Folkhälsomyndigheten gav felaktiga uppgifter till svenska folket

2021 05 09

Folkhälsomyndigheten lämnade felaktiga uppgifter till svenska folket och underdrev allvaret i pandemin.

Det konstaterar Sveriges Radio i en ny granskning idag.

🔸När smittspridningen i höstas ökade med hela 35% på bara en vecka enligt Folkhälsomyndighetens egen statistik så beskrev Anders Tegnell ändå smittspridningen på en presskonferens bland annat som ”en liten försiktig ökning”.

🔸Folkhälsomyndigheten bedömde trots den snabba ökningen i höstas att ökningen skulle komma av sig och stabiliseras då svenskarna var duktiga på att följa rekommendationerna. Men inte heller det stämde då Telia, MSB och Novus tydligt indikerade att folk följde rekommendationerna allt sämre avslöjar SR idag och ställer flera raka frågor till Tegnell.

Frågan är varför ni sa att ökningen var svag?

– Det var den bedömningen då, svarar Tegnell till SR.

Men det stämmer inte med statistiken och epidemiologiprofessor Tove Fall vid Uppsala universitet är kritisk till Folkhälsomyndighetens kommunikation.

– En sån här sjukdom när det hänger på allmänhetens följsamhet, då är det oerhört viktigt att allmänheten vet om att det finns varningsflaggor, säger hon till SR.

Tegnell svarar SR:

– Det är hela tiden en balans hur mycket man liksom då ska trycka på så att säga skrämmas och hur mycket man ska  använda morötter och tala om att vi gör faktiskt ett bra jobb. Det handlar ju också om vilka signaler det skickar till befolkningen.

ANALYS

Myndighetens signaler ska vara sanningen – inget annat. Men istället för att säga som det är har Folkhälsomyndigheten tonat ned och skönmålat smittspridningen i Sverige i ett läge där tiotusentals förlorade livet i Europa under hösten 2020 samtidigt som det inte var omöjligt att lista ut att den svåra höstvågen även skulle slå in mot Sverige precis som under våren. Det är under all kritik.

[yop_poll id="8"]

Dryck på Systembolaget förbjuds – “det här är helt galet”

2023 12 08

För två år sedan startade produktionen av ett nytt vin utanför Växjö.

Och för knappt ett halvår sedan beslöt Systembolaget att ta in den nya produkten i sitt sortiment så att hela svenska folket skulle få möjlighet att köpa drycken.

Men nu är det stopp.

Livsmedelsverket förbjuder vinprodukten, rapporterar SVT Småland.

– Det här är helt galet. En mardröm. Jag riskerar att bli bankrutt, säger den förtvivlade vintillverkaren Shahram Soltani till tv-kanalen.

Blir vinäger

Produkten det handlar om är ett persiskt vin vars druvor importeras frysta från det traditionella vinområdet Shiraz i Iran.

Shahram Soltani är mitt uppe i tillverkningen när Livsmedelsverket plötsligt sätter totalstopp för planerna – på grund av att druvorna importerats från ett land utanför EU:s gränser.

Vinet får inte ens lov att tillverkas färdigt i väntan på respons på en överklagan, och även om domstolen ger grönt ljus kommer druvorna ha förvandlats till vinäger och Shahram Soltani ha förlorat uppemot fyra miljoner kronor vid det laget.

Stoppar även namnet

När Systembolaget tog in produkten i somras påtalade handläggaren att det formellt inte får lov att kallas “vin”, just eftersom druvorna importerats frysta.

Det fick därför istället namnet "fruktvin" och “alkoholhaltig dryck från druvor” – namn som tillåts enligt EU.

Livsmedelsverket gör dock en annan bedömning och stoppar även namnet. Shahram Soltani får inte göra andra drycker” på “samma sätt som vin” av de druvor han hämtat in från Iran.

– För en alkoholhaltig dryck gjord på vindruvor får inte kallas något annat än vin, säger Livsmedelsverkets enhetschef Karin Cerenius till tv-kanalen och påpekar att “fruktvin” ska göras på andra frukter.

"Unikt och viktigt"

När Sharam Soltani började sin vinproduktion beskrevs projektet som “unikt och viktigt” av en vinexpert, enligt Sveriges Radio.

Detta med tanke på att det är totalförbjudet att göra vin och annan alkohol i Iran – men inte att odla druvor.

– Det är inte den islamiska regeringen som ger mig problem, det är den svenska byråkratin, sade dock Shahram Soltani till matbloggen Godare tidigare i år.

Alkoholförbudet infördes efter den islamiska revolutionen 1979, men den persiska vinkulturen är egentligen minst 7 500 år gammal.

– Jag vågar nog påstå att detta är ytterst unikt, det är kulturhistoria vi pratar om också, sade vinexperten Michael Jamais till radiokanalen i somras.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Betydande förändring för användare av Swish

2023 12 08

Den som vill använda betalningsappen Swish för större betalningar kan behöva tänka om.

Mycket tyder på att det kommer att bli betydligt svårare att höja sin Swishgräns.

Detta eftersom antalet bedrägeriförsök via Swish har ökat markant.

Nu kan Sverige storbanker tvingas att agera och ändra sina rutiner för betalningsappen.

Det framhåller Hans Lindberg, som är vd på Svenska bankföreningen.

– Jag skulle gissa att vi får se mer åtstramning, att det blir svårare för bankkunderna att höja sina Swishbelopp. Det måste finnas mer trögheter än det finns i dag, säger han till SR Ekot.

Stämningsansökan mot Nordea

Hans Lindbergs nya bedömning presenteras endast en dag efter att Konsumentombudsmannen, KO, lämnat in en stämningsansökan mot Nordea med anledning av att en kund lurats att swisha över 100 000 kronor till en bedragare.

Nordeakunden John-Erik blev uppringd av en bedragare som påstod att han utsatts för id-kapning och att 100 000 kronor hade försvunnit från hans bankkonto.

Bedragaren hävdade att det enda sättet att få tillbaka pengarna var att göra en ”makuleringstransaktion” via Swish. Numret som angavs för Swish-överföringen visade sig dock kontrolleras av bedragaren. Pengarna gick därmed förlorade.  

Nu ska KO pröva om mannen kan ha rätt till ersättning från Nordea.

– För att få John-Eriks sak prövad av domstol har KO beslutat att bevilja så kallat KO-biträde och där talan nu har väckts vid Stockholms tingsrätt, framhåller man i ett uttalande.

Ändrade villkor kunde stoppat bedragaren

Svenska bankföreningens Hans Lindberg anser att nya Swishrutiner för storbankerna skulle kunna förhindra bedrägerier som det som John-Erik utsattes för.

– Vid en transaktion på över 5 000 spänn borde bankerna reagera och kräva att kunden måste ta kontakt för att kunna genomföra betalningen, säger han till radion.

Fakta KO-biträde

- KO-biträde innebär att myndigheten går in som konsumentens ombud i en tvist mot ett företag och att staten står för rättegångskostnaderna om konsumenten skulle förlora målet.

- KO-biträde är en ovanlig åtgärd och något som myndigheten bara beviljar när ett fall är av stor principiell betydelse.

Källa: Konsumentverket

Foto: Swish 

Text: Redaktionen