrets budget i höstas, medan man i Malmö är längre från diskussionerna och snarare talar om miljözon av klass 2 i centrum.

Kräver hårdare tag

Redan nu, sedan 2020, finns det dock förbud om att köra äldre bensin- och dieselbilar i vissa delar av huvudstaden. Bland annat på Hornsgatan.

Men det följs inte, menar Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP).

Nu vill han ta hårdare tag mot alla som olovligen kör med bensinbilar i de berörda områdena.

– Var femte fordon som kör på Hornsgatan har egentligen inte rätt att vara där. Det är orättvist att så många kommer undan med att bryta mot reglerna och försämra luften för alla andra på gatan, säger han till Mitt i Stockholm.

Kan intensifiera bötfällandet

Det är egentligen polisens jobb att se till att inte fel fordon kör i miljözonerna. 

Men det hinner de inte med.

Lösningen kan nu istället bli att ge vanliga parkeringsvakter befogenhet att bötfälla bensinbilisterna – vilket skulle kraftigt kunna öka konsekvenserna för de som bryter mot reglerna.

– Det här är ett sätt att avlasta polisen och samtidigt se till att de som kör på bensin och diesel faktiskt följer miljözonerna, säger Lars Strömgren.

"Rent djävulskap"

Beslutet om att förbjuda bensinbilar i Stockholm är omdiskuterat.

Stadens opposition kallar det ett “regelrätt steg mot ett bilförbud”.

– Det är rent djävulskap mot vanligt och hederligt folk som vare sig har råd med en Tesla eller kan förlita sig på en lådcykel, framhöll Region Stockholms trafikregionråd Kristoffer Tamsons i en debattartikel i Expressen i höstas.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


17 nove 2025

Globalt jätteföretag förutspås gå under – “inte en chans de överlever”

2025 11 17

Oron ökar för att en ny bubbla växer i finansvärlden.

Varningarna har börjat dugga tätt under de senaste veckorna.

I slutet av oktober uppgav exempelvis entreprenören Jerry Kaplan att en AI-bubbla håller på att blåsa upp sig – och att den kommer att spricka.

– Det kommer att dra ned resten av ekonomin, sade professorn och AI-experten till BBC vid tillfället.

Nu fortsätter fler experter att hissa illröd varningsflagg.

Bland annat jämfört investeraren Paul Kedrosky situationen med det som föregick finanskrisen 2007.

Harris Kupperman, även han investerare, tar till skarpa ord för att beskriva allvaret.

– Alla vet att AI-hajpen är vansinnig. Det finns inte en chans att Open AI överlever, säger han i en intervju med SvD.

Värt 500 miljarder dollar

Open AI är ett branschledande teknikföretag som utvecklar avancerad artificiell intelligens. Företaget värderades nyligen till 500 miljarder dollar, enligt Bloomberg.

Det är ett av de största privata företagen i värde, men kan alltså komma att kollapsa den dag AI-bubblan eventuellt spricker, enligt experterna.

Enligt Harris Kupperman kommer det att bli en utmaning att tajma undergången.

– När det är slut på idioter för att finansiera galenskapen kollapsar det. Då blir det ett hårt slag för världsekonomin, säger han till tidningen.

LÄS MER: Snart smäller det – Wall Street-ikon förutspår jättekrasch

"Självklart orolig"

Under 2024 investerades den närmast astronomiska summan på sex tusen miljarder kronor i AI över hela världen.

Det är samtidigt den största förklaringen till tillväxt i USA, vilket gjort den amerikanska ekonomin helt beroende av att artificiell intelligens fortsätter sin framgångsresa.

Just det beroendet har bland annat fått Internationella valutafonden, IMF och JP Morgan, världens största bank, att varna för att en AI-bubbla blåser upp sig.

– Självklart är jag orolig. Det är tydligt när man tittar på den mycket stora ökningen som har varit i AI-aktier. De utgör en mycket stor del av den totala aktiemarknaden i USA, sade Jesper Rangvig, professor i finans vid CBS och som ledde expertkommittén som utredde finanskrisen 2008, till TV2 i oktober.

Analytikern tror dock inte att en sprucken bubbla skulle leda till samma globala kris som för 17 år sedan.

LÄS OCKSÅ: Aktie rusar när storbank lämnar Ryssland

Foto: J. Zerdzicki

Text: Redaktionen


16 november 2025

Här är “sämsta” försäkringsbolaget – har fem miljoner kunder

2025 11 17

Ända sedan 1989 har Svenskt Kvalitetsindex, SKI, mätt kundnöjdheten i försäkringsbranschen.

Nu i november har undersökningsföretaget släppt sin senaste studie i ämnet.

Där framgår det att trygghet och pålitlighet är de värden som kunderna i störst grad efterfrågar.

Och till stor del tycks försäkringsbolagen leverera.

Kundnöjdheten är generellt ganska hög bland privatkunder, högre än i flera andra branscher.

Enligt Johan Parmler, vd på SKI, finns förklaringen sannolikt i att försäkringsbolag inte påverkas av vad som sker utanför Sveriges gränser i samma utsträckning som exempelvis banker och livsmedelsföretag.

– Det handlar ofta om en grundläggande förväntan på trygghet och stabilitet snarare än starka känslor av engagemang. Det förklarar varför branschen står sig väl även när andra backar, säger Johan Parmler i ett uttalande.

Trygg Hansa sist på listan

När SKI sammanställer sina resultat visar det sig att branschen i sin helhet har ett snittbetyg på 71,0 av 100. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

Listan toppas av Dina Försäkringar som når 76,0 på skalan.

Allra sist ligger dock en av jättarna. Trygg Hansa, med en bas på drygt 5,3 miljoner kunder i Skandinavien, hamnar i botten med 66,0 på samma skala. Dessutom ligger företaget sist även gällande fordonsförsäkringar.

LÄS MER: Uppmaningen: Så mycket kontanter måste du ha hemma

"Trygghet och stabiliteten".

Johan Parmler menar att det försäkringsbolag som bäst lyckas möta kundernas behov “genom att kombinera relevanta produktegenskaper med en välavvägd balans mellan relation, service och självbetjäning" kommer ha större chans att rankas högre än sina konkurrenter.

Exempelvis premierar kunder bolag som ger möjlighet att själv hantera ärenden digitalt. Även tydliga försäkringsvillkor spelar en viktig roll.

– Det handlar om att erbjuda en trygg och stabil produktmix som ger kunderna den balans de efterfrågar. Aktörer som lyckas leverera rätt täckning och tydligt värde, utan att krångla till det, är de som uppskattas mest.

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland försäkringsbolag när det gäller sakförsäkring bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

Sakförsäkring

1. Dina Försäkringar 76,0
2. Länsförsäkringar 74,6
3. Övriga 71,6
4. Folksam 71,4
5. Branschen 71,0
6. If 69,4
7. Trygg Hansa 66,0

Fordonsförsäkring

1. Dina Försäkringar 80,2
2. Svedea 79,9
3. Länsförsäkringar 77,9
4. Volvia 75,8
5. Folksam 75,2
6. Branschen 74,8
7. Övriga 72,5
8. If 72,0
9. Trygg Hansa 71,0

Källa: SKI

LÄS OCKSÅ: ”Snart 100 butiker” – lågprisutmanare växer i raketfart

Foto: S. Graham

Text: Redaktionen