Folkhälsomyndigheten går ut med covid-direktiv

2024 08 20

Sverige och världen blir inte av med covid-19.

Antalet fall har ökat kraftigt i landet under sommaren. I slutet av juli noterades en ökning med elva procent jämfört med en vecka tidigare.

Antalet som vårdas på sjukhus ökade med 30 procent – även det inom loppet av en vecka – under en närliggande period.

– Vi ser en ökning av fall och det har ökat vecka för vecka. Det är en uppåtgående trend de senaste fem veckorna och nivån är helt klart högre än vad den var i början av sommaren, sade Magnus Gisslén, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, till Aftonbladet nyligen.

FHM:s råd om du blir snuvig

Med anledning av att smittan ökar igen har frågan på nytt bollats upp vad man ska göra om man upplever förkylningssymtom eller snuva under hösten.

Under pandemin var budskapet att man skulle hålla sig hemma.

Men trots att viruset ökar går nu Folkhälsomyndigheten istället ut med rådet att det inte finns någon anledning att stanna hemma från jobbet om man har snuva.

Det rapporterar Sveriges Radio.

– Magnus Gisslén menar att många har ett skydd sedan tidigare. Därför ska man leva som vanligt trots snuva, framhåller P4 Göteborg och hänvisar till statsepidemiologen.

Det finns dock specifika grupper som det är särskilt viktigt att vara försiktig med.

Precis som tidigare handlar det om olika riskgrupper, exempelvis spädbarn och äldre.

LÄS MER: Ny variant av Covid-19 – folk blir sjuka igen

Flera undervarianter

Ökningen tros bero på en ny variant, eller närmare bestämt flera nya undervarianter, av viruset.

– Immuniteten mot de nya varianterna verkar vara kortvarig. Man kan insjukna i covid bara några månader efter en tidigare infektion. Det är något vi kommer behöva lära oss att leva med, säger Micael Widerström, smittskyddsläkare i regionen, till DN.

Fortsatt är rekommendationen att vaccinera sig.

Covid-19 har ju utvecklats till en lindrigare luftvägsinfektion, men det är ju fortfarande så att den ändå orsakar ett större antal personer som behöver vårdas på sjukhus än till exempel influensan, säger Malin Enarsson, smittskyddsläkare i Region Sörmland, till SVT.

Foto: CDC resp Lena Katarina Johansson

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen