Förändring i matbutiker väcker ilska – ”ingen ska känna sig lurad”
2024 12 01
En förändring som sker i matbutiker väcker stor ilska hos konsumenter.
De senaste årens inflation har lett till kraftigt höjda levnadsomkostnader hos konsumenter.
Samtidigt fortsätter de stora matjättarna att göra vad de kan för att tjäna mer pengar.
Det har bland annat lett till en företeelse som kallas för krympflation – som innebär att man ”smyghöjer” priset på mat genom att göra förpackningarna mindre.
Mindre varor – till samma pris
Nu kräver Magdalena Andersson och Socialdemokraterna att krympflationen stoppas.
De föreslår därför att konsumenter ska varnas för företeelsen.
– Om en vara i matbutiken blir mindre – då ska du varnas med en varningstriangel för krympflation, föreslår Magdalena Andersson (S) i ett inlägg på Facebook.
Partiet vill sätta stopp för företeelsen, som de menar får konsumenter att känna sig lurade.
– Vi socialdemokrater föreslår förbud mot att i smyg försöka höja matpriserna genom att minska förpackningarna, framhåller Magdalena Andersson.
”Ingen ska känna sig lurad”
När en förpackning blir mindre, men priset förblir detsamma, bör kunderna i butiken varnas för detta, menar S.
– Matjättarna måste tydligt märka med en varningstriangel när en förpackning blir mindre utan att priset sänks, tycker Andersson.
Hon menar att konsumenter annars riskerar att betala mer för produkten utan att vara medvetna om det från början.
– Ingen ska känna sig lurad när man packar upp sin matkasse och får mindre för pengarna, anser Magdalena Andersson.
”Vilseleder konsumenter”
Krympflation är en företeelse som har diskuterats i flera år.
Även Sveriges Konsumenter varnar för det på sin hemsida, och beskriver det som vilseledande för konsumenterna.
– Samma pris fast med omärkligt mindre innehåll. I samma eller något krympt förpackning. Det kallas krympflation och är ett sätt att smyghöja priserna som vilseleder konsumenter, förklarar Sveriges Konsumenter på sin hemsida.
Inflationen har gjort att en del företag behöver höja sina priser, medan andra kanske inte behöver men gör det ändå, enligt organisationen.
Men eftersom prishöjningar inte är populära försöker många företag göra det på ett sätt som är svårare att lägga märke till.
Foto: Mårten Ryner Axfood
Text: Redaktionen